Samsung Syncmaster 940MW Zilver Review

boe2 6 oktober 2006, 7.200 views

Samsung Syncmaster 940MW Zilver

Pluspunten

• Zeer zuiver beeld
  • Diversiteit aan inputmogelijkheden
  • Speakers
  • individuele instellingen per input
  • afstandsbediening

Minpunten

• onduidelijke knopjes op het scherm
  • lange schakeltijd tussen inputkanalen
  • gewicht

Dit model betreft een 19" breedbeeld lcd (resolutie: 1440*900) met ingebouwde speakers. Deze monitor valt vooral op door zijn indrukwekkende featureset. Naast de gebruikelijke vga/dvi connectoren beschikt deze monitor ook over verschillende AV aansluitingen: composiet, s-video, SCART, component en een kabelaansluiting met ingebouwde tuner. Je zou dus eigenlijk kunnen beweren dat dit een kleine HD televisie met vga/dvi aansluiting is. Ik heb dit scherm gekocht omdat ik op zoek was naar een manier om spelconsoles aan te sluiten in mijn pc hoek (ik bezit geen tv en werkte tot nu toe altijd met een tv tunerkaart). Gezien de eigenschappen van dit scherm zit je dan meteen ook veilig wat HD en breedbeeld betreft.

In de doos vind je het scherm, een grote voet, stroom- en vga kabel (geen dvi, spijtig), handleiding, afstandsbediening en een cd met software (wie gebruikt die cd ooit? nou ja). Na alles aangesloten te hebben stel ik mijn pc in op de nieuwe optimale resolutie van 1440x900. Het eerste dat opvalt is dat het beeld zeer zuiver en kleurcorrect is, vergeleken met mijn Acer LCD scherm (19"). Breedbeeldfilms bekijken is een zegen op dit ding, maar dat spreekt voor zich op een breedbeeldscherm :). Ik bleek geen enkele dode pixel of onregelmatigheid te hebben, dus dat is alvast positief. Ik merk geen ghosting op, maar dit is zowiso iets waarover ik niet snel klaag.

Het OSD menu is zeer duidelijk en bevat veel opties, waarbij de instellingen per invoerkanaal worden opgeslagen. Breedbeeldinstellingen voor AV input liggen immers anders dan voor VGA input. De knopjes voor door de menus te navigeren zijn echter zeer klein en onduidelijk, waardoor het navigeren nogal klungelig is. Wanneer je echter de afstandsbediening gebruikt gaat het direct stukken beter. Met de afstandsbediening navigeer je vlotjes door alle menus en kan je snel andere invoerkanalen kiezen. Het scherm ondersteunt ook PiP (picture in picture) waarbij je een ander invoerkanaal kan weergeven binnenin je vga/dvi invoer. Handig voor als je wat tv wil kijken terwijl je aan het werken bent.

Tijd om de AV kwaliteit wat te testen. Ik ben een spelletjesfreak, dus ik sluit eerst mijn gamecube aan via een klassieke composietaansluiting. Ondanks de lage kwaliteit van deze kabel komt er toch een degelijk beeld binnen. Je merkt de ruis die eigen is aan dit soort aansluiting op lcd schermen, maar de interne filter levert goed werk. Mijn PS2 kan ik met component aansluiten, en deze levert me een haarscherp beeld op. Wel moest ik nog wat met de kleurinstellingen knoeien, want de standaardinstellingen hebben een veel te hoog contrast. Via het OSD menu kan je voor 4:3, breedbeeld en zoom kiezen. Wat deze opties doen spreekt voor zich. Wisselen tussen de verschillende invoerkanalen doe je met de "source" knop. Jammergenoeg gaat dit vrij traag (ongeveer 1,5 seconde), dus wanneer je snel even naar een invoerkanaal achteraan de "rotatie" wil gaan ben je al snel 8 seconden bezig. Om die reden selecteer je je bron best via het OSD menu ipv met de source knop door de kanalen te roteren. Het scherm is niet te kieskeurig wat invoersignalen betreft. Het slikt probleemloos ntsc, pal en pal60. HD signalen heb ik niet getest, maar deze zou hij ook moeiteloos kunnen aanvaarden.

Ik ben alvast zeer tevreden over dit scherm. Momenteel hangt mijn monitor aan mijn pc en aan 3 andere aparaten (scart; component, composiet) waarbij ik moeiteloos tussen de verschillende apparaten kan switchen. Het geluid is ook degelijk. Beter dan dat van een 'gewoon' vga scherm, maar dat was te verwachten. Door de grote hoeveelheid electronica weegt het scherm echter wel vrij veel.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940MW Zilver?

De schakeltijd tussen de inputkanalen is helemaal niet lang eigenlijk; je doet het op de ouderwetse manier. Via de "source" knop op je afstandsbediening krijg je gewoon een lijstje waarmee je direct naar de goede input kan schakelen zonder vertraging.
echt? Toch maar eens die afstandsbediening uit de plastic halen dan, kan je meteen twee van mijn negatieve punten schrappen :)
*edit*
ok, het zat in het eerste menu verborgen. Stom om daarover te kijken
Jammer dat je niets vermeld hebt over de kwaliteit van het geluid van de ingebouwde speakers. Kun je daar wat meer over vertellen misschien?

/edit
Heb gisteren het scherm gekocht. Ik heb alleen een probleempje. Zou je 's op deze link forum: Samsun SM 940MW probleem? kunnen klikken en kijken of jij het zelfde hebt met jouw scherm?

Thanks alvast ;)
mja, de speakers zijn degelijk voor schermspeakers te zijn (wat je kan verwachten aangezien het ding ook als televisie gebruikt wordt). Voor spelletjes te spelen en televisie te kijken zijn ze zeker meer dan dik in orde, maar een audiofiel zal liever zijn hoogwaardige geluidsinstallatie gebruiken :)
Ik heb nogal last van horizontale flikkeringen door het scherm wanneer ik de monitor als 2e monitor bij mijn laptop gebruik. Ik maak gebruik van een Nvidia Geforce FX GO5250 grafische kaart. Eventuele oorzaak zou kunnen zijn dat ik mijn resolutie niet op 1440x900 kan zetten. Ik kan updates van drivers vinden op www.nvidia.com voor deze grafische kaart. Kan iemand mij daaraan helpen?
Horizontale flikkeringen zijn over nadat ik de voedingskabel met het stofzuigen geraakt had :? (hoezo vaag)
Resolutie kan ik nog niet op de juiste stand krijgen.
hoi ik heb een probleem met die TV
ik heb verticale strepen door mijn beeld.
weet iemand hoe je die wegkrijgt?
ik heb hem DVI aangesloten met dual link...
ik gebruik hem voor TV en als computer scherm...