Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart Zwart Review

Ram-G-maN 22 december 2010, laatste update op 22 december 2010, 7.791 views

Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart Zwart

Pluspunten

• Geborsteld zwart aluminium.
  • Blauwe LED indicator.
  • USB 3.0.
  • Voldoende lange kabel.
  • Bus-powered.

Minpunten

• USB 3.0 kabel heel dik.
  • MicroUSB 3.0 aansluiting sluit niet stevig aan de QuickStore.
  • USB 3.0 kabel is knalblauw.
  • Geen rubberen voetjes. (met resonantie als gevolg).

Kwaliteit voeding Score: 4
Review: Sharkoon QuickStore Portable USB 3.0 Zwart

[img src="http://www.sharkoon.com/sites/default/files/products/externalEnclorures/quickstore_portable.jpg" width="450" /]

Belangrijke mededeling: dit artikel is nog niet getest op een USB 3.0 poort. :/

Mijn aanleiding tot het aanschaffen van dit product was omdat ik de interne HDD van mijn systeem bijna vol met opgeslagen data zat. Om mijn minst gebruikte data elders op te slaan had ik de Sharkoon QuickStore Portable USB 3.0 aangeschaft in combinatie met de Western Digital Scorpio Black 500GB.

Mijn eisen voor mijn externe opslagmedium waren:
  • Bus Powered, geen externe voedingsadapter meenemen)
  • Upgradeable, dus de mogelijkheid om te kunnen upgraden naar een snellere 2,5" SSD of 2,5" HDD
  • USB 3.0, voorlopig de enige manier om het uiterste snelheid van een HDD/SSD te halen met backward compatibility en kandidaat bij uitstek voor grootschalig gebruik. LightPeak kan nog wel wachten ;)
Features
De QuickStore is alleen geschikt voor HDD's/SSD's met een drivegrootte van 2,5" en een maximum hoogte van 9,5mm. De QuickStore is verkrijgbaar, hoewel het bij de USB 3.0 versies de felle kleuren blauw en rood ontbreken, in meerdere soorten kleuren namelijk aluminiumkleurig geborstelde aluminium en mirror finish. De exemplaar die ik test is uiteraard zwart en doet het meest denken aan een Lian Li behuizing. :9~
De LED indicator is tevens een instant back-up button dat alleen werkt als de (op een 9cm Mini-CD-ROM meegeleverde) software is geďnstalleerd is op een Windows systeem.
Uiteraard word er een USB 3.0 kabel meegeleverdt. Het is een male USB 3.0 naar een male microUSB 3.0 kabel. Deze is 95,5cm lang en ongeveer 7,5mm dik. Door zijn dikte is die lastig op te vouwen. Overigens staat er op de kabel dat het tot 30V ondersteunt en maximaal 80°C aankan. Ik had liever een zwarte kabel gehad met een blauwkleurige isolering bij de connector uiteindes die subtiel naar USB 3.0 verwijzen. De USB 3.0 kabel is overigens van LEO HUI electric wire & cable co ltd.

De de ATA/ATAPI-controller is van JMicron (modelnummer: JMS539)
Sharkoon bracht gelijk bij de release van de QuickStore een update uit die de gebruiker zelf behoort uit te voeren. De update ,dat eerst handmatig uitgepakt diende te worden met een unziptool en vervolgens gelaunched werd, was makkelijk te installeren met de bijbehorende read me tekstbestandje.
De update vind je hier: http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1245

Design
De Quickstore is voornamelijk gemaakt van zwart kunstof met aan één zijde een geborsteld aluminium plaat. Deze doet aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook dienst als een warmteafvoerplaat. Want bij intensief gebruik word de gegenereerde warmte van de Western Digital Scorpio Black 500GB vooral merkbaar aan de aluminium plaat. De QuickStore heeft een kunstof slider deksel die de toegang tot de HDD/SSD mogelijk maakt.

Software
Bij de QuickStore wordt er ook een software disk mee geleverd voor de back-up software van FNet PCClone EX Lite . Ik heb zelf geen gebruik van gemaakt dus voor de geďnteresseerden verwijs ik u door naar de volgende externe rewiew. http://translate.google.c...gante-e-funzionale/4.html

De QuickStore is niet bepaald een tweakers must-have. Afwerking is teleurstellend hoewel de aluminiumplaat mooi uitziet doen de kunstof delen (met spuitgatpunten zichtbaar) de QuickStore niet goed. Gezien het feit dat er nauwelijks USB 3.0 harddisk enclosures beschikbaar zijn is dit wel een waardevolle aanvulling van Sharkoon.

Heb jij ook een Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart Zwart?

Niet alleen bij deze behuizing maar bij het gros van de merken gebruikt men hierbij een micro USB 3 aansluiting. Kan ik kort over zijn: gewoon slecht, niet willen hebben.

Als je tegen het stekertje al blaast (bij wijze van spreken) valt het eruit.

Een betere aansluiting is die welke op (b.v.) Delock behuizingen wordt gebruikt, gewoon USB 3.0 - A, lekker stevig (althans de 42475) zie hier:

Helaas zijn behuizingen (merken) welke deze aansluiting gebruiken zéér dun gezaaid in NL.

OT: Met Esata stekertjes is net zoiets, alhoewel er ook Esata conectors schijnen te zijn met klemmetjes.
Jongens, de opvolger met USB 3.1 GEN 2 is beschikbaar en heb gelijk een review geschreven, zie: pricewatch: Sharkoon QuickStore Portable USB 3.1 Zwart

Ik vind het een top product! Beter dan wat ik eerst gebruikte van RaidSonic Icy Box, dat was echt bagger.
Hier vind je een andere proffesionele review over dit product van de Italianen.
Origineel in het Italiaans.
Vertaald in Engels.
Ik ben in het bezig van de Pro variant, de Sharkoon Quickstore Portable Pro USB3.0. Helaas werkt bij mij de USB3.0 communicatie niet goed, deze valt weg. Een externe Medion schijf doet het wel prima, vermoedt dat het aan de sharkoon schijf ligt. USB3 chipset driver voor mijn Asus laptop (N73SV) is up to date. Lijkt dus te liggen aan de JMicron controller (JMS539).

Mogelijk meer mensen ervaring hier mee? Design van het apparaat is echt super, met uitzondering van de usb3.0 aansluiting en kabel.

[Reactie gewijzigd door thof1 op 4 maart 2012 13:44]

Probeer de Firmware van je JMicron controller te updaten. Deze volgende link leid je naar het meest recente update van de Quickstore Portable Pro USB 3.0.
Aangezien de Pro en de niet pro dezelfde controllers delen kan het geen kwaad om de update van de niet Pro te gebruiken. Laat me weten of het heeft geholpen.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 4 maart 2012 15:05]

Deze is niet te verkrijgen met ingebouwde usb kabel(tje)? Dat is wel het geval bij de usb 2.0 varaint, is dat nog een nadeel?
Eigenlijk niet, want de geďntegreerde USB-kabel van de USB 2.0 variant is hartstikke kort. Het maakt hem wel wat wat handzamer voor onderweg. Ik vind het geen probleem om met een los kabel rond te lopen.