Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart Review

cPT.cAPSLOCK 14 december 2010, 2.646 views

MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart

Pluspunten

• Cheatknopje en extra scrollwiel.
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ergonomisch, mits je geen kleine handen hebt
  • Cheatknopje
  • Naar eigen smaak aan te passen
  • Had ik het cheatknopje al genoemd?
  • Meegeleverde software werkt prima, weinig geheugen gevraagd

Minpunten

• Prijzig
  • Niet geschikt voor kleine handen
  • Enkel rechtshandig
  • Kan een beetje achterover kantelen als palmstuk volledig naar achteren staat, en hier wat druk op komt

Toen ik de RAT 7 voor het eerst zag was ik direct verkocht:
Hij was groot, verstelbaar, plenty knopjes, en simpelweg one of a kind.
Dus, ik de release afwachten, en heb vervolgens mijn exemplaar besteld. In een keurig pakketje van Salland kreeg ik mijn muis toegestuurd, en ik ben er zeer goed over te spreken.

Vormgeving en bouw
Het ontwerp van de RAT muizen is een typisch geval van 'you love it or hate it'. Ik vind het zelf een modern en lekker ruig ontwerp, maar er zijn ook mensen die er niet bij in de buurt willen komen. De muis is vrij groot, en of dat je bevalt hangt maar net van je handen af. Aangezien dit voor iedereen verschilt, ga ik er verder geen woorden aan vuil maken.

Wat wel een feit is is dat de bouwkwaliteit van de muis uitstekend is. De muis voelt solide, en de verstelbare componenten zijn ook stug. Geen gepiep, geen gekraak - kortom, zoals het hoort bij een muis van dit kaliber.
Verder klikken de knoppen lekker: de linker- en rechtermuisknop zijn over de hele plastic 'plaat' klikbaar, wat bij andere muizen soms nog wel eens tegen kan vallen. Verder geeft ook de dpi-selectieknop en het muiswiel een goede feedback.

Er zijn echter wel twee probleempjes met deze muis:
Als je de palmrust maximaal naar achter verschuift, en je hand vervolgens voornamelijk met je palm op de muis laat rusten, wil deze nog wel wat achterover kantelen. Ook komt het af en toe voor dat een stofje de laser blokkeert. Gelukkig is dit laatste met een keertje blazen verholpen, maar het kantelen kan vervelend zijn voor mensen met lange handen die dus gebruik willen maken van de grootste stand. Dit is echter geen probleem als je ook wat steun uit je vingers haalt, maar het blijft jammer.

Wat dan weer compenseert is dat er keuze is uit drie verschillende palmstukken (glad, glad en wat verhoogd, of met rubber gecoat/stroef) en drie verschillende pinkstukken (glad, rubber gecoat of een 'plateautje').
Zelf gebruik ik het standaard palmstuk op de één na grootste stand, en het pinkstuk met het plateautje. Dit laatste geeft net als voor je duim een stuk plastic vlak boven de muismat waar je pink op kan rusten, zodat je niet met je vingertop over de muismat sleept. Ideaal voor mensen met lange vingers.

Verder is door het verschuiven en kantelen van het duimstuk de mogelijkheid om de muis heel breed of wat smaller te maken, en goed te gebruiken met zowel lange als korte vingers.

Extra functies
Naast het genoemde vervormen van de muis, beschikt de RAT 7 over nog een aantal extra functies.

De belangrijkste is wat ik gedoopt heb tot 'het cheat-knopje.' Saitek noemt dit de Precision Aim Button.
Dit is een rood knopje bij je duim. Zolang je dit knopje indrukt, verlaagt de DPI naar een percentage dat je in de software ingesteld hebt (1%-100%, stappen van 1%).
De naam 'cheatknopje' komt van het feit dat je, in bijvoorbeeld First Person Shooters, op een hoge gevoeligheid kan spelen (en dus snel rond kan kijken), en tegelijkertijd op die cruciale momenten ontzettend precies kan mikken.
Dit knopje is ook ideaal voor designers! Ik gebruik dit knopje zelf ook verschrikkelijk vaak in applicaties zoals Photoshop, Maya of bij ander precisiewerk. Dit geeft de mogelijkheid om dingen pixelprecies te bewerken.

Ook erg prettig is het horizontale scrollwiel. Er zijn verschrikkelijk veel functies die prettig op een wieltje werken, dus eentje extra is ideaal. Zelf heb ik hem via de software geprogrammeerd op de toetsen 'pijl naar links' en 'pijl naar rechts' (voor respectievelijk tegen de klok in en met de klok mee) zodat deze ook goed werkt in bijvoorbeeld webbrowsers of andere situaties.
Wel jammer is dat bijvoorbeeld Photoshop dit scrollwiel niet als dusdanig herkent, dus waar je met het normale wieltje wel verticaal kan scrollen kan dat niet horizontaal met het duimwiel.

Verder kan je vier verschillende DPI-waardes opgeven, en hiertussen naar boven en beneden springen met een twee-richtings-knopje onder het normale scrollwieltje. Deze is goed te bereiken. Je huidige setting wordt door middel van 4 ledjes aan de zeikant weergegeven, die snel te zien zijn in een korte blik.

De Software
Er zijn drie profiles in te stellen waartussen met een druk op de knop gewisseld kan worden (herkenbaar aan rood, paars of blauw licht achter de knop op de muis) en 4 DPI instellingen (100-5600, X en Y appart instelbaar, 25DPI incrememts). Alle knoppen zijn programmeerbaar met macro's of losse toetsen van het toetsenbord.
De software is uitgebreid, maar werkt snel. Wel heeft hij een paar seconden nodig om op te starten.
Geheugengebruik is niets op aan te merken - de software neemt 4MB (3.944kB as we speak) op de achtergrond, dus dat is zeer netjes.
Verder is de software overzichtelijk - alle functies die ik tot dusverre nodig gehad heb, waren snel te vinden.

Dit beestje maakt zijn naam waar: het is echt een niveau hoger dan een normale gamemuis, dus RAT is goed gevonden. De muis is niet perfect, en zeker niet goedkoop, maar je krijgt er ook heel veel voor terug.
Al met al vond ik het zeker het geld waard.

Heb jij ook een MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart?

Zou last hebben van slechte sensor, dezelfde als in de Imperator van Razer, ben er totaal niet tevreden over (Razer, Philips twin eye of zoiets).
Wat voegt jouw reactie toe? Wat is je punt?
Heb hier zelf geen last van gehad, behalve toen er wat stof in zat. Was na een keertje blazen verholpen, en heb dat probleem verder eigenlijk nooit.

Ben dan ook zelf wel heel tevreden, zoals al uit de review af te leiden was.
Ik heb zelf de R.A.T. 5 en hele kleine handen en dat gaat eigenlijk prima
Blij dat die je goed bevalt.

Echter hebben bij de 7, die qua formaat geloof ik gelijk is, er hier bij mij thuis wel mensen over geklaagd toen ze mijn muis even gebruikten.
Daarom toch maar genoemd
Heb de R.A.T. 7 en hij bevalt me nu goed, was nog wel een klusje om hem af te stellen maar was zeker de moeite waard.
Enige jammere is dat de scrollwiel geen vrije stand knop heeft zoals je die wel kan zien bij de betere logitech muizen

Oh ja de Sniper button is mega !
ooh ja, heb geen laser klachten