Steelseries 4HD Review

cPT.cAPSLOCK 14 december 2010, 3.608 views

Steelseries 4HD

Pluspunten

• Goed formaat
  • Neutraal uiterlijk
  • Zeer precies
  • Weinig wrijving (muis glijdt soepel)

Minpunten

• Voor sommige mensen misschien iets té glad.
  • Maakt duidelijk geluid bij bewegen van de muis (sommigen kunnen dit als storend ervaren, ik zit er zelf niet mee).

Ik heb sinds enkele dagen de SteelSeries 4HD in bezit. Na de overstap op een lasermuis besloot ik dat ook de ondergrond waar deze op gebruikt moest worden wel wat verbeterd kon worden. Daarom ben ik van een donkere, hard-houten tafel overgestapt op de SteelSeries 4HD.

Een goede vriend van mij beschikte over een andere Steelseries muismat, en deze beviel mij ook goed. Omdat die mat een goed formaat had en goed op zijn plek bleef liggen, besloot ik ook een SteelSeries product te kiezen.

Vormgeving / bouw
Ik vind het zelf een erg mooie muismat: hij is lekker dun, er staat linksonder een grijs SteelSeries logo (met onderschrift) en over de hele mat wordt het logo in een zeer subtiele kleur herhaald. Op afbeeldingen op internet leek dit patroon erg opvallend, maar in de praktijk valt dat gelukkig mee. De 'zuid'-rand van de muismat (de kant waar je pols vandaan komt, als het ware) is ietswat naar binnen 'gekromt'. Het ziet er leuk uit, maar maakt in gebruik geen verschil.

Verder is de muismat groot zat om ook bij hoge resoluties met normale DPI-instelling (in mijn geval 1600) het hele scherm te kunnen beslaan. Ik gebruik twee monitoren in landscape naast elkaar (2x 1680x1050) en heb minder dan de halve muismat daadwerkelijk nodig. Bij precies werk in bijvoorbeeld photoshop is het formaat wel prettig: dan kan er ook op een extreem lage DPI prettig gewerkt worden, zonder de muis vaak op te hoeven tillen (800 of 96 DPI).

Het enige minpuntje dat bij de 'bouw' van deze mat komt kijken is dat de muismat redelijk veel geluid maakt als je de muis heen en weer schuift - een beetje zoals een steen over een sjoelbord. Het is geen groot verschil, maar net iets luider dan het voorheen was (met muis rechtstreeks op de tafel).

Precisie
In SteelSeries eigen woorden:
SteelSeries 4HD is a hard plastic composition specifically engineered for professional gamers who demand extremely consistent precision, accuracy and stability. The finely textured surface consists of tens of thousands of light reflecting microscopic points, optimized to enhance the tracking capabilities of next-generation gaming mice. Thanks to the sophisticated tracking capabilities of the surface, the user is capable of performing exceptionally precise mouse operations, both in terms of minimal movements as well as high velocity ”slingshots”. This gaming surface was researched and developed in parallel with the SteelSeries Xai Laser Mouse to ensure that advanced high definition mice fully benefit from this surface.
Het verschil tussen de 4HD en een normale muismat is zeker te merken, en niet alleen qua formaat. de 4HD is extreem glad, waardoor de muis ontzettend soepel over het oppervlak glijdt. Het eerste wat ik gedaan heb is alle gewichtjes in mijn muis stoppen, want het was zelfs iets te glad voor mijn smaak. Daar moet wel bij gezegd worden dat mijn vorige oppervlak juist heel stroef was, dus door het grote contrast is dit voor mij even wennen.

Ook volgt de cursor mijn bewegingen ontzettend precies.
In eerste instantie haperde deze af en toe even, maar dit bleek door een stofje voor de laser in de muis te zijn - na één keer hard blazen op de onderkant van de muis was alles soepeler dan ooit tevoren.

Al met al ben ik zéér tevreden met deze muismat. Hij heeft een goed formaat, ziet er mooi neutraal uit, de muis glijd er soepel overheen en de muis is er extreem precies op. Voor een zacht prijsje van 15 tot 20 euro kan ik deze iedereen aanraden!

Heb jij ook een Steelseries 4HD?

Je hebt behoorlijk je best gedaan voor een (bijzondere) muismat, goed om te zien! ;)

Hier nog steeds een Clanbase Icemat uit het Q2CTF tijdperk en ik kan voordelen van de aankoop van een degelijke muismat zeker beamen. Altijd schoon, soepel en precies.
Dat viel mij ook op, toen ik eenmaal klaar was met schrijven :+
Ratelde eigenlijk alles in één stuk door, las het nog eens na en klopte ook.
Ga hem nu bestellen. Goeie review. Thnx _/-\o_