Canon EOS 350D (8.0MP) Review
De camera is perfect voor de serieuze amateur. Een handleiding heb je bijna niet nodig, alles wijst zichzelf. Maar wil je er meer uithalen, zul je toch echt de auto stand met rust moeten laten en gaan schieten met de creatieve modus. Dan haal je echt een hele hoop uit de camera.
Het nadeel aan de camera is dat ik toevallig dode pixels op mijn CMOS had, én dat er een vuile vlek ín mijn kitlens zat. Maar ook het batterijklepje vind ik na verloop van tijd zwakjes aanvoelen. Ook rammelt de camera flink als je er zachjes mee schud. De flitserpopup geeft een behoorlijke klap bij het openklappen, wat mij soms een schrikreactie geeft, en ik het gevoel heb dat die vandaag of morgen afbreekt.
Verder bevalt de camera zeer goed, maak ik er mooie foto's mee waar ik trots op ben. Zoals bij iedere SLR moet je de foto's een beetje nabewerken, de Canon heet nogal fletse, koude kleuren. Maar ondanks dat heb ik erg veel plezier van de camera, en zal na de 100.000 foto's ook weer een Canon aanschaffen.
Pluspunten
Ligt lekker in de hand (ik heb kleine handen) Makkelijk in gebruik Zeer veel accesoires Leuke goodies erbij (gratis 256MB CF kaart, fotocursus, kortingsboekje)
Minpunten
Voelt erg goedkoop aan Mist wat afwerking hier en daar (te veel plastic op gevoelige onderdelen)
Eindoordeel
Het nadeel aan de camera is dat ik toevallig dode pixels op mijn CMOS had, én dat er een vuile vlek ín mijn kitlens zat. Maar ook het batterijklepje vind ik na verloop van tijd zwakjes aanvoelen. Ook rammelt de camera flink als je er zachjes mee schud. De flitserpopup geeft een behoorlijke klap bij het openklappen, wat mij soms een schrikreactie geeft, en ik het gevoel heb dat die vandaag of morgen afbreekt.
Verder bevalt de camera zeer goed, maak ik er mooie foto's mee waar ik trots op ben. Zoals bij iedere SLR moet je de foto's een beetje nabewerken, de Canon heet nogal fletse, koude kleuren. Maar ondanks dat heb ik erg veel plezier van de camera, en zal na de 100.000 foto's ook weer een Canon aanschaffen.
Reacties (3)
Je vindt de foto's flets en koud. Waarom stel je het op de camera al niet in? Bij Menu, optie 2, Parameters. Daar kan je de scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon aanpassen.
Als het in de lens zit, dan is het een ongelukje bij fabricage en een garantie gevalletje (of RMA/DOA)Het nadeel aan de camera is dat ik toevallig dode pixels op mijn CMOS had, én dat er een vuile vlek ín mijn kitlens zat.
Dode pixels is Canon heel simpel mee: Zodra je ze gaat zien in je foto's (en dus last van hebt), vervangen ze de sensor kostenloos. Grote kans dat je deze niet eens opmerkt. 1pixel op 8 miljoen is niet veel
Na 1,5 jaar heb ik daar echt geen last van. Dus in elk geval geen algeheel probleem. Hoe lang heb je de camera?Maar ook het batterijklepje vind ik na verloop van tijd zwakjes aanvoelen.
Die klapt inderdaad flink omhoog, maar een schrikreactie? Nooit, omdat ik zelf wel bepaal wanneer ik wil flitsenDe flitserpopup geeft een behoorlijke klap bij het openklappen, wat mij soms een schrikreactie geeft, en ik het gevoel heb dat die vandaag of morgen afbreekt.
Afbreken, nee ondanks dat het een beetje rammelt (zelf eigenlijk nooit opgemerkt btw) zal hij echt niet zomaar afbreken.
Die koude kleuren zijn goed in te stellen op je camera, zoals hierboven al wordt gezegd. Maar je kan de witbalans zelf instellen en kan je een hoop goedmaken.Zoals bij iedere SLR moet je de foto's een beetje nabewerken, de Canon heet nogal fletse, koude kleuren.
Kwa je negatieve opmerkingen ben ik het gedeeltelijk eens met dat hij wat goedkoop aanvloelt, maar niet heel erg goedkoop. Als je een 20D/30D hebt vastgehouden dan merk je inderdaad een verschil. Dat de afwerking minder is, komt mede doordat het eigenlijk de goedkoopste Canon slr is.
Wat ik zelf kan aanraden is dat als je grote handen hebt om of gelijk een batterygrip aan te schaffen of door te sparen voor de 30D. Deze camera is betrekkelijk klein.
Verder ben ikzelf erg tevreden over de kwaliteit van de foto's. Maar belangrijk is dat de fotograaf de foto's maakt en de camera alleen een (hulp)middel is. Als je niet erg bekend bent op het terrein van SLR, dan is dit een zeer goede instap. Veel mogelijkheden en goede kwaliteit foto's. Wel kan ik mensen waarschuwen als ze het geld er voor eigenlijk niet hebben, omdat je al snel naar andere objectieven, flitser, accessoires, etc gaat kijken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn