Asus P5B Review

The 7th Guest 6 oktober 2006, 9.475 views

Asus P5B

Pluspunten

• goede layout
  • stabiel
  • chipset speciaal ontwikkeld voor de Core 2 Duo
  • online ondersteuning met veel updates

Minpunten

• beperkte featureset
  • alleen RAID via e-SATA
  • trage ASUS site
  • prijs te hoog voor het gebodene
  • Q-Fan werkt niet met 3-pins CPU-koelers

Layout Score: 4
Algemene beoordeling

Voor mijn nieuwe pc (Core 2 Duo E6600) moest natuurlijk ook een nieuw mobo komen. Omdat ik louter goede ervaringen heb met ASUS mobo's, stond het merk al vast. Vanwege de hoge prijzen van de Deluxe versies, ben ik gegaan voor de standaard P5B. Ik zoek geen SLI en een dubbele LAN-contoller (ik werk draadloos), dus was ook niet van plan daarvoor te gaan betalen. Maar het bord ontbeert meer...

Featureset

Als ik dit bord naast mijn oude leg (A8N-SLI), valt een aantal zaken op. Naast een ander voetje (775 tegenover 939) zit er een andere chipset in. De Intel P965 werkt net zo goed als de nForce, maar ik vind de nVidia chip toch wat fijner. Maar nogmaals, ik merk niet echt verschil in de werking. Helaas mis ik ook een aantal zaken: SLI (maar dat zocht ik juist niet, dus is het voor mij geen gemis), IEEE1394/Firewire (nog nooit nodig gehad, maar handig als ik ooit met digitale video aan de slag wil) en RAID. Intel komt de de ICH8 chip, die i.t.t. de ICH8R geen RAID ondersteund. Nou ben ik in eerste instantie niet van plan een RAID-array te gaan bouwen, maar wie weet. Je kunt wel van RAID 0, 1 en JBOD gebruik maken via de JMicron 363 chip. Vreemd hieraan is wel dat de handige e-SATA (external SATA) poort hiervoor gebruikt moet worden, wat het nut van deze e-SATA dan natuurlijk marginaliseert. Maar goed, het kan wel.

Bovendien verzorgt de JMB363 het hele PATA/IDE-gebeuren. Je kunt aan slechts één IDE-poort twee apparaten hangen, voldoende voor een DVD-speler en -schrijver. Of het trouwens mogelijk is met een SATA en IDE of twee IDE-harde schijven een RAID-array te bouwen, weet ik niet. De handleiding rept er echter met geen woord over. Maar natuurlijk zijn er ook goede dingen over het bord te melden. Een groot pluspunt is dat er geen herriemakende ventilatoren op de P5B zitten. Nou geldt dat voor de meeste Intel-based mobo's, maar het blijft een pluspunt. Bovendien beschikt het bord over High Definition Audio. Je kunt een 7.1-set op de SoundMax 1988A aansluiten, al denk ik dat wie een dergelijke set op zijn pc aansluit, niet voor een on-board oplossing zal gaan. Erg fijn is ook de verbeterde Q-Fan optie in het BIOS: je kunt nu voor zowel de CPU-fan als de twee casefan-aansluitingen kiezen uit drie profielen: of Performance,Optimal of Silent. Let wel dat een 3-pin CPU-fan waarschijnlijk onmogelijk werkt met Q-Fan (terwijl ik hier voorheen nooit problemen mee had). Het schijnt dat Q-Fan samen werkt met de Intel Quiet System Technology in de P965 en daar is een 4-pin CPU-aansluiting voor nodig. Vreemd, want dan regelt het mobo via PWM de snelheid; de zin van Q-Fan ontgaat me dan enigzins. Maar goed, ik kan het met mijn 3-pin Scythe Mine niet controleren, maar wie weet komt er een BIOS-update voor uit. Een toekomstige SpeedFan moet de P965 ook gaan ondersteunen, dus vooralsnog is het verstandig te kiezen voor een 4-pins koeler of een stille 3-pins. Een Zalman FanMate is natuurlijk nooit weg - en die heb ik dan ook maar besteld.

Layout

De indeling van het mobo is - zoals we gewend zijn van ASUS - goed. De floppy-aansluiting zit wat lastig aan de zijkant, maar voor de rest zit alles goed en logisch ingedeeld. Prima dus.

Prestaties

De P965 is wordt neergezet als een budget-versie van de 975X-chipset en zou als zodanig minder moeten presteren. In de praktijk merk je daar weinig van, terwijl de P965 ook nog eens speciaal voor de Core 2 Duo is ontworpen. Het bord biedt in elk geval ondersteuning voor DDR2-800 en kan alle features van de Core 2 Duo benutten. Wel heb ik het idee dat miijn BenQ optische drives minder presteren omdat ze samen op één IDE-aansluiting zitten. Om mijn A8N-SLI hadden ze allebei hun eigen kanaal: de A8N-SLI heeft twee IDE-poorten. Her en der hoor je soortgelijke klachten over de JMicron 363 chip, die toch niet helemaal lekker is. Gelukkig komen er steeds meer SATA optische drives op de markt...

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Vooralsnog heb ik in de afgleopen twee weken geen rare vastlopers of BSOD's gehad. De stabiele chipsets van Intel i.c.m. de goede naam van ASUS op dit gebied worden door dit bord bevestigd.

Overklokbaarheid

Hier kan ik niks zinnigs over zeggen omdat ik nog niet overklokt heb en dat ook niet van plan ben. Volgens mij is het goed mogelijk, maar de echte liefhebbers kunnen beter voor de Deluxe-versies gaan, als ik de fora er op na lees.

Compatibiliteit

Op het niet werken van Q-fan na met de Mine, heb ik geen problemen ondervonden. Ook werkt het bord goed samen met de nieuwe revisie van de Antec NEO HE 430 Watt voeding, die standaard in mijn P150 zat.

Ondersteuning door de fabrikant

Met 3 zeer uitgebreide BIOS-updates en regelmatig bijgewerkte drivers is de ondersteuning goed, maar geeft ook de indruk dat het bord nog niet helemaal 'af' is. Helaas is de server van ASUS baggertraag en naar het schijnt reageert ASUS matig tot niet op e-mails. Vandaar niet meer dan een 'voldoende'.

Ik heb destijds (18 juli als besteldatum) ¤ 146.50 voor dit bord betaald bij Salland. In de pricewatch staat-ie inmiddels voor 127,22. Op zich is dat veel geld voor een mobo dat op zich nogal kaal is. De P5B Deluxe daarentegen kost inmiddels ¤ 165,08. Persoonlijk zou ik op dit moment die dikke ¤ 37 extra ervoor over hebben, destijds lag de prijs van de Deluxe echter ruim boven de ¤ 200. Daarentegen biedt de P5B mij op dit moment persoonlijk voldoende features. Ik denk dat rond de ¤ 100 dit bord een prima prijs/prestatie zou hebben. Momenteel kan ik hier niet meer dan een magere 'voldoende' aan geven.

Heb jij ook een Asus P5B?

ik snap niet met die 3- en 4 pins aansluiting.
Ik heb een p5b deluxe en daar zitten 3 pins aansluitingen op.
Mijn casefans zijn op de voeding aangesloten d.m.v. een molexstekker dus als ik het systeem werkend heb zal ik eens naar mijn cpu koeler kijken.
Ik heb het over de aansluitingen op het mobo. Er zit een 4-pins aansluiting voor de CPU-koeler en 3-pins aansluitingen voor de casefans (2 x). Sluit je je fans aan op de voeding draaien ze alleen op full-speed en kun je ze niet monitoren. Ook Q-Fan zal dan niet werken.
Ik heb inmiddels uit de ASUS FAQ begrepen dat je RAID alleen kunt opbouwen uit de interne + externe SATA-poort. Ik denk dat BruT@LysT niet de P5B heeft, maar een andere (Deluxe.) versie. Met de P5B is een RAID array met de rode (ICH8) NIET mogelijk, helaas. :(
Weet je toevallig of met de nieuwe bios updates Q-fan al werkt met je scythe.
Ik heb ook een scythe (infinite, 3-pin) icm een P5B en ik baal er van dat Qfan niet werkt want hij draait nu op volle toeren :(
Mooie survey :)

De prijs vind ik eigenlijk ook op het randje van het schandalige als je kijkt naar de featureset. Volgens mij wordt momenteel het beperkte aanbod van C2D moederborden uitgebuit. Eigenlijk heeft alleen Asrock goedkope C2D moederborden.
Compleet mee eens, de specs van dit bord zijn hetzelfe als een budget-bord(geen ICH8R en een ranzige Realtek gigabit chip)
M'n Asrock ConroeXFire-eSATA2 mag dan wel nog voorzien zijn van een 945P chipset, maar is iig voorzien van ICH7R en kost een heel stuk minder(bijna de helft)
Ik snap het sata verhaal niet zo goed, ik heb laatst zo'n mobo in elkaar geklust en hoefde toch niet van de externe sata poort gebruik te maken om een Raid0 setup te maken van 2 SATA schijven. Dit ging overigens wel via die JMicron chip. Dat bord bevat ook zo'n sloot aan Sata poorten dat je de weg kwijt raakt man. Maar de Rode sata aansluitingen zullen wel van de JMicron controller zijn oid, daar heb ik namelijk de bijde schijven aanhangen.
Bedoel je dat je de 1e harde schijf op de interne JMicron aansluit en de andere op de ICH8 aansluitingen (zijn er 4 van)? In dat geval kan RAID dus wel en moet ik m'n survey aanpassen.
De handleiding is hier niet duidelijk over en wat RAID betreft ben ik een noob.
er zijn Core 2 Duo alternatieven die wel betaalbaar zijn:
Gigabyte 945p-s3
EUR 104 all-in

Prima bord, gebruik het zelf met een E6300 en 3 SATA apparaten (1 DVD brander).
Oudere 945/ICH7 is geen noemenswaardige beperking.
Ok, DDR2 is wat trager maar als je dat al had ga je niet 1 1/2 GB DDR2-533 door DDR2-800 vervangen.
Kapitaalvernietiging.
Oude combo verbruikt minder stroom dan 965/ICH8 combo en er is ook geen los PCIe PATA chippie nodig.
De Realtek PCIe netwerkchip pakt wel wat meer processor tijd dan een Marvell.
juist een p5b gekocht voor 99 euro nieuw in Forcom Edegem dus de prijs is wel degelijk gedaald :)

ook gecombineerd met e6600 en 2gb corsair memory btw

[Reactie gewijzigd door wproost op 28 juni 2007 11:47]

Op 7 juni de PB aangeschaft en ben zeer tevreden op wat SATA problemen na...
(Intel Core 2 Duo E6600, 2GB DDR2 1x IDE Samsung DVD/RW + 1x IDE DVD/R)

Alles loopt als een zoonetje maar nu mijn probleem: Ben in het bezit van 3 HDD's:
- Maxtor (Seagate) Diamondmax 21 (320GB, SATA-II 16MB buffer)
- Maxtor Diamondmax 10 (320GB, SATA-II, 16MB buffer)
- Maxtor Diamondmax 10 (300GB, SATA, 16 MB buffer)

Nu werken de Diamondmax 21 en de "oude" Diamondmax 10 (300GB SATA 1,5GB) prima samen met echter de Diamondmax 10 van 320GB (SATA-II) vertikt het om samen te werken op de ICH8. Als ik hem via de JMicron aansluit (De Diamondmax 21) en de andere twee op de ICH8 is het geen probleem.

In de BIOS heb ik alles op AHCI staan. Als ik kies voor configure SATA als IDE beschik ik volgens mij niet meer over de SATA performance? (ben niet zo thuis hier in...)

Ik draai onder VISTA Ultimate en heb tevens nog de vraag welke INTEL ICH8 SATA AHCI contoller ik het best kan kiezen. (heb nu de 2824) maar het merendeel is voor de ICH8R bestemd ..... Kan de fout hier liggen?

Op de RAID beperking (alleen JMicron en via de achterzijde) na een prima mobo en aangezien ik geen RAID config. wil bouwen viel de keuze op de P5B plank.....
"Helaas is de server van ASUS baggertraag"

het gaat er om op welke server je klikt, om te downloaden. ik moest een keer een driver hebben en pakte de EU server de snelheid was ~ 5kb/s. daarna heb ik de USA server gepakt de snelheid liep op naar 150 kb/s. :+
Past hier ook een Q6600 op?