Sony Walkman NWZ-E443 4GB Zwart Review

Mizgala28 14 december 2010, laatste update op 3 januari 2011, 1.882 views

Sony Walkman NWZ-E443 4GB Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Batterij
  • Geluidsextensies

Minpunten

• Crappy hoofdtelefoon erbij
  • Erg krasgevoelig

Geluidskwaliteit Score: 5
Vroeger gebruikte ik altijd mijn oude vertrouwde telefoon Sony Ericsson W200i voor het beluisteren van muziek (die telefoon werkt nog en ik heb hem al zo'n 4 jaar), helaas is de batterij tegenwoordig na 1 uur leeg als ik dit doe en de mini-jack kabel is stuk.

Dus begin dit jaar kocht ik een Archos Vision 18 bij dixons voor slordige 35 euro (slordige = lees verder).
Deze Archos was dramatisch, elke geluidsinstelling was slecht en klonk hetzelfde, ik ruilde de mp4 3 keer en het was steeds hetzelfde, toen las ik op het internet dat hij gewoon zo is, de software is slecht vertaald (in het nederlands in de menu, speel music af) de speler stotterde, de systeem was crap en liep steeds vast, en het ergste de beeld was dramatisch onleesbaar.

Dus ik heb hem week geleden eindelijk verkocht voor wonder boven wonderen 20 euro, daarbij deed ik 30 euro extra en ik kocht een nieuwe mp3/mp4 speler die qua kwaliteit, kwaliteit van geluid en qua batterij duur goed is.

Dus de keuze viel (omdat vrienden het zeiden) op ipod, maar ik kon alleen de mini hebben en ik vind dat een lelijk en onbruikbaar ding, en omdat het geen scherm heeft is het alleen maar erger.

Dus toen wou ik liever Phillips maar alle goede modellen waren uitverkocht, toen kwam ik bij Kruidvat en tadaa een Sony Walkman voor 50 euro, normale prijs 80 euro.

Die was dus meteen van mij :P

En nu na dit lange verhaal de review.

Sony Walkman NWZ-E443 4GB

Dus dit is geen prestige model van Sony, wel is het net als elke Walkman een degelijke speler met uitstekende geluidskwaliteit, hoe goedkoop het ook mag wezen.

In de doos zitten simpele dingen, crappy Sony hoofdtelefoon (qua geluid niet slecht maar hij is van plastic dus na 30 minuten muziek luisteren smeken je oren om genade omdat ze niet lekker zitten), USB kabel, boekjes, software (op de mp4 zelf) en de Walkman zelf zit er natuurlijk erbij.

De speler is goed verpakt dus als die verzonden moet worden zal hij dus veilig aan komen(tenzij ze hem onder de auto gooien)

Bouwkwaliteit en ergonomie

Simpel en kort, de bouwkwaliteit is erg goed, net als elke Sony apparaat verwacht men kwaliteit en krijgt men die, de speler zit stevig in mekaar en kraakt niet, de ergonomie is goed.

Geluidkwaliteit

De geluidskwalitiet is erg goed, en voor deze prijs zelfs geweldig, betere geluidskwaliteit krijg je niet voor die prijs, het geluid is diep en helder, de bass is diep en zonder geruis, en als je zelfs erg stille muziek luistert (wel vanaf 256kbps, bij 128kbps hoor je door compressie klein beetje geruis) is het kraakhelder.

De ondersteunde geluidsformaten zijn, mp3, acc, en nog een stuk of 5 andere.

Beeldkwalitiet

De beeldkwaliteit is goed, je kan met gemak in goede kwaliteit films kijken, helaas is het op een 2" scherm best vermoeiend.

De speler heeft meer dan 256.000 kleuren, de resolutie is 320x240, iets wat meer dan genoeg is voor goed beeld bij een 2" scherm, verder is de beeld mooi, de films lopen soepel (m4a en mp4 tot 30fps en wmv tot 24 fps)verder laggen de films niet, alles is erg goed voor een filmpje onderweg, behalve de maat van de scherm.

Systeem

Dus nu even over de besturingssysteem van de mp4, het is er een van Sony zelf, de menu van de speler kun je niet aanpassen maar qua uiterlijk is het rustig voor ogen, geen felle kleuren dus, de systeem is erg snel alles gaat meteen zonder vertraging, tijdens het afspelen van muziek kun je, indien je track dit heeft de naam van artiest, de naam van de track, jaar van het uitbrengen van de track en de albumcover zien.

Tijdens het afspelen van video kun je die natuurlijk stoppen en later doorgaan, je kan hem doorspoelen, terugspoelen, en bekijken in horizontaal en verticaal beeld.

Verder heb je nog een recorder (96, 128 en 160 kbps opname kwaliteit in mp3), een fm radio en afspeellijsten.

Over die laatste, die kun je niet op de mp4 zelfs maken maar je kunt het alleen synchroniseren via Windows Media Player of iTunes naar de mp4.

Batterij

Sony zegt dat de batterij het 30 uur muziek kan afspelen en 6 uur video, de muziek kan hij 23 uur afspelen (Sony testte het wel op 128kbps en ik gebruik 320kbps) en ik haalde met gemak 5 uur video.

Extra's

Geen extra's behalve de hoofdtelefoon en een plastic gevalletje zodat je de speler in een dock kan zetten.

Ik gebruik een andere Sony hoofdtelefoon, de kwaliteit is iets beter dan die van de bijgeleverde maar deze zit heerlijk.

Edit:

Ik heb laatst een Sennheiser HD205 hoofdtelefoon gekocht, de muziek van de Sony speler komt tot zijn recht op deze hoofdtelefoon, het geluid is nog dieper en helderder.
Er komt een duidelijke review binnenkort over deze hoofdtelefoon.

Is de mp4 van Sony zijn geld waard?? Ja dat is hij zelfs voor die 80 euro (en niet de 50 euro die ik betaalde), de speler is niet mega goed uitgebreid maar dat is geen enkele speler voor 50 euro, qua kwaliteit van spelers tot 50 euro heb je alleen de Philips raga en iPod Mini, die laatste heeft weinig functies, ondersteund alleen acc en mp3 en je moet de vervloekte iTunes gebruiken.

Dus de Walkman van Sony is zijn geld echt waard, deze speler was mijn geld dus meer dan waard.

• Sennheiser HD205
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sony Walkman NWZ-E443 4GB Zwart?

Glijdt weg bij zweethanden.......
Is dat een joke Mizgala28? Or are you for real?
Ik mis of WMA, WAV en FLAC ondersteunt worden. Daarnaast, wordt niet elke mp3/4speler met een crappy hoofdtelefoon geleverd? Dat is wel mijn ervaring.
Ongelooflijk dat jij durft om de Nederlandse vertaling van de Archos te bekritiseren. Je enige uitweg is claimen dat Nederlands niet je moedertaal is. Zelfs dan zou je je moeten schamen of een "disclaimer" plaatsen dat Nederlands niet je eerste taal is.
TweakerTweak, nee dat is geen joke maar ik heb het slecht uitgelegd (want natuurlijk glijdt hij weg, het gaat erom onder welke omstandigheden).

JohnKimble ja helaas zelfs apple geeft een crappy hoofdtelefoon (en dat je daar als je hem apart koopt 24.95 euro voor neer moet tellen, dan is een sennheiser of philips veel beter).

blinkenlights ja ik bekritiseer het zeker als ik in de menu van de mp4 naar formatteren ga en ik zie op de scherm "wil formateren zeker??", of nog erger de zinnen zijn niet afgemaakt zoals "afspeellijs" ,dus ja ik bekritiseer het als het gaat om de door mij eerder gebruikte model.

Natuurlijk is deze Sony niet State of Art, maar voor zijn prijs is hij niet slecht, vergeleken met een creative of ipod is hij redelijk.

Trouwens ik kom uit polen, ik woon in nederland sinds 14 jaar(en ik ben nu 19 jaar oud), Ik heb hier basischool afgemaakt, middelbaar onderwijs en ook natuurlijk studeer ik ICT, Als ik midden in de nacht zit te typen in het donker met het snelheid van het licht, maak ik vaak spelfouten die ik vaak achteraf corrigeer.

P.S. ik heb fouten gecorrigeerd, en dingen toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 3 januari 2011 00:59]