Sony Cyber-shot DSC-H10 Zilver Review

Thieuke 13 december 2010, laatste update op 13 december 2010, 1.187 views

Sony Cyber-shot DSC-H10 Zilver

Pluspunten

• maakt in normale stand direct foto's na drukken
  • groot LCD scherm
  • Aardig wat opties
  • nachtfoto's komen perfect op de foto
  • Accu ipv batterijen

Minpunten

• kan niet zoomen tijdens filmen
  • alleen MemoryStick(Pro) van Sony te gebruiken

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Hoewel niet meer te koop, misschien interessant wanneer men deze wellicht tweedehands wil kopen.

Wij hebben deze camera een paar jaar geleden gekocht, als toestel die uit de handel werd gehaald, vanwege een opvolger. Dit was het showmodel in de winkel en daarom in de aanbieding.

Algemene beoordeling: Zeer goed
Wij zijn werkelijk nooit ontevreden geweest over het toestel, de mogelijkheden en hoe de foto's zijn geworden. Als ik een nadeel meot worden is het dat je tijdens filmen niet kan zoomen, maar het is dan ook geen film-camera.

Featureset: Zeer goed
Met 8.1 megapoxel aan resolutie is en was het toen ook niet een echte hoogvlieger, maar voor een camera in die prijsklasse niet heel laag. Een gemiddelde resolutie die voor huis-tuin-en-keuken gebruik ruimschoots voldoet. Het 3" LCD scherm is groot, en daardoor ook heel duidelijk, met een hoge resolutie, in hoeverre je daar waarde aan hecht. Met de 10x optische zoom denk ik dat je je in dit segment fotocamera wel in de hogere regionen bevind. Dit is één van de redenen waarom de keuze op dit toestel vioel destijds. Verder heeft de camera aardig wat veschillende standen, waarmee je, ook weer bij huis-tuin-en-keuken gebruik, volledig uit de voeten kan.Verder wat ik zelf als pluspunt ervaar is dat er een accu inzit, zodat je niet altijd met batterijen zit te kijken. De flitser zit normaal gesproken verborgen en komt "automatisch" te voorschijn wanneer nodig, Je moet hem wel zelf terug duwen.

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden: Goed
De camera ligt niet extreem lekker in de hand, maar ook niet extreem slecht, gemiddeld dus. De knoppen zitten op de goede plaats. De menu-structuur is redelijk duidelijk. een keuze draaiknop bovenop is volgens mij sinds jaar en dag geaccepteerd, en nog steeds op veel toestellen te vinden.

Snelheid en accuratesse van automatiek: zeer goed
Dit heeft destijds voor ons de doorslag gegeven om voor deze camera te kiezen. In de normale stand (dus niet schemer en nachtstanden etc.) maakt de camera direct na drukken op de knop de foto. Hierdoor kan je veel spontane momenten op camera vastleggen. Eigenlijk net zoals bij een (digitale) spiegelreflexcamera. Uiteraard bij het aanzetten moet de camera even opstarten, maar dit duurt hoogstens een seconde en je kan direct aan de slag.

Beeldkwaliteit: zeer goed
Eigenlijk goed tot zeer goed. De avond/nacht foto's van deze camera zijn echt uitmuntend. Onder normale omstandigheden worden de foto's ook heel erg mooi. Alleen de foto's in de sportstand waren eigenlijk altijd onderbelicht, maar dat kan misschien ook gewoon liggen aan de beperkte kennis op het gebied van instellen van je fototoestel van de eigenaar (= ik zelf).

Bouwkwaliteit: goed
Moeilijk punt voor me omdat die van ons wel kapot is gegaan omdat er zand in het draaimechanisme van de lens is gekomen, toen we de camera mee hadden op één van de strandbezoeken. Gelijkertijd kan je dat misschien ook een beetje verwachten als je dat doet. Leermomentje voor ons nieuwe toestel. Niet echt het toestel aan te rekenen, meer ons zelf.
Wel is het toestel een paar keer gevallen (uit een tas, of van een bed af e.d.), maar daar gaf de camera eigenlijk geen kick om. Vandaar dus een goede beoordeling.

Batterijduur: goed
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel foto's je op een dag maakt, maar voor ons als gemiddelde gebruiker deden we één a twee dagen met een volle accu.

Uitbreidings- mogelijkheden: voldoende
Niet echt heel erg uit te breiden, kwam met een zonnefilter en nekband als enige accesoire, externe flitser niet mogelijk (voor mij persoonlijk: gelukkig niet). Wel de mogelijkheid om een statief te monteren.

Prijs: goed
Destijds in aanbieding gekocht, dus dan al snel een goede beoordeling. Of de niet-aanbiedingsprijs veel was weet ik niet meer, maar ik had toen ook geen enkel idee wat een dure camera of goedkope camera was.

Conclusie: Wij hebben er erg veel plezier van gehad, en als ze niet stuk was gegaan hadden we nog lang niet een nieuwe gekocht. De reden dat we zelf niet dezelfde tweedehands hebben gekocht is omdat onze eisen aan een toestel hoger zijn geworden en we meer zijn gaan fotograferen. De nieuwe heeft dus iets meer pixel en meer zoom. Juist vanwege de goede bouwkwaliteit denk ik dat je je aan deze camera tweedehands geen buil kan vallen.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-H10 Zilver?

Mompelt iets over foto.. :)
Hoeveel x digitale zoom zit er op deze camera?
Om heel eerlijk te zijn weer ik niet meer hoeveel digitale zoom er op zit, ik gebruik die domweg nooit, omdat dat met de computer ook kan en hetzelfde effect heeft.

Red-Front: Bedoel je foto's van de camera (hij is namelijk al afgevoerd met het vuilnis, of foto's die gemaakt zijn met de camera? Want die heb ik nog wel.