Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD 4870 512 MB DDR5 Review

CedricW 13 december 2010, laatste update op 7 februari 2011, 1.144 views

XFX Radeon HD 4870 512 MB DDR5

Pluspunten

• Prijs/Prestatie verhouding
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• Geluid/ Temperatuur/Lawaai stock koeler
  • Drivers

Drivers en compatibiliteit Score: 4
XFX HD4870 512MB GDDR5:

Heb deze kaart nu iets meer dan een jaar en deze werkt nog steeds prima!

Accessoires waren niet overdreven uitgebreid maar alles wat erin moest zitten, zat erin. DVI naar VGA convertor, Crossfire bridge, User's manual, Driver CD...

De kaart was zeer goed verpakt, enige minpunt was dat het niet de normale dualslot koeler is/was maar de "eierkoeler". De normale dual slot was blijkbaar niet in voorraad... De temperatuur van de kaart met deze stockkoeler was zeker niet top... 85c onder full load. Door deze nogal hoge temperatuur besliste ik om een Arctic Accelero Twin Turbo te kopen, kostte me toen 25 en is echt TOP! De kaart komt onder full load niet meer boven de 50! De temperatuur vind ik vrij belangrijk aangezien ik met de stockkoeler geen ruimte meer had voor overclocking. De kaart draait nu op 790/1000 Mhz en is super stabiel. :)

Installatie:
Installatie in mijn Antec Threehunderd ging vlot en zonder problemen. (Is niet echt een grote kaart) Enige minpunt vind ik is dat de pci-e aansluitingen aan de achterkant van de kaart zitten en niet aan de zijkant. Dit zorgt ervoor dat ik geen HDD kan plaatsen ter hoogte van mijn GPU. Achja ik heb er maar 2 HDD's maar voor personen met meerdere HDD's kan dit een probleem vormen.

Perstaties:
De prestaties dan maar... Voor de prijs van deze kaart (119) vind ik de prestaties uitermate goed.
Benchmark resultaten heb ik nog niet, deze komen in de kerstvakantie er zeker bij te staan. Het enige waar ik nu enorm spijt van heb is dat ik voor 9 extra geen 1GB versie heb gekocht, deze presteert toch een stukje beter als de 512MB versie...

Overclocking:
Ik weet niet of het enkel mijn kaart is van XFX (probably not :p) maar deze GPU's clocken ongelooflijk goed over! Zonder enige voltage tweak krijg ik mijn kaart op 920/1150 Mhz.
Veel meer kan ik hierover niet zeggen buiten dat mijn kaart dan maximaal 55c loopt.

Stroomverbruik:
Stroomverbruik valt onder load goed mee, heb het enkel gemeten met stock clocks en met mijn AMD Phenom II X2 550 en dan kwam ik uit op een 250 Watt. OC'ed zal het waarschijnlijk een stuk meer zijn. (Ga dit binnenkort er ook bijzetten). Test van Prime95 en gewone games zullen vermeld worden.

Modbaarheid:
De Twin Tubro installeren ging vrij goed, enige moeilijkheid was het goed plaatsen van de heatsinks. Geluidskwaliteit is fenomenaal! Ik hoor de kaart gewoon niet meer, erg prettig zeker als je niet gamed. Opmerking! Mensen die CF met deze koeler (en kaart natuurlijk) willen moeten erop letten dat er voldoende ruimte is tussen de twee kaarten aangezien deze kaart + koeler iets meer dan 3 slots inneemt!

Drivers:
Drivers ben ik iets minder tevreden over... Heb al verschillende versies gehad waarmee de kaart gewoon niet meer presteerde, enorm vervelend als je de oude daarna weer kan gaan terugzoeken. (Meestal zijn deze als van de website gehaald).

Einde:
Ziezo hierbij mijn eerste review, er zullen waarschijnlijk nog een heleboel beginnersfouten inzitten die ik zelf niet zie, als je er 1 ziet wijs me er maar op. ;)

Zoals al eerde malen vermeld worden benchmarks toegevoegd in de kerstvakantie!

EDIT: Stukje toegevoegd over Twin Turbo Pro
EDIT 2: Opmaak aangepast + hier en daar fouten verbeterd
EDIT 3: Laatste drivers zijn gewoon kansloos... Heb tot 25% minder performance in games :(

• Gigabyte MA770-UD3
  • XFX HD4870 512MB GDDR5
  • Western Digital WD320AAKS
  • Samsung Spinpoint F1 1TB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een XFX Radeon HD 4870 512 MB DDR5?

Hulde voor je inzet, maar het heeft niet zoveel zin om een kaart te reviewen die al zo lang als deze op de markt is denk ik. No offense. Basis is goed
Ja dat begrijp ik, was ook maar als een probeersel bedoeld aangezien ik dit wel meer wil gaan doen maar dan met nieuwere hardware... Dankje voor de commentaar :)
Ik heb nog een klein foutje gezien.

In je specs geef je aan een phenom II X4 965 te hebben, maar onder je stukje stroomverbruik is dit een phenom II X2 550.
Ja sorry, morgen heb ik mijn 965 binnen dus heb ik het er alvast opgezet...
Stroomverbruik met 965 en OC'ed 4870 komen er na de examens op (dus ergens na kerstmis)
Hallo,

ik ben alsnog blij met je review ;-).

Ik was op zoek naar een andere cooling voor dezelfde kaart,
zoals je vermeld is deze standaard erg lawaaierig.

Greetz!
Het is, zoals eerder gezegd, inderdaad een beetje mosterd na de maaltijd. Deze kaart is al weer 2 generaties achterhaald (jeetje, wat gaat het snel eigenlijk :S)

Maar goed, de (opbouwende) kritiek:
Ik vind het erg mooi dat je ook erbij zet dat de 1GB een betere keuze was geweest: je brengt zo een tegenspeler in het spel om mee te vergelijken. Erg handig als je moet gaan kopen en het persoon weet niet dat er 1GB versies zijn.
Wat je eventueel bij stroomverbruik er bij zou kunnen zetten, zijn de programma's waarmee je load. een spelletje Dirt 2 belast lang niet even zwaar als een combo Prime95 + furmark bijvoorbeeld. En een grafiekje zou erg handig zijn, beelden zeggen veel meer dan woorden!

En als laatste puntje: je geeft maar 1 temperatuur aan, ik neem aan de GPU? weet ook dat de RAM's en de VRM's ook (vaak) een sensor hebben. Het is dus wederom handig om volledig te zijn, dus zet de GPU er even bij. en kijk ook ff (met GPU-Z bijvoorbeeld) wat de temps zijn van de andere onderdelen.

Hele nette eerste review, maak het een beetje op, maak het wat vollediger en dan wordt het meer sterren waard!
Dankje voor je commentaar! I.v.m. dat stroomverbruik en die grafiek komt er zeker bij!
Ja die temperatuur is inderdaad van de GPU, via GPU-Z zie ik enkel de VRM voltage, de andere temperaturen zal ik er z.s.m. bijzetten.