Iwill DP533-S, iE7505 (Lan, 1394, Sata, Raid, PCI-X) Review

BalusC 19 april 2005, laatste update op 19 april 2005, 1.895 views

Iwill DP533-S, iE7505 (Lan, 1394, Sata, Raid, PCI-X)

Pluspunten

• prestaties
  • stabiliteit en betrouwbaarheid

Minpunten

• Er zijn in principe, wanneer het bord functioneert, geen negatieve eigenschappen te opmerken. Het eerste bord zal wel een maandagochtendexemplaar zijn geweest. Zie dus de tekst.

Layout Score: 5
Introductie
Sinds half april 2003 heb ik dit moederbord in mijn bezit. Dit moederbord was niet direct leverbaar in Nederland. Ik had het plankje derhalve bij Amplicon in U.K. besteld. Het bordje kon ook voor minder geld uit The States worden gehaald, echter er was het risico dat de invoerrechten en douanekosten hoog zouden oplopen. Ik kon kiezen uit Dual Xeon of Dual Opteron configuraties. Op het moment van de beslissing waren de Dual Opteron bakken procentueel sneller, echter de prijs/performance verhouding is veel te groot ten opzichte van de Dual Xeon configuraties. Het "terugverdiende" geld werd geinvesteerd in een snelle schijfconfiguratie.

De keuze van het moederbord
Tijdens mijn zoektocht naar de ideale Dual Xeon @533 moederbord had ik de volgende eisen opgesteld, in de volgorde van prioriteit:
- ondersteunt Dual Xeon @533
- ondersteunt Dual Channel PC2100 geheugen
- ondersteunt unbuffered geheugen
- onboard U320 SCSI controller
- ondersteunt overclocking

Dit leverde toentertijd 4 resultaten op, waarvan slechts 2 geheugen-overclocking (aanpassen van latencies) toestond. Het overclocken van de CPU's was bij geen enkel toentertijd leverbaar Dual Xeon moederbord mogelijk.
- Iwill DP533-S
- Supermicro X5DA8
- Tyan Thunder i7505
- MSI E7505 Master

De Iwill en de MSI waren de enige die het overclocken toestonden, al zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Slechts de latencies van het geheugen konden lager worden gezet. De MSI werd afgewezen, omdat ik de naam/imago niet bij woekstationborden vond passen. De Supermicro was te overwegen, echter deze was toenterdijd enkel via The States verkrijgbaar en ook iets duurder. De Tyan was een betere kanshebber, maar uiteindelijk had Iwill het gewonnen dankzij geheugen-overclock mogelijkheden, uitgebreidere BIOS en een leuker uiterlijk met kleurige PCI sloten.

Ervaringen
Dit is de tweede Dual CPU moederbord dat ik in mijn PC gebruik. Hiervoor had ik de gouwe ouwe BP6 met daarop de Dual Celeron 500@600 2,0V@2,2V. De BP6 hield het bijna 3 jaar uit totdat ze het begaf na jarenlang overgeklokt door het leven te zijn gegaan. Het bijterige gevoel van Dual CPU bakken is mij dus reeds bekend. Maar de overstap van Dual Celeron 500@600 naar Dual Xeon 3,06GHz is fenomenaal te noemen. Ik ben zelf een fervent multitasker, ik doe vaak vrij veel dingen tegelijk op de PC. En daarnaast doe ik ook regelmatig aan videobewerkingen, op dat gebied is de Dual Xeon heer en meester, zeker als de juiste (multithreaded) software wordt gebruikt.

Problemen
Toen ik het bord circa 6 maanden in mijn bezit had en enkele dagen nadat ik vrij veel relatief zware schijfbenchmarks op de workstation had uitgevoerd, vertoonde de onboard AIC-7902 Dual Channel U320 controller irritante kuren. De PC bleef 1 à 2 maal hangen tijdens een koude boot (wanneer de PC langer dan een klein halfuurtje heeft uitgestaan). Het was een heel gedoe om het bord te RMA'en. Na de eerste verzending kreeg ik exact dezelfde moederbord terug, de problemen waren niet opgelost. Na de tweede verzending kreeg ik een nieuw exemplaar terug en hiermee waren de problemen eindelijk uit de wereld geholpen. Echter het moederbord dat ik had opgestuurd is volgens hun eigen zeggen nooit aangekomen. Hierdoor had ik óók voor het tweede moederbord moeten betalen. Al met al nam de hele RMA-gedoe ruim 2 maanden in beslag. Ik weet nu wel dat ik nooit meer cruciale spullen uit het buitenland ga halen. Ook weet ik dat ik nooit meer een moederbord met onboard U320 SCSI ga halen, omdat dat behoorlijk op de prijs drukt. Zeker wanneer je problemen ondervindt met de onboard controller en de RMA beroerd is verlopen.

Afgezien van de cold boot problemen is het bakbeest overigens ultiem stabiel. In totaal heb ik binnen een draaiend OS slechts één vastloper mogen meemaken. En dat lag niet eens aan de hardware, deze werd veroorzaakt door een foute Matrox Parhelia driver.

Benchmarks
Hieronder staan enkele SiSoft Sandra Professional 2003 CPU/RAM benches. De relevante specs ten tijde van het benchmarken zijn:
- Iwill DP533-S E7505 Dual Socket 604 moederbord

CPU Multimedia benchmark met HT: 28751it/s / 42575it/s
CPU Multimedia benchmark zonder HT: 24554it/s / 30825it/s
Memory Bandwidth benchmark op 2,5-3-3-6 (standaard): 2323MB/s / 2403MB/s
Memory Bandwidth benchmark op 2-2-2-5 (aggresief): 3337MB/s / 3343MB/s
Korte samenvatting: HT heeft een relatief groot invloed op de benchmarks. Het strakker zetten van de geheugentimings maakt relatief gezien erg veel uit. De schijfbenchmarks zijn in deze Product Survey te vinden.

Beoordeling
Featureset: zeer goed. Werkelijk alles zit erop en eraan.
Layout: zeer goed. Alle componenten zitten op de juiste plaatsen. Alle aansluitpunten voor de kabels zitten zoveel mogelijk op de randen van het bord. Nergens worden kabels over het bord geleid. Dat is wel zo bevorderlijk voor de looks wanneer je een window in je case hebt.
Prestaties: zeer goed. Dat ligt eerder aan de uitgebalanceerde combinatie van de hardwarecomponenten.
Stabiliteit & betrouwbaarheid: goed. Als ik de cold-boot problemen even door de vingers zie, dan zou ik hier "zeer goed" hebben gezet. Wanneer de bak eenmaal draait, dan zou het zelfs de derde wereldoorlog overleven, samen met kakkerlakken en IBM toetsenborden.
Overklokbaarheid: voldoende. Slechts de geheugentimings zijn te aanpassen. In geval van een desktopbord zou ik hier de beoordeling "slecht" hebben gegeven, maar een workstationbord is totaal niet bestemd om ermee te overclocken.
Compatibiliteit: zeer goed. Alles werkt in 1x. Al ligt dat eerder aan de uitgebalanceerde combinatie van de hardwarecomponenten.
Ondersteuning door fabrikant: voldoende. Dit is in 2 delen te opsplitsen. De ondersteuning door de fabrikant itself is te beoordelen als "goed". Er werd duidelijk, vriendelijk en snel gereageerd. De communicatie met de leverancier van het moederbord verliep beroerd. Zie ook het RMA-probleem hierboven in de tekst. Dat verdient de predikaat "slecht".
Prijs: voldoende. Het blijft een duur bord. Met name dankzij de onboard Dual Channel U320 controller. Het eerste bord kostte 768 euro en het tweede bord 688 euro.

Heb jij ook een Iwill DP533-S, iE7505 (Lan, 1394, Sata, Raid, PCI-X)?