Onkyo TX-SR308 Zwart Review

DoctoRTW 12 december 2010, 4.750 views

Onkyo TX-SR308 Zwart

Pluspunten

• Zeer goede prijs-kwaliteit-verhouding
  • Sublieme geluidsweergave
  • Goede videodoorvoer
  • HDMI 1.4a, dus klaar voor 3D

Minpunten

• Geen USB aansluiting voor iPod etc.

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is mijn eerste review hier op Tweakers, maar ik zal er wat moois van maken...

Ongeveer 5 maanden geelden heb ik na het overlijden van min oude versterker een beetje rondgekeken voor een nieuwe. Waar ik met name naar gekeken heb is gewoon puur de audiokwaliteit (ik gebruik de versterker in combinatie met twee Mission M71i speakers) en de aansluit mogelijkheden. Na een hoop rondkijken, review lezen van verschillende modellen en luisteren naar verschillende opstelingen in audiowinkels is mijn oor uiteindelijk gevallen op deze Onkyo TX-SR308.

De instalatie verliep vlekkeloos, speakers aansluiten, stekker in t stopcontact en gaan. De geluidskwaliteit vanaf een Macbook Pro via analoge tulpkabel is perfect, een mooi diep geluid wat eigenlijk over alle tonen een feilloze weergave kent. De bas is mooi diep maar loepzuiver, hoge tonen helder en goed onderscheiden en het middenspectrum is ook goed gedefinieerd. Digitale geluidsweergave via HDMI is ook probleemloos, alhoewel ik hierbij moet zeggen dat ik hem zelf niet anders dan in 2.0 opstelling geprobeerd heeft.

Surround 5.1 klonk bij een vriend met dezelfde versterker (ik was denk ik aanstekelijk enthousiast over het apparaat) in combinatie met JBL speakers perfect. Echte geluidsdiepte en de surround instellingen (evenals de stereo instellingen) worden niet geregeld middels balance-knoppen, maar gwoon door de afstand tot de speaker (in stapjes van 0,3m) in te voeren, wat bij mij erg goed werkte voor een uitgebalanceerd surround geluid.

Alle menu's zijn op zich erg duidelijk en overzichtelijk op de versterker zelf, maar hij laat zich pas echt van z'n beste kant zien als je hem aansluit op een hdtv, waarbij de menu's keurig overgeprojecteerd worden op het scherm. De doorvoer van video via HDMI (standaard HDMI 1.4a, snel genoeg voor 3D en dus klaar voor de toekomst!) is ook zeer goed, beeld is gewoon helder en de audio wordt keurig in sync gehouden.

Ik ben geen enkel probleem tegengekomen bij het gebruik van deze versterker en ben zeer tevreden. Het design is ingetogen maar mooi, de afstandsbediening duidelijk e niet te gecompliceerd en het werkt allemaal feilloos en klinkt subliem. Voor dit geld bestaat er simpelweg geen betere versterker, maar nog altijd geldt: luister eerst zelf in de winkel en breng daarvoor je eigen speakers mee of vraag de verkoper vergelijkbare speakers voor je aan te sluiten, dat is de enige manier om een goede keuze te maken.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Cheers, Robert

Heb jij ook een Onkyo TX-SR308 Zwart?

Dank voor je review.

Ben zelf druk op zoek naar een goede receiver voor bij mijn Samsung PS50C7700. ARC is ook wel een must imo. Erg fijn om straks nog maar 1 kabeltje naar de tv te hebben lopen! Ideaal voor aan de muur. Heb je ARC al getest? werkt prima of niet? Mooie prijs ook trouwens voor zo'n degelijk apparaatje.
Yes, de ARC werkt prima, geen geklooi meer met aparte kabeltjes van de tv naar de stereo en altijd beregoed geluid. Bedankt voor de herinnering, want het is inderdaad ook een van de factoren geweest die me echt opvielen aan deze versterker!
Ik twijfel tussen deze en de 508, welke maar 50 Euro duurder is.

De 508 heeft 7.1 en 130W. Op zich is 5.1 en 100W voor mij eigenlijk voldoende. De 508 heeft niet die brakke klemaansluitingen als luidsprekeraansluiting, alles gaat via banaanstekkers. Op de 308 worden alleen banaanstekkers gebruikt op de Front L/R speakers. Plus de mogelijkheid op de 508 voor bi-amping van de front speakers, multiroom en ook ARC.

Waarom heb je voor deze gekozen en niet de 508?
Ga sowieso altijd voor de 508. De 308 heeft geen Audyssey wat een bijzonder groot gemis is. Neem dat maar van me aan. Of zoek anders eens op AVforums etc wat Audyssey inhoudt.
nevermind

[Reactie gewijzigd door Eoghlear op 19 februari 2011 17:06]