Specificaties Socket AM3 met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A785TD-V EVO Review

MattCracked 12 december 2010, laatste update op 12 december 2010, 754 views

Asus M4A785TD-V EVO

Pluspunten

• Feature-rijk
  • Sideport memory
  • Goede layout
  • ACC

Minpunten

• Geen uitgesproken negatieve eigenschappen.

Layout Score: 5
De M4A785TD-V EVO is een ATX moederbord met AM3 socket. Het bevat de 785G chipset, hetgeen ideaal is voor HTPC's of PC's die genoeg hebben aan de onboard videokaart.
De Southbridge is de SB710 die ACC (Advanced Clock Calibration) met zich meebrengt.
Er worden 4 SATA kabels waarvan 2 met een rechte hoek, 1 IDE kabel met 2 aansluitingen, 1 Q-connector, handleiding, I/o shield en driver cd meegeleverd.

Featureset:

Het moederbord bevat voor zijn prijs een goed pak features. Onboard video (Radeon HD4200 'VGA, HDMI en DVI' waarvan er maximum 2 tegelijk gebruikt kunnen worden), 5 SATA connectors, 1 IDE connector voor maximaal 2 apparaten, 1x PCIe 2.0 x16 (kan voor Hybrid Crossfire gebruikt worden icm een Radeon HD3450 of HD4350), 1xPCIe 2.0 x16 (dat elektrisch maar op x4 modus draait), 1x PCIe x1, 3x PCI, 1 externe FireWire poort, 6 externe USB poorten en 3 USB connectoren op het moederbord zelf (=x6USB), HD Audio, Gigabit LAN en een externe eSata poort. De onboard video bevat 128mb DDR3 geheugen, en er kan in de bios gekozen worden of men er nog deelt uit het werkgeheugen of niet.
Het moederbord wordt gelevert met een ASUS Q-connector zodat de kabeltjes van de kast naar het moederbord makkelijk erop gestoken kunnen worden.
De bios bevat de ExpressGate, een soort op Linux gebaseerd OS, die je kan inschakelen als je de pc opstart (veel sneller) en hem gewoon even nodig hebt voor snel iets op te zoeken of even te chatten.

Layout:

De SATA connectoren zitten aan de rechterzijkant, dus het is makkelijk de kabels aan te sluiten zonder er teveel in de knoop mee te zitten. De IDE connector daarentegen staart recht voor zich uit, ik had liever gehad dat ze hem plat, zijdelings op het moederbord hadden gezet zodat de kabel meteen naar de HDD/Drive kan gaan.
1 3-pin fan connector bevindt zich naast de SATA connectors, zodat het makkelijk is de front fan aan te sluiten, dit is eveneens het geval bij de linkerkant, waar er ook een 3-pin aansluiting is voor de exhaust fan. De PWM-connector zit geheel rechtsboven zodat de CPU fan kabel strak zit en niet zit rond te bengelen.

De plaatsing van de lanes zijn dan niet weer echt een pluspunt (in mijn geval).
Vanboven begonnen:
- PCIe x1
- PCIe x16 2.0 ~[Hier zit bij mij een graka met een koeler waardoor het PCI slot hieronder bezet is]
- PCI ~[Bezet]
- PCI ~[Interne geluidskaart, die gelukkig een klein PCB heeft waardoor de fan van de graka net
niet in de weg zit]
- PCIe x16 (x4) ~[Praktisch nutteloos, dit is namelijk geen CrossFireX bord]
- PCI ~[WLAN PCI kaart]

De North -en Southbridge kooelers zijn passief, prachtig om naar te kijken en doen hun werk goed.

Prestaties
De prestaties van moederborden hebben veelal allemaal hetzelde resultaat. De 128mb ddr3 in de sideport is wel een plus, omdat lang niet alle moederborden (785G) dit hebben. De IGP verschilt met zijn 40 shaders praktisch niets met zijn voorganger HD3200, maar kan moeiteloos HD content afspelen en wat oudere spellen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Een zeer betrouwbaar moederbord, nog geen problemen mee ondervonden.
Door 2Oz copper aan het mobo toe te voegen en aluminium NB en SB koelers te gebruiken garandeert men lagere temperaturen (=langere levensduur)

Overclocken
Na een beetje sleutelen in de BIOS heb ik een maximale stabiele overclock bekomen van 3.5Ghz (2.6Ghz).
De htt-link bedroeg 269Mhz en gevolt op 1.3.
Het geheugen kon mee overgeclockt worden, maar ik heb de mem. divider aangepast zodat het geheugen niet te snel loopt. Het geheugen werd gevolt op 1.8V (Maximum OCZ garantie) en liep op 1434Mhz (6-6-6-22).
De HT-width werd aangepast naar standaard 1600 (ipv 2000) omdat de overclock anders niet werkte.
Na het overclocken liep hij dus op ongeveer 2160Mhz.
De rest van de voltages beetje aangepast, niets speciaals.
De processor wordt wel snel warmer als je de voltages verhoogt, iets wat voor sommige mensen misschien niet de moeite waard is, aangezien ze levensduur meer op prijs stellen dan performance.
Met de ACC functie kan men cores unlocken indien dit mogelijk is (bvb van x3 naar x4)

De IGP is makkelijk over te clocken, maar dat is niet echt de moeite waard, aangezien hij HD films niet sneller gaat afspelen dan mogelijk, en het nogal wanhopig is je IGP te overclocken om een poging te doen een mid-high-end spel te spelen.
Zonder de voltages aan te passen kon de core van 533Mhz naar 850Mhz en het geheugen van 1333Mhz naar 1600Mhz.

Compatibiliteit
Niets op aan te merken, ik hoopte dat mijn geheugen van OCZ ging werken omdat ik had gelezen dat ASUS borden niet altijd met alle geheugens werken voor ik het moederbord kocht, maar blijkbaar dus wel.

Het moederbord is iets duurder dan de andere in zijn categorie, namelijk een goeie 80 euro, maar het is zijn prijs meer dan waard.

Heb jij ook een Asus M4A785TD-V EVO?

Reviews door de redactie

Inderdaad prima bordje voor een HTPC. Ik heb 'm zelf daarvoor ook aangeschaft icm een Phenom X2
ik vind het een nette review, netjes geschreven en idd prijs kwaliteit verhouding prima.

Keep it up

[Reactie gewijzigd door peerke1987 op 13 december 2010 16:54]