Specificaties Set - Bekijk alle specificaties

Philips MCM166 Review

Cafe Del Mar 12 december 2010, laatste update op 13 december 2010, 994 views

Philips MCM166

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • prijs

Minpunten

• Radiopresets niet te selecteren met afstandsbediening
  • MP3's afspelen zorgt voor heel wat problemen
  • boxdraad zit vast aan de box

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik had een eenvoudige radiospeler, maar wilde iets met losse boxen, zodat ik die "op" de kast kon zetten en met MP3 mogelijkheid, zowel van CD als van USB.
Dit toestel voldeed perfect. Vandaar dat ik heb aangegeven dat de featureset behoorlijk compleet is.

Alles werkte vanaf het begin, aansluitingen waren evident en wezen zichzelf uit.

Boxdraad
De boxen hebben evenwel geen losse boxdraad, het draadje zit er vast in. Natuurlijk kan je ofwel de box opengooien, ofwel de draad verlengen met een "lusterklem". Beide opties vind ik niet goed: ofwel sloop je uw net gekocht boxen, ofwel zit je met een lelijke tussenaansluiting die de overdracht van het geluid zeker niet ten goede zal komen.

Afstandsbediening
De afstandsbediening is ok, maar wat ik heel hard miste was de mogelijkheid om de radio-presets te selecteren mbv de afstandsbediening. Dat ging gewoon niet. Je moest zelf naar het toestel lopen om een andere geprogrammeerde zender te selecteren. Vrij zoeken naar een andere frequentie kon wel met de afstandsbediening. Toch wel bizar vind ik...

MP3
En van de redenen om dit toestel te kopen was de MP3 mogelijkheid. Je kan zowel met MP3-cd's werken als MP3's op een USB-stick. In de realiteit loopt hier n en ander niet naar mijn verwachting.
Het "laden" van MP3 bestanden duurt echt wel lang. Als ik een USB aansluit of een MP3-cd insteek, duurt het meestal meer dan 15s voor er geluid klinkt. In het begin dacht ik dat MP3 dan toch niet werkt. Plots, tegen dat ik het toestel al bijna terug in de doos wilde steken wegens DOA, klonk er dan toch muziek. De lengte van de bestanden (grootte en duur) maakt niet uit voor het laden.
Als je MP3-weergave pauzeert, en terug opzet, begint het nummer terug van voor af aan te spelen. Dat zou ik zelf niet echt "pauzeren" noemen eigenlijk.
Lange MP3 bestanden (remixen van 1-2u) haperen geregeld voor ettelijke seconden. Minder lange of grote bestanden haperen ook, maar niet zo frequent en niet zo lang (fractie van een seconde tot een seconde).
De weergave van de MP3's is ook niet aan te passen: ID3v1, ID3v2, bestandsnaam: niet te kiezen. Je krijgt de bestandsnaam. Het schermpje is ook niet echt ideaal om zo'n dingen weer te geven. Het aantal karakters is te beperkt.

Geluidskwaliteit
Het geluid dat dit setje geeft, is opmerkelijk goed, zeker als je weet wat het maar kost. Dat verraste me wel.

Ik heb enkele maanden met dit setje gespeeld, maar heb het enkele dagen geleden terug in de doos gestoken. Als iemand in de familie- of vriendenkring een eenvoudig toestel wilt met MP3 mogelijkheid, kan ie het komen halen. Te goed om weg te gooien, maar te slecht om zelf te gebruiken.
Als vervanger heb ik een Pioneer X-HM50-S gekocht. Wel een pak duurder, maar op alle fronten stukken beter! En van de dagen schrijf ik daar ook een review voor.

Heb jij ook een Philips MCM166?