Intel Core i7-14700K Boxed Review
Na lang reviews te hebben gelezen om een nieuwe build te maken nog geen seconde spijt van gehad.
In de meeste reviews wordt tot vervelend toe herhaald dat de processor veel stroom verbruikt en warm wordt en ik kan zeggen dat ik hier geen enkel probleem van ondervindt. Ik vermeld onmiddellijk dat mijn nieuwe build gebruikt wordt om te werken zoals algemene office toepassingen, CAD-toepassingen, rendering en sporadisch te gamen.
Pluspunten
Zeer snel en stabiele prestaties Stabiele temperatuur Ideaal voor work/gaming combinatie
Minpunten
Relatief hoog verbruik (maar geen issue voor mij) Geen
Eindoordeel
Om mijn huidige desktop (4 jaar oud) te vervangen door een nieuwe build was ik dus op zoek naar degelijke componenten om terug enkele jaren zonder zorgen mijn werk en nodige entertainment (gaming) te kunnen beleven.
Zoals eerder geschreven verbruikt deze CPU merkelijk meer stroom dan de voorgaande generaties. Voor mezelf heb ik beslist dat dit geen issue is want ik heb andere zaken in huis die meer verbruiken dan mij lief is, en mijn computer heb ik nodig om te werken. Desondanks wou ik met mijn beslissing hieromtrent ook niet overdrijven aangezien de I9-14900K of 13900k nog meer verbruiken en gekozen voor de I7-14700K (welke ook een zeer degelijke en snelle processor van de 14de generatie is)
Hierbij de samenstelling van mijn nieuw systeem.
Ik doe niet aan overclocking (enkel XMP profiel op RAM-geheugen) en na enkele weken kan ik zeggen dat deze processor tijdens een standaard werkdag ongeveer op een 30 tot 38° draait met eens een piek tot 45° (-> 10-tal chrome tabbladen open, Outlook, Excel, Word, Adobe reader, Autodesk Revit of Autocad, etc..) - CPU load trouwens maar rond de 20-30%
Qua stroomverbruik is dit idle (tijdens diezelfde werkdag) rond de 20W tot uitschieters van 50W.
Gaming is natuurlijk een ander verhaal maar ook daar heb ik resultaten waarmee ik kan leven en zéér tevreden ben. Hierbij kan je een link terugvinden naar een testje dat ik gedaan: Ultrawide gaming (5120x1440p)
Metro Exodus - Enhanced Edition
Resolution 5120x1440P
Ultra graphic settings
Misschien dat er bij benchmarks nog hogere stroompieken en warmte gegenereerd wordt maar bij standaard gebruik is dit volledig te verwaarlozen, je gaat nooit zulke stressmomenten hebben op je systeem bij "normaal" gebruik.
In bijlage ook enkele foto's van de build.
Zoals eerder geschreven verbruikt deze CPU merkelijk meer stroom dan de voorgaande generaties. Voor mezelf heb ik beslist dat dit geen issue is want ik heb andere zaken in huis die meer verbruiken dan mij lief is, en mijn computer heb ik nodig om te werken. Desondanks wou ik met mijn beslissing hieromtrent ook niet overdrijven aangezien de I9-14900K of 13900k nog meer verbruiken en gekozen voor de I7-14700K (welke ook een zeer degelijke en snelle processor van de 14de generatie is)
Hierbij de samenstelling van mijn nieuw systeem.
| # | Category | Product |
|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed |
| 1 | Moederborden | MSI MPG Z790 EDGE WIFI |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Slim 24G |
| 1 | Waterkoeling | be quiet! Silent Loop 2 240mm |
| 2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6400C32 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 12 1000W |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB |
Ik doe niet aan overclocking (enkel XMP profiel op RAM-geheugen) en na enkele weken kan ik zeggen dat deze processor tijdens een standaard werkdag ongeveer op een 30 tot 38° draait met eens een piek tot 45° (-> 10-tal chrome tabbladen open, Outlook, Excel, Word, Adobe reader, Autodesk Revit of Autocad, etc..) - CPU load trouwens maar rond de 20-30%
Qua stroomverbruik is dit idle (tijdens diezelfde werkdag) rond de 20W tot uitschieters van 50W.
Gaming is natuurlijk een ander verhaal maar ook daar heb ik resultaten waarmee ik kan leven en zéér tevreden ben. Hierbij kan je een link terugvinden naar een testje dat ik gedaan: Ultrawide gaming (5120x1440p)
Metro Exodus - Enhanced Edition
Resolution 5120x1440P
Ultra graphic settings
Misschien dat er bij benchmarks nog hogere stroompieken en warmte gegenereerd wordt maar bij standaard gebruik is dit volledig te verwaarlozen, je gaat nooit zulke stressmomenten hebben op je systeem bij "normaal" gebruik.
In bijlage ook enkele foto's van de build.
Beoordeel deze review:
Heb jij ook een Intel Core i7-14700K Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (2)
nice, wat is dat voor cpu info schermpje link onder bij je monitor?
Hoe is jouw ervaring tot op heden? Heb je ook je moederbord updates gedaan tot betrekking van de voltages en default Intel settings.
Ik zit er over na te denken om deze cpu ook te nemen. En wil net als jouw ook niet gaan overklokken of iets dergelijks. Gewoon alles standaard.
Wordt de cpu ook erg warm van gewoon de standaard instellingen of is het prima te doen?
Ik zit er over na te denken om deze cpu ook te nemen. En wil net als jouw ook niet gaan overklokken of iets dergelijks. Gewoon alles standaard.
Wordt de cpu ook erg warm van gewoon de standaard instellingen of is het prima te doen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/973945/crop5fbe0bf3defa2_cropped.png?f=community)