Viewsonic VP2030b Review

Rostvertol-Mil 19 september 2006, 481 views

Viewsonic VP2030b

Pluspunten

• Fabrieks Pixelgarantie
  • Lage Input-Lag
  • Kijkhoek

Minpunten

• Grote voet
  • Anti-Reflectieve coating is wat korrelig

Extra foto's komen eraan, zodra ik mijn camera weer opgeladen heb

Vorig Scherm
Mijn vorige monitor was een Iiyama LS902UT, een budget 19"model van Iiyama. Dit scherm werd de laatste tijd steeds donkerder, dus moest er een nieuwe komen.
Omdat ik gewend was geraakt aan de 1600x1200 resolutie heb ik voor een 20" tft gekozen, aangezien de 19" schermen deze resolutie niet aankunnen.

Specificaties
Panel: 20.1" color TFT active matrix UXGA LCD 8bit P-MVA
Native Resolution: 1600x1200
Contrast: 1000:1
Brightness: 300 cd/m2
Input: DVI/D-Sub, 4-port USB Hub
Viewing Angle: 170horizontal, 170 vertical @ contrast ratio > 10:1
Response Time: 8ms gray-to-gray (avg) 16ms black-white-black (typ)

Het scherm komt met een af-fabrieks pixelgarantie. Met minimaal 1 bright-dot mag je hem omruilen.

Kleurweergave
De vp2030b bevat een echts 8bits MVA panel, hij kan dus de volle 16.7 miljoen kleuren weergeven. De kleuren zijn af-fabriek al behoorlijk goed ingesteld, en ze zijn zeker in verhouding tot mijn oude CRT erg mooi.
De Anti-reflectieve coating is echter wel wat korrelig.

Helderheid/Contrast
Helderheid en contrast zijn beide erg goed, alle kleuren van de grijstap zijn goed te onderscheiden, en ook met de donkere kleuren heeft het scherm geen moeite. De helderheid staat af-fabriek overigens wel erg hoog ingesteld.

Gaming
Het scherm heeft gelukkig weinig last van inputlag:
2030b vs Ls902ut
--------------------
#1 10ms
#2 13ms
#3 0ms
#4 16ms
#5 15ms

Gemiddeld 10.8ms, voor een 20" scherm erg netjes!

Qua ghosting doet het scherm het redelijk, met PixPerAn is het redelijk goed te zien. In spellen als DoD:Source en FEAR is het echter niet merbaad.

Kijkhoek
De kijkhoek is erg goed, de geclaimde kijkhoek wordt zeker gehaald. Ook met grotere hoeken is er nog best naar het scherm te kijken, het beeld wordt alleen wat geler.

Backlight Bleeding
Backlight bleeding is aanwezig, vooral in de hoeken. Dit is vooral te merken met een zwart scherm, met gewoon donkere beelden valt het niet op.

Bouwkwaliteit
Het scherm voelt stevig aan, ook de verstelmechanismen geven niet de indruk snel kapot te gaan.

Vormgeving
Simpel ontwerp, mooie dunne rand en geen schreeuwerige teksten, kortom: erg zakelijk design.
De voet is erg stevig, maar vooral groot. Deze had wat kleiner gemogen.
De USB-Hub zit naast de DVI en VGA aansluiting, deze had op een handigere plek gemogen.

Concurentiepositie
Er zijn maar weinig overlappende 20" 4:3 schermen. Degene die het dichts in de buurt komt is Samsung's 214t welke ongeveer even duur is.
De goedkopere Samsung 204b heeft echter weer een TN panel.

De prijs is wat aan de hoge kant maar de fabrieks pixelgarantie maakt dat weer een beetje goed.

Nette monitor, mooi panel, goede inkijkhoek, nette pixelgarantie: Ik ben er erg tevreden over.

Heb jij ook een Viewsonic VP2030b?