Sandisk Sansa Clip+ 4GB Zwart Review

Jelle Mees 11 december 2010, laatste update op 11 december 2010, 7.844 views

Sandisk Sansa Clip+ 4GB Zwart

Pluspunten

• klein
  • licht
  • makkelijk bedienbaar
  • geluidskwaliteit
  • kwaliteit oortjes
  • design ( interface & case )
  • FM Radio
  • Ondersteuning voor WMA & OGG

Minpunten

• FM-Stereo is niet 100% zuiver
  • Laag maximum volume ( zonder modded firmware )

Geluidskwaliteit Score: 4
Nadat mijn ex-vriendin gaan lopen is met mijn Sansa Clip Black 8GB ben ik direct naar de winkel gegaan om een nieuwe Sansa Clip+ Black 4GB te kopen. Om maar even aan te tonen hoe tevreden ik was van mijn vorige Sansa Clip MP3-speler.Ik heb gebruik gemaakt van de MicroSDHC slot om de opslagcapaciteit uit te breiden tot 12GB.

Maar waarom de Sansa Clip terwijl er tientallen "betere" MP3-spelers op de markt zijn zoals bijvoorbeeld de Ipods? Om de simpele reden dat ik graag sport en een Iphone/Ipod die heen en weer vliegt in je broek tijdens het lopen, steppen, fietsen, roeien, enz... is niet echt ideaal. Ook zijn de kleinere Ipods enorm duur in vergelijking met de Sansa Clip+ en heb je meer mogelijkheden en vrijheid. De Clip trok mijn aandacht met de handige clip op de achterkant van de MP3-speler. Neem daarbij nog eens het gewicht en alle leuke extra's, je bent snel verkocht.

Na een volledige oplading heeft de speler het maar liefst 18h en 20min volgehouden ( 7 luister-sessies ). Ik moet de speler dus maar 1x per week opladen, en dat is leuk. Ik laat de display uitschakelen na 5 seconden en de brightness staat op 0% ( omdat ik praktisch geen verschil zag tussen 0% en 100% ).

Wat direct opvalt is de kwaliteit van de muziek. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik nog earbuds zou moeten kopen, maar dat is helemaal niet het geval. De oortjes hebben de juiste grootte zodat ze comfortabel zitten voor mensen met grote en kleine oorgaten. Ik heb grote oren en de oortjes vallen niet uit mijn oren als ik mijn hoofd schud. Toch heb ik één extra moesje over de oortjes getrokken omdat ik graag mijn volledige oor gevuld heb. De geluidskwaliteit van de speler is beter dan die van de Ipod Classic en de Iphone gewoonweg omdat je de equalizer kan afstemmen op de oortjes die je gebruikt terwijl je bij de Ipod Classic het moet doen met enkele presets.

De meest leuke extra's vind ik de FM-radio en het feit dat de speler altijd onthoudt waar je zit in een liedje/podcast. Zelfs als druk je perongeluk op "Next" of "Previous" tijdens het luisteren van een podcast, kan je gewoon terug of verder gaan en verderluisteren waar je zat. De FM-radio is zuiver maar spijtig genoeg hoor je een zeer lichte ruis ( zo zou ik het zelfs niet mogen noemen aangezien veel mensen het niet eens zullen horen ) bij FM-Stereo. Dit hoor ik wel alleen wanneer een presentator met iemand aan het praten is of bij muziek met veel stiltes ( klassiek bijvoorbeeld ).

Ik ga niet verder spreken over de overige features ( FM recording, Voice Recording, enz... ) aangezien deze op praktisch elke MP3-speler te vinden zijn en ik ze persoonlijk iets minder interessant vind. Deze MP3-speler is wel een ECHTE aanrader voor elke sportieveling die een speler zoekt die je niet eens voelt tijdens het sporten.

Oh ja, voordat ik het vergeet. Je hebt geen Itunes of een ander ***programma nodig voor het kopiëren van liedjes. Gewoon inpluggen, copy/paste in de juiste map en voila, de speler is ready to go. Net zoals bij Ipods moet de "database" van de speler even ge-update worden, alleen duurt dat op deze speler een paar seconden.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 4GB Zwart?

Ik vind de opmerking 'MicroSDHC kaartjes zijn prijzig' bij negatieve eigenschappen niet terecht. Ten eerste vind ik het niet direct op het apparaat slaan omdat het niet per definitie nodig is om het apparaat te gebruiken maar meer een toevoeging. Ten tweede vind ik de prijzen reuze meevallen. Je hebt al een 16GB kaartje voor € 25 inclusief verzendkosten.

Ik zou je ook aanraden om rockbox op deze mp3speler te installeren. Met rockbox is het een nog betere speler. Zie www.rockbox.org

Ik gebruikte mijn sansa clip ook altijd met hardlopen, het werkt echt geweldig.
Ik ga je gelijk geven. Ik had niet echt rekening gehouden met webwinkel prijzen. En enorm bedenkt voor de aanbeveling van rockbox. Geweldige firmware!
Ik zie dat je de prijs negatiever hebt beoordeeld dan de rest van het apparaat...? Kun je dat misschien verklaren of verduidelijken? Aangezien het nergens terug komt in de review en ik persoonlijk juist de prijs van nog geen 50 euro voor de 4GB en de functies die je erbij krijgt eigenlijk niet veel vind. Ook als je het vergelijkt met de rest van de spelers is het relatief goedkoop terwijl het geluid bovengemiddeld goed is....
Je hoeft niet beslist aangepaste software te gebruiken als het maximum volume te zacht is. Die beperking geldt namelijk alleen in Europa, dus als je het apparaat reset en de setup weer moet doorlopen kun bij regio kiezen voor bijvoorbeeld North America, dan is de "beveiliging" weg en kan ie een stuk harder.
Het maximale volume is volgens mij gewoon aan te passen bij instellingen -> systeeminstellingen- > volume. Je kunt dan kiezen tussen normaal en hoog.
Standaard staat deze op normaal maar bij hoog doet ie er nog een flinke schep bovenop
Klopt het dat als ik deze speler aan mijn pc koppel, met windows 7, dat hij dan automatisch de firmware update? Of moet ik het via tweakers doen?
Even nog een snel vraagje, software wijze, Heeft deze mp3 speler ook een shuffle & Repeat functie?
Kan deze mp3 speler ook aangesloten worden op de auxilary ingang van een standaard autoradio?

Zou namelijk ideaal zijn voor op m'n werk :)
Volgens mij niet, heb het al eens geprobeerd, maar werkte niet, al kan het ook aan de radio liggen.

Gebruiken als veredelde usb-stick met muziek werkt overigens wel.
MAg ik ook wat vragen? Ik lees nergens over een sleeptimer.
Heeft ie die wel?