Asus M4A88TD-V EVO/USB3 - Reviews

Specificaties Socket AM3 • ATX • AMD 880G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A88TD-V EVO/USB3 Review

ljjl 10 december 2010, laatste update op 10 december 2010, 1.161 views

Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Pluspunten

• Zie onderbouwing

Minpunten

• Zie onderbouwing

Layout Score: 1
Ik heb het bord een slechte beoordeling gegeven omdat Asus niet integer is. De spec's van de HDMI uitgang worden bewust vaag gehouden. Ze zetten nergens in de spec's de werkelijke versie / functionaliteit. Dit heeft er bij mij toe geleid dat ik meende een 1.3 versie te kopen (dat verwacht je anno 2010), maar dat blijkt niet zo te zijn. Het is een ongedefinieerde HDMI. Wat betekent dat je geen HD audio formaten kunt gebruiken. Dit zijn vuile praktijken van Asus. We moeten dit bedrijf boycotten tot ze ophouden met dit soort rattigheid. Ik heb zowel met AMD / ATI als Asus vele mails heen en weer gestuurd. Met een goedwillende Asus ondersteuner kwam ik met veel moeite via allerlei suggesties en uiteindelijk een realtek update tot DTS 5.1 streams over HDMI. Eind van het verhaal is dus dat je minimaal een ATI 5450 kaart moet installeren voor HDMI 1.3 functionaliteit. Als ik dat had geweten had ik een ander MB gekocht. Vermoedelijk is Asus niet de enige die dit zo doet en is het inherent aan de 4250 ATI / AMD kaart, maar ATI suggereert dat de MB fabrikant bepaalt wat er wordt doorgegeven via HDMI. Ik kan dat uiteraard niet controleren en vind ook dat Asus to blaim is. Wees gewaarschuwd als HD audio belangrijk voor je is of wordt. Verder is de lay-out van het MB niet ideaal op het opunt van de aansluitingen. Fan aansluitingen zijn lastig bereikbaar zodra het bord in de kast zit. Het bord werkt verder natuurlijk wel, zoals je wel van Asus kunt verwachten. Maar fair play is erg belangrijk voor mij.

Heb jij ook een Asus M4A88TD-V EVO/USB3?

Als je niet welke versie de HDMI is moet je contact opnemen met ASUS zelf en niets veronderstellen om hun daarna de schuld te geven ;) .
Dit kun je totaal geen review noemen van dit moederbord, maar meer een vete met Asus. Als ik het goed begrijp heb je een klacht over de HDMI ondersteuning van Asus, ben je daar boos over, en boor je daarom het hele moederbord en Asus inbegrepen de grond in. Je geeft het moederbord op alle punten een 'zeer slecht' zonder dit te onderbouwen. Dit bord kan bijna onmogelijk zo slecht zijn (je zegt immers dat het wel werkt zoals je van een Asus kunt verwachten) maar je bent zo boos over Asus dat je het bord op alle punten afkraakt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een productreview. We verwachten een iets genuanceerdere review op meerdere punten.

Als je zeker wilde weten welke versie het was kon je gewoon van te voren met Asus contact opnemen en dit navragen. Nu koop je het op goed geluk, blijkt het niet te zijn wat je verwacht en geef je Asus de schuld, terwijl zij nergens hebben beweert dat het HDMI 1.3 is. Zij hebben je zelfs continu support gegeven na aankoop via mail, wat niet valt te rijmen met een score van 'zeer slect' op Ondersteuning.

Probeer deze review wat uit te breiden op meerdere punten en wat objectiever te maken. Als je wil spuwen op Asus kan je dat in het forum doen of je schrijft een klachtenbrief.
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Allereerst zegt 1.3 vooral over hoeveel data het kan doorsturen. HD Audio bitstreamen is optioneel en niet vereist om 1.3 genoemd te worden. 1.3 geeft alleen aan dat er genoeg bandbreedte aanwezig is om het mogelijk te maken.

Dat AMD zegt dat de MB fabrikant (Asus in dit geval) ervoor kiest wat er door de HDMI gestuurd wordt, dat is natuurlijk wel waar, maar feit is wel dat de HD4250 van AMD gewoon geen HD Audio kan bitstreamen. Dus het enige wat je Asus kwalijk kan nemen (als dat mogelijk is) is dat ze de HD4250 erop hebben gezet.

Ik heb in 5 minuten via google gevonden of de HD4250 HD Audio kan bitstreamen, dus die info zit niet heel erg verstopt. Ik vind het dan ook onterecht dat je deze kaart op deze manier beoordeeld. Je neemt als referentie HDMI 1.3 met de veronderstelling dat dat automatisch betekent dat HD Audio bitstreaming aanwezig is. Die veronderstelling gaat helaas niet op. Dus wel een miskoop, maar daar kan je de MB niet de schuld van geven.
Heb je zelf niet een kleine vergissing gemaakt toen je research deed naar het bord?

Verder heb je het over HD audio, nou dat kan hij prima. Maar wat je waarschijnlijk bedoelde is HD DTS en bitstreaming, door simpel te kijken naar de onboard videokaart had je kunnen zien of kunnen opzoeken dat de HD4x serie geen van deze 2 ondersteund. Pas vanaf de HD5x serie wordt dat ondersteund.

Kortom dit lijkt me eerder een gevalletje van zelf slecht onderzoek doen naar je gewenste product dat je voor ogen houdt.

OT
Misschien wat wit regels toevoegen voor duidelijkheid, of beter nog verwijderen want niemand heeft hier nou echt is aan.
Hopelijk wordt deze review verwijderd want dit slaat helemaal nergens op. En eigenlijk is het ook geen review te noemen. Retour het gewoon, maar ga hier niet het hele product afkraken omdat het niet één eis van jou voldoet. Zolang Asus niet over de specs gelogen heeft verdienen ze dit niet. Zoek gewoon beter op internet voordat je wat koopt zou ik zeggen. :+
Dit is toch geen review? Ik kan hier geen rapporteer knop vinden, helaas. In ieder geval, je mening geven kun je ook doen als je bij de buren op de koffie gaat, al zullen hun het ook niet leuk vinden om dat gejammer van je te horen. 8)7
Deze review gaat helemaal nergens over, ik hem ook even ter controler voorleged aan de redactie.

Je geeft nu meer af op de winkel waar je hem gekocht hebt, blijkbaar stond hier niet de juiste info vermeld.
Gevalletje weten wat je koopt. Naam review onwaardig.
to blaim
What a fale. :+
kunnen we deze revieuw niet gewoon weggooien ? totaal geen nuttig informatie geen plaatjes en niet gebruikt in combo met? en niet eens welke aansluitingen het bord heeft
Ga toch niet huilen joh... als je via Tweakers een product zo erg afkraakt, kan je dat liever bij de Consumentenbond liever doen.

Naar mijn eigen ervaring heb ik nooit problemen gehad met Asus producten en vooral niet bij Mobo's van Asus. Dus wilt u zo vriendelijk zijn om dit review weg te halen, want hier kunnen we niks met jou info.

Andere woorden EPIC FAIL 8)7