Dune HD Smart D1 Review

cinq 10 december 2010, laatste update op 10 december 2010, 8.332 views

Dune HD Smart D1

Pluspunten

• Degelijke bouw
  • Goede beeld- en geluidsweergave
  • Uitbreidingmogelijkheden
  • Afwezigheid geluid

Minpunten

• Simpele afstandsbediening
  • Niet de goedkoopste

Geluidskwaliteit Score: 5
Aankoop
Na ruim een jaar met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van een AC Ryan Playon HD, bleek deze enkele mankementen te hebben, waarna ik de AC Ryan onder garantie heb kunnen terugbrengen bij Wifimedia in Arnhem. Met een bijbetaling van het prijsverschil kon ik deze vervolgens zonder enig probleem omruilen voor de (duurdere) Dune Smart D1. Uitstekende service hierbij van Wifimedia.

Kwaliteit
Belangrijkste reden was de toch wat hogere kwaliteitsuitstraling van de Dune en het strakke design dat de mogelijkheid biedt de speler met andere componenten (BD-drive, HD bracket, satellietkaart) uit te breiden tot een 43 cm breed multimediassyteem. De mediaspeler wordt compleet geleverd, dus inclusief HDMI-kabel. Een eventuele optische aansluitkabel had ik reeds in bezit, maar is ook niet bijgeleverd.

Vergelijking AC Ryan Playon HD
In vergelijking met de AC Ryan zie ik de volgende verschillen:
- Door de afwezigheid van een ventilator is de Dune beduidend stiller (eigenlijk onhoorbaar), zonder al te grote warmteontwikkeling
- Het beeld om mijn (HD-ready, 720P) beeldscherm is nog scherper dan dat van de AC Ryan
- De afstandsbediening is een licht plastic dingetje, wel iets logischer ingedeeld
- De optionele installatie van Yadis (in mijn geval) of andere browsers geeft een zeer gelikt menu. Helaas lukt het mij alleen niet om na installatie van Yadis mijn DTS-muziek bestanden op de player te benaderen (iemand tips?)

Al met al een zeer degelijke speler, maar wel tegen een wat hogere prijs dan de AC Ryan.

Heb jij ook een Dune HD Smart D1?

Hoe is de audio kwaliteit (stereo bv. flacs) en hoe is deze in vergelijk met de Playon?
De audio kwaliteit is prima (excuses voor de late reactie overigens). In combinatie met de Denon receiver en de Mirage speakers is het geluid helder en vol; overigens was ik wat dat betreft bij de PlayonHD ook al tevreden.

Het enige probleem dat ik heb met de Dune is dat bij het gebruik van bijvoorbeeld Zappiti en Collection Management, het opstarten van films zeer traag gaat. Zonder tussenkomst van deze programma's starten de bestanden direct vanaf de HDD gewoon snel op.
Best een peppie apparaatje. Wat laat het VOF scherm eigenlijk voor informatie zien?
Ben even benieuwd wat je bedoeld met VOF scherm (ben wel gebruiker, maar niet al te technisch aangelegd), dan kan ik dat vanavond eens voor je opzoeken.
Het schermpje aan de voorkant ;) Kun je daarmee bijvoorbeeld een muzieknummer uitkiezen zonder je tv aan te zetten?
Ben opzoek naar een nieuwe Media Player, deze ziet er wel heel goed uit.
Daarom ben ook heel benieuwd of je muziek nummers kan uitkiezen met dit display.
Ik moet nu steeds mijn TV aanzetten, is niet echt handig.
Met de nieuwe ip_control (controle via iPhone/iPad app) firmware hebben ze het display ook aangepast en kan je prima navigeren met het display. Het is echter nu nog wel een dev firmware dus daar moet je dan niet bang voor zijn...

Het is nog onduidelijk wanneer de officiele firmware wordt uitgebracht, maar bij mij werkt die dev firmware als een zonnetje.
Kun je nu dus ook satteliet TV bekijken via de Dune? Wat heb je hiervoor bijgekocht?
Ik kan nog geen satelliet bekijken via de Dune; het systeem is daarmee uit te breiden door aankoop van een extra module (Dune Smart ME) waar je dan weer een satellietkaart in plaatst (zie www.dune-hd.com). Ik weet niet of deze uitbreidingskaarten al leverbaar zijn en of het werkt, maar mij lijkt het zeker een interessante optie.
Enig idee wanneer deze modules beschikbaar komen? Ik ben zelf op zoek naar een mediaplayer waar je dus ook TV en DVD mee kunt bekijken ;)
Geen idee, dat zou je eens bij een speciaalzaak moeten navragen. DVD kijken kan al wel, door de aanschaf van de Dune Smart B1; een combinatie van mediaplayer en BluRay speler.

Ook is het mogelijk naast de Dune Smart D1 een dune smart BE aan te schaffen; dit betreft alleen een BD-player, voor de mediaplayer gebruik je dan de Smart D1

[Reactie gewijzigd door cinq op 10 december 2010 16:22]

Ik heb ook voor deze gekozen, voornamelijk omdat alleen de Dune's en de Popcorn C200 Blu-ray menu's kunnen weergeven, dit i.v.m. de in de menu's aanwezige Java.
Bij alle andere players heb je geen menu en kun je alleen een geselecteerde (M2TS) stream afspelen.
Daar liep ik meteen tegen een minpunt aan... uitgerekend de Blu-ray rip van Avatar speelt (nog) niet, en dat geldt ook de voor stream terwijl deze op een A.C. Ryan Mini wel gewoon afspeelt, Dune zal nog wat aan de firmware moeten sleutelen.
Ik heb de indruk dat de gebruikte Sigma processor krachtiger is dan de in de A.C. Ryan gebruikte Realtek want meestal speelt de Dune vloeiender dan de Ryan, maar...niet altijd.
Ik heb er één AVCHD bij die op de Dune schokkerig is (en blijft) terwijl de Ryan hem vloeiend afspeelt, maar meestal is het andersom :)
Menus en algemene indruk van de Dune zijn veel beter dan de Ryan, maar dat mag ook wel gezien de prijs.
Om een eerder gestelde vraag te beantwoorden, het schermpje laat (tot nu toe) alleen de afgspeelde tijd zien, verder niks. Dat zal hopelijk met firmware upgrades wel gaan veranderen. Ook de handleiding is drie keer niks. Desalniettemin ..een aanrader.
Inmiddels kan de NeoTV 550 van Netgear ook BR-ISO menu's afspelen.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 15 februari 2011 09:22]