Dune HD Smart D1 Review
Aankoop
Na ruim een jaar met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van een AC Ryan Playon HD, bleek deze enkele mankementen te hebben, waarna ik de AC Ryan onder garantie heb kunnen terugbrengen bij Wifimedia in Arnhem. Met een bijbetaling van het prijsverschil kon ik deze vervolgens zonder enig probleem omruilen voor de (duurdere) Dune Smart D1. Uitstekende service hierbij van Wifimedia.
Kwaliteit
Belangrijkste reden was de toch wat hogere kwaliteitsuitstraling van de Dune en het strakke design dat de mogelijkheid biedt de speler met andere componenten (BD-drive, HD bracket, satellietkaart) uit te breiden tot een 43 cm breed multimediassyteem. De mediaspeler wordt compleet geleverd, dus inclusief HDMI-kabel. Een eventuele...
Pluspunten
Degelijke bouw Goede beeld- en geluidsweergave Uitbreidingmogelijkheden Afwezigheid geluid
Minpunten
Simpele afstandsbediening Niet de goedkoopste
Eindoordeel
Na ruim een jaar met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van een AC Ryan Playon HD, bleek deze enkele mankementen te hebben, waarna ik de AC Ryan onder garantie heb kunnen terugbrengen bij Wifimedia in Arnhem. Met een bijbetaling van het prijsverschil kon ik deze vervolgens zonder enig probleem omruilen voor de (duurdere) Dune Smart D1. Uitstekende service hierbij van Wifimedia.
Kwaliteit
Belangrijkste reden was de toch wat hogere kwaliteitsuitstraling van de Dune en het strakke design dat de mogelijkheid biedt de speler met andere componenten (BD-drive, HD bracket, satellietkaart) uit te breiden tot een 43 cm breed multimediassyteem. De mediaspeler wordt compleet geleverd, dus inclusief HDMI-kabel. Een eventuele optische aansluitkabel had ik reeds in bezit, maar is ook niet bijgeleverd.
Vergelijking AC Ryan Playon HD
In vergelijking met de AC Ryan zie ik de volgende verschillen:
- Door de afwezigheid van een ventilator is de Dune beduidend stiller (eigenlijk onhoorbaar), zonder al te grote warmteontwikkeling
- Het beeld om mijn (HD-ready, 720P) beeldscherm is nog scherper dan dat van de AC Ryan
- De afstandsbediening is een licht plastic dingetje, wel iets logischer ingedeeld
- De optionele installatie van Yadis (in mijn geval) of andere browsers geeft een zeer gelikt menu. Helaas lukt het mij alleen niet om na installatie van Yadis mijn DTS-muziek bestanden op de player te benaderen (iemand tips?)
Al met al een zeer degelijke speler, maar wel tegen een wat hogere prijs dan de AC Ryan.
Reacties (13)
Het enige probleem dat ik heb met de Dune is dat bij het gebruik van bijvoorbeeld Zappiti en Collection Management, het opstarten van films zeer traag gaat. Zonder tussenkomst van deze programma's starten de bestanden direct vanaf de HDD gewoon snel op.
Daarom ben ook heel benieuwd of je muziek nummers kan uitkiezen met dit display.
Ik moet nu steeds mijn TV aanzetten, is niet echt handig.
Het is nog onduidelijk wanneer de officiele firmware wordt uitgebracht, maar bij mij werkt die dev firmware als een zonnetje.
Ook is het mogelijk naast de Dune Smart D1 een dune smart BE aan te schaffen; dit betreft alleen een BD-player, voor de mediaplayer gebruik je dan de Smart D1
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 05:13]
Bij alle andere players heb je geen menu en kun je alleen een geselecteerde (M2TS) stream afspelen.
Daar liep ik meteen tegen een minpunt aan... uitgerekend de Blu-ray rip van Avatar speelt (nog) niet, en dat geldt ook de voor stream terwijl deze op een A.C. Ryan Mini wel gewoon afspeelt, Dune zal nog wat aan de firmware moeten sleutelen.
Ik heb de indruk dat de gebruikte Sigma processor krachtiger is dan de in de A.C. Ryan gebruikte Realtek want meestal speelt de Dune vloeiender dan de Ryan, maar...niet altijd.
Ik heb er één AVCHD bij die op de Dune schokkerig is (en blijft) terwijl de Ryan hem vloeiend afspeelt, maar meestal is het andersom
Menus en algemene indruk van de Dune zijn veel beter dan de Ryan, maar dat mag ook wel gezien de prijs.
Om een eerder gestelde vraag te beantwoorden, het schermpje laat (tot nu toe) alleen de afgspeelde tijd zien, verder niks. Dat zal hopelijk met firmware upgrades wel gaan veranderen. Ook de handleiding is drie keer niks. Desalniettemin ..een aanrader.
[Reactie gewijzigd door immetjes op 25 juli 2024 05:13]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

/u/257634/188457.png?f=community)