Synology DiskStation DS109J Review

Eric H 8 december 2010, 738 views

Synology DiskStation DS109J

Pluspunten

• stabiel
  • betrouwbaar
  • makkelijk te managen

Minpunten

• moeite met meerdere processen tegelijkertijd

Aangezien mijn netwerk steeds grotere vormen begon aan te nemen vond ik het tijd worden om over te gaan tot de aanschaf van een NAS.
Met twee mediaplayers, 2 desktop PC's, een laptop, een iPad, een PS3 en een Wii kon dat er ook nog wel bij.

Op mijn zoektocht naar goede en betrouwbare producten kwam ik steeds op Synology uit.
de produkten van Synology komen in diverse testen steeds als winnaar uit de bus, en dit heeft mij dan ook doen besluiten om ook maar te kiezen voor Synology.

Aangezien ik voorzichtig wilde beginnen heb ik gekozen voor de DS109j, een keuze waar ik tot heden nog geen spijt van heb gehad.
Wat voor mij het allerbelangrijkste bij appratuur is, is de betrouwbaarheid en stabiliteit, en die zijn bij de DS109j beide ruim voldoende.

Na het inbouwen van de HD ( een 1TB van Samsung ) was het "getting started" een eitje.
Het gebruikersgemak is iets wat mij tot op de dag van vandaag nog vrolijk maakt, zeker in combinatie met de DSM 3.0.

Bij mij doet de Syno tot nu toe vooral dienst als opslag voor muziek en films, en het wegschrijven van backups van mijn systeem, op de aan de Syno gekoppelde USB HD.

Zo staat mijn gehele muziek collectie op de Syno, zodat ik deze vanaf alle meerdere plekken in mijn huis kan benaderen en af laten spelen.
Ook staat er een kleine collectie films op welke probleemloos af spelen is via een van de mediaplayers ( 2x HDX-1000 )

Ook heb ik er sabnzbd+ op draaien, maar dat brengt gelijk een van de zwakke punten aan het licht van de DS109j. Namelijk de beperktere processor kracht.
Want downloaden gaat nog, maar downloaden en uitpakken tegelijk wordt al wat problematischer.

En aangezien ik nu meer zaken wil gaan benutten van mijn diskstation heb ik besloten om over te gaan stappen op een DS209.
Niet omdat ik ontevreden ben over de DS109j, maar omdat ik er zo tevreden over ben dat ik er alleen maar meer mee wil gaan doen, echter dat brengt dan wel de eerder genoemde minpunten aan het licht.
Want zodra je de DS109j zwaarder gaat belasten met verschillende taken, dan merk je dat het allemaal wat moeizamer gaat.

Over het geheel genomen ben ik tot de dag van vandaag zeer tevreden over de DS109j, met dien verstande dat ik hem tot nu toe nooit tot het uiterste heb gedreven, en ook lang nog niet gebruik heb gemaakt van alle mogelijkheden.
Voor mensen die een betrouwbare, stabiele NAS zoeken, met een reeks mogelijkheden waar een paard de hik van krijgt, zeg ik vooral kopen !!
Maar houd in je achterhoofd dat zodra je gebruik wilt maken van al die mogelijkheden dat je dan beter kan kijken naar een iets zwaarder model.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS109J?

mss kan je ook even vermelden dat de 109j eol. is en je een 110j hebt
De DS209 is hier al een jaar in gebruik tot alle tevredenheid maar als ik nu een DS zou kopen zou ik gaan voor een DS211.
De DS209 is al behoorlijk verouderd...

[Reactie gewijzigd door Leader98 op 9 december 2010 08:49]

@haarbal :

Ik heb een DS109j ( sinds April 2010 ) en geen DS110j.
Dat de 109j tegenwoordig eol is wist ik niet, weer wat geleerd. :)