OCZ StealthXStream 500W Review

thomasje1234 7 december 2010, laatste update op 8 juli 2011, 1.266 views

OCZ StealthXStream 500W

Pluspunten

• Stabiel
  • Alle kabels netjes gesleeved
  • 80+ efficiŽntie classificering

Minpunten

• Niet erg stil
  • Maar 2 (niet handig geplaatste) S-ata stekkers

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Ik heb deze voeding aangeschaft omdat mijn vorige voeding, een merkloze 300 watt voeding, mijn huidige systeem niet meer trok. De nieuwe voeding moest aan een paar eisen voldoen:
- Voldoende vermogen leveren
- Stabiele voltages voor eventueel overclocken
- In ‘idle’ zo goed als onhoorbaar zijn, en tijdens zwaardere toepassingen als bijvoorbeeld gamen of videobewerken niet onnozel veel geluid maken.

Systeem

Het systeem waar deze voeding in draait is zeker geen high-end meer te noemen. Toch is hij nog redelijk snel en af en toe kan ik er ook nog best een spelletje op spelen. Ter inbeelding: Modern warfare 2 speelt hij op full hd met settings op high rond de 40 fps. Dit zijn de gebruikte componenten:

- Cheap-ass moederbord Biostar g31-M7 TE
- Processor Intel core2quad q8400 @3,4Ghz (+scythe mugen 2)
- Videokaart Asus geforce gts 250 512MB (+arctic cooling accelero)
- Geheugen 2Gb 800 Mhz crucial value geheugen
- Hd Samsung spinpoint F3 1TB, Seagat Barracuda 160 GB
- Verder Samsung dvd brander, merkloze kaartlezer, Zalman ZM-MFC1 - plus fancontroller, en nog wat 120mm fans.

Alternatieven

De voeding is inmiddels al een stuk minder te verkrijgen aangezien hij is opgevolgd door de OCZ StealthXStream II, ik vermoed dat deze er niet heel veel van verschilt, maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen. De prijs was destijds ongeveer 50 euro. Een aantal gelijkwaardige alternatieven in dezelfde klasse zijn op dit moment:
- Corsair Builder CX500 (500 Watt)
- Gigabyte superb 550P (550 Watt)
- Coolermaster Extreme Power Plus (500 Watt)
- Scythe Stronger (500 Watt)

Aangezien ik in het verleden ook al prima ervaringen heb gehad met OCZ heb ik deze voeding aangeschaft. Voor hetzelfde geld kan je een voeding van ťťn van de bovenstaande genoemde merken aanschaffen.

Specificaties

De technische specificaties zijn door de fabrikant als volgt opgegeven:
• 500W Configuration
• High Efficiency:
80% @ 115V (Typical load)
• Overvoltage/Overcurrent/Short-Circuit protection
• Active PFC
• MTBF:100,000 hours
• OCZ PowerWhisper Technology
• Internal 120mm fan
• 150 X 140 X 86mm (W x L x H)

De amperages en de geleverde wattages staan per lijn zijn aangegeven in een aparte tabel welke ook terug te vinden is op de voeding zelf:

Met de huidige videokaarten gaat het bij de voeding vooral om de geleverde energie op de twaalf volt lijn(en). Twee keer 18 AmpŤre is voor deze voeding prima!

Afwerking & uiterlijk

De voeding wordt geleverd in een mooie doos die niet overdreven groot is, er staat wat informatie op maar verder niets bijzonders. De voeding zit ingepakt in bubbeltjesplastic in de doos, met een klittebandje om de kabels bij elkaar te houden. Verder levert OCZ het volgende mee:
- Een stroomkabel voor naar het stopcontact
- 5 degelijke zwarte schroefjes
- Een kleine handleiding (beetje beknopt maar voldoet prima)
- Een zakje met ‘don’t eat me’ zodat de boel niet uitdroogt (als ik me niet vergis)
De voeding ziet er simpel zwart uit, over smaak valt niet te twisten maar ik denk dat de meeste mensen deze voeding wel mooi vinden. Hij weegt circa 2 kilogram en hij voelt erg degelijk aan. Ook zijn de kabels allemaal netjes is een zwart kousje gesleaved.
Uit nieuwsgierigheid heb ik toch nog even een kijkje in de voeding genomen. Gelukkig ziet alles er van binnen ook goed uit, alleen het koelblok is wat aan de kleine kant. Even ter vergelijking: Een HKC voeding (die als je pech hebt spontaan ontploft) heeft nog een groter koeloppervlak, dit viel me eigenlijk een beetje tegen.

Aansluitingen

Ondanks dat de naam altijd hetzelfde is gebleven, zijn er van deze voeding minstens twee versies in de omloop. Op de site van OCZ staat al aangegeven dat er een versie is met 1x 6 pins pci-e en een versie met 2x 6 pins pci-e. De aansluitingen zijn volgens OCZ als volgt:
• 1 x 20+4-pin ATX
• 1 x 4-pin CPU
• 1 x 6-pin PCI-E* (bij mij 6 of 8 pins)
• 3 x SATA (Ik heb maar 2x S-ata)
• 4 x Peripheral
• 1 x Floppy

Op mijn versie zijn maar 2 S-ata aansluitingen aanwezig, dit hadden er toch echt wel wat meer mogen zijn van mij. Ook zitten ze op dezelfde kabel en vlak bij elkaar, en aangezien ik mijn dvd-speler en harde schijf allebei met s-ata moet aansluiten ben ik verplicht om mijn dvd-speler in de onderste bay te plaatsen. Inmiddels heb ik ook een molex naar s-ata stekkertje aangeschaft voor een tweede s-ata harde schijf. Het werkt dus allemaal wel maar ik vind het niet echt handig.

Prestaties

De prestaties zijn prima in orde. Helaas heb ik geen multimeter of iets dergelijks tot mijn beschikking. Wel kan ik de voltages uitlezen in bijvoorbeeld speedfan, deze zullen niet helemaal kloppen, maar ik denk wel dat het een goede indicatie geeft. Beide gegevens zijn uitgelezen nadat de computer een uur in die stand heeft gestaan. Het stressen heb ik gedaan door middel van prime95 en atitool tegelijk te laten draaien.

Idle Stressed
+3,3V 3,26V 3,25V
+5,0V 4,89V 4,89V
+12,0V 12,03V 12,03V

Nu is mijn systeem niet heel zwaar voor deze voeding, de voltages zijn perfect te noemen. De HKC van 565 Watt zat idle al rond de 11,65. De efficiŽntie kan ik helaas niet ‘meten’ maar die zal rond de 80 procent zijn. Niet zo hoog als echte high-end voedingen mar op zich prima.

In een aantal reviews op buitenlandse site hebben ze de OCZ StealthXStream ook getest, en de voltages met een multimeter opgenomen. De voltages die ze daar krijgen zijn vergelijkbaar en dus ook perfect te noemen. Voor stabiliteit zit je bij deze voeding dus wel goed, zowel in idle als load.

Geluidsproductie

Dit is natuurlijk zo subjectief als het maar kan. Toch zal ik mijn best doen om een indicatie te geven van het geluidsniveau. Op idle is hij nog zeker niet onhoorbaar. Overdag is het niet storend, maar als hij snacht’s aanstaat om bijvoorbeeld een filmpje binnen te halen is het soms toch wel vervelend (de pc staat in mijn slaapkamer op ongeveer 4 meter afstand van mijn bed.) Tijdens het gamen kan hij nog wel eens wat harder gaan blazen, dan is hij duidelijk hoorbaar maar in ieder geval geen irritant gezoem of iets dergelijks.

Warmteproductie & Koelvermogen

Aangezien de voeding behoorlijk efficiŽnt is produceert hij gelukkig ook niet zoveel warmte. Alleen omdat het koeloppervlak wat aan de kleine kant is kan hij zijn warmte niet ideaal kwijt. Zijn koelvermogen is perfect, helaas gaat dat misschien een beetje ten kosten van de geluidsproductie. Op full-load is de lucht uit de voeding misschien een beetje lauw, maar zeker niet warm. Van mij had de fan in de voeding best wat langzamer mogen draaien, zeker op idle. Misschien sluit ik binnenkort de fan uit de voeding nog even aan op mijn zalman fancontroller, in de hoop dat hij dan ‘echt’ stil is zonder dat hij te warm wordt.

Over de prijs ben ik zeer te spreken. Voor 50 euro heb je een zeer degelijke en stabiele voeding in huis. Goedkopere voedingen die nog steeds dezelfde kwaliteit bieden zul je niet zo snel vinden. Hier nog even een plaatje van hoe de voeding in mijn systeem zit: (normaal zit er nog een 120mm fan op de processorkoeler)

De OCZ StealthXStream is perfect voor mensen die een degelijke en stabiele voeding willen zonder al te veel te betalen. De voeding is niet heel uitgebreid, hij is bijvoorbeeld niet modulair, hij heeft niet erg veel aansluitingen, en hij heeft geen lichtjes ofzo. Maar als je dat niet nodig hebt kan ik hem zeker aanraden!

Heb jij ook een OCZ StealthXStream 500W?

Zou je de kabels van die meest linkse tulpstekkers niet even anders leggen? Staat nu best veel stress op.

Verder goede review. Komt het geluid van je voeding boven graka/processor koeler uit?
Dankje!

Die tulpkabel is inderdaad een beetje te veel gebogen, ik hem hem nu anders gelegd. Over het geluid: Het geluid van de voeding komt iets boven de andere fans (scythe slipstream 120mm 1200rpm, en een arctic cooling 120mm)uit als deze ook vol draaien.
Een kleiner koelblok zou er ook op kunnen wijzen dat deze voeding efficiŽnter is dan je oude voeding. Dan gaat er minder vermogen verloren in de omzetting, en produceert de voeding dus ook minder warmte.
De HKC van 565 Watt zat idle al rond de 11,65
altijd ff de 20 aderigekabel aandrukken gaan de volts altijd omhoog nog een keer bewegen en leest maar uit
+3,3V 3,26V 3,25V zal dan gewoon 3.3-3.4 zijn (werkt altijd en indien niet gooit met pc ook na 4 maanden)

Ps Volgens mij zit de cpu-koeler scheef door de voeding

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 8 december 2010 14:27]