Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

jeroenburen 7 december 2010, 1.523 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Gebruikersbeheer
  • Ondersteuning voor streaming media

Minpunten

• Installatie kan niet via webinterface

Kwaliteit voeding Score: 4
Mijn zwager zocht een centrale opslagmogelijkheid dus in eerste instantie wilde ik een eigen NAS bouwen. Ik had de wishlist al opgesteld maar uiteindelijk toch besloten om een kant en klare NAS aan te schaffen. Qua prijsstelling ontliepen beide opties elkaar niet veel en bij zelfbouw moet je toch maar afwachten wat het resultaat uiteindelijk gaat doen. En zelfbouw is meer werk ;-)

Na een aantal reviews gelezen te hebben waaronder reviews van dit product gekozen voor de Netgear. Twee schijven erbij (Hitachi 2TB) en de bestelling was klaar.

Na de schijven in een bracket te hebben geplaats beide in de Netgear gezet. Vervolgens spanning erop en aangezet. Helaas werkte de beheersoftware niet goed. De Netgear werd niet herkend maar dit zou ook kunnen komen door een firewall die ik niet kon omzeilen. Op een andere computer werkte het namelijk wel.

Omdat ik in eerste instantie de beheersoftware niet kon gebruiken gebruikte ik de webinterface. Maar helaas kan je dan niets zien van het initialisatieproces. Uiteindelijk beide schijven uit het apparaat gehaald en de Netgear gereset naar factory defaults. Toen alleen de eerste schijf erin en na ongeveer 10 minuten was de NAS up and runnig. Daarna de 2e schijf bijgeplaatst waarna de Netgear automatisch een mirror gaat opbouwen.

Zelf heb ik ook een NAS (Buffalo Terastation) maar deze vind ik toch beter. Je kunt gebruikersmappen aanmaken en daarbij ook quotas instellen. Wel zo handig met tieners die alles downloaden wat los en vast zit.

Verdere ervaringen heb ik nog niet maar al met al denk ik dat het een goede aankoop is geweest.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?