Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G Review

BlackWolf666 7 december 2010, laatste update op 7 december 2010, 5.338 views

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel genoeg voor de gemiddelde gebruiker
  • Levenslange garantie

Minpunten

• Werkt niet samen met de 2x1GB modules van hetzelfde type

Stabiliteit Score: 3
Dit wordt een hele korte review. Ik was van plan niks te schrijven, maar wilde even mensen waarschuwen als ze hun systeem willen upgraden vanaf het 2x1GB modules van hetzelfde type, namelijk Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G.

Mijn pc had al een tijd 2GB, en door het gebruik van eerst Vista en daarna Windows 7, merkte ik toch wel redelijk vaak dat 2GB te weinig was voor de manier dat ik de PC gebruikte. Ik wilde dus upgraden naar 6GB, en dus de 2x1GB die er al in zat combineren met de 2x2GB, waar ik nu dus een korte semi-review voor schrijf.
Besteld, heb de 2x1GB eruit gehaald en de 2x2GB erin gedaan om het nieuwe geheugen te testen. Geen problemen. Heb daarna de 2x1GB erbij gezet, pc wilde niet opstarten.

Na een aantal keer te proberen met omwisselen en dergelijke, deed de PC het ineens wel weer.. Alles leek prima, tot ik een zware applicatie opstartte. Dit was meestal gamen. De pc kreeg of een BSOD, of bevroor helemaal, zonder iets te kunnen behalve op de reset knop te drukken. Onder normaal gebruik, zoals internetten gebeurde er niks raars.

Ik dacht eerst dat het wat anders was, maar na van alles te proberen kwam ik toch op de conclusie dat het wel het geheugen moest zijn. Ik ging het geheugen dus even nachecken, en ik merkte dat er een klein verschil was in frequentie. Ongeveer 50MHz. Voor de rest waren de timings wel hetzelfde.. Ik dacht dat als ik de hogere even underclock (de 2x2GB), het misschien wel stabiel is. Niks. Timings meerdere malen veranderd, steeds dezelfde problemen. Had toen maar besloten nog een 2x2GB setje te bestellen. Mocht het aan mijn moederbord liggen, kon ik altijd nog het tweede setje terugsturen. Na dit ongeveer 2 weken intensief te testen heb ik nog geen enkel probleem gehad met 2x2GB + 2x2GB.

De modules worden gewoonweg instabiel bij het gebruik van 2x1GB samen met 2x2GB. Dus als je gaat upgraden, zou ik precies dezelfde modules nemen die je al hebt, of alles vervangen, en niet een variant van hetzelfde type met een andere hoeveelheid RAM..

Heb jij ook een Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G?

Meer advertenties

Het is natuurlijk ook mogelijk dat alleen jouw moederbord moeilijk deed met deze combinatie. In principe zou 2x2GB + 2x1GB gewoon moeten werken, maar Asus bordjes kunnen soms kieskeurig zijn met geheugen, en ook kan de manier waarop je het geheugen op je bordje hebt geklikt nog verschil maken. En heb je geprobeerd de frequenties gelijk te zetten en het voltage ook iets te verhogen?
Goede tip, bedankt voor deze info! ;)
Hey, bedankt voor de waarschuwing! Ik was aan het overwegen om bij mijn 2x2GB nog eens 2x4GB te plaatsen maar nu ga toch even wat extra opzoekingswerk doen alvorens tot een aankoop over te gaan.
Inderdaad zoals Singular1ty al aangaf heeft jouw stabiliteitsprobleem eerder te maken met een incapabele geheugencontroller op je moederbord dan slechte geheugenplankjes. Vooral het feit dat ze losstaand geen hindernis ondervinden, maar gecombineerd wel, is een indicatie richting aansturing (controller) ipv het gebruik (de memory chips zelf). Daarom adviseren mobo fabrikanten RAM van dezelfde snelheid, grootte en het liefst ook nog dezelfde fabrikant, om zoveel mogelijk problemen te voorkomen.
Probeer 6gb eens in "Ganged" te draaien O.o