OCZ Platinum DDR2 PC2-8500 Dual Channel Review

Donkey KingKong 6 december 2010, laatste update op 6 december 2010, 379 views

OCZ Platinum DDR2 PC2-8500 Dual Channel

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Stabiliteit

Minpunten

• Heeft hoge voltages nodig (hoewel dit op zich geen probleem vormt, tenzij dan dat sommige mobo's zulke hoge voltages niet kunnen leveren)

Stabiliteit Score: 5
Het betreft hier geheugen dus over uiterlijk en dat soort zaken valt natuurlijk niet zoveel te vertellen. OK, de heatspreaders geven een mooie uitstraling aan deze modules, maar dat is een kwestie van smaak. Zelf vind ik het matig en vind ik bijvoorbeeld de Dominators van Corsair een cooler voorkomen hebben. Langs de andere kant, in de meeste cases is het geheugen toch niet zichtbaar dus wat zou het ook :)

Ik heb dit setje via een vriend verkregen voor, uiteraard, een vriendenprijsje dus over prijs kan ik me niet uitspreken.

Laat ik het maar meteen hebben over waar het echt om draait bij dit geheugen : snelheid, stabiliteit en overklokbaarheid.

Standaard doen deze modules 1066MHz, zij het op een vrij hoge 2.2V. Vergeleken met de default 1.8V van DDR2 geheugen lijkt dit in eerste instantie een afknapper, maar in de praktijk blijkt dit geheugen makkelijk 2.5V te kunnen slikken. OCZ is verder zo vriendelijk om niet moeilijk te doen met garantie inzake overvolting, dus je moet je er niet al te veel zorgen over maken.
De 1066MHz doet dit geheugen vanzelfsprekend moeiteloos op de door OCZ aangegeven timings. Wat stabiliteit betreft op standaard snelheid en timings heb ik alleen maar positieve woorden : ik heb het setje op 2 verschillende moederborden werkende gehad (P5Q Deluxe en een Gygabyte AMD-mobo waarvan het model me even ontglipt) en voordien heeft het ook al in een aantal andere mobo's z'n kunstjes vertoond, altijd zonder euvel. Dus wat dat betreft zeker en vast 5 sterren. Maar ook overclocked blijkt dit geheugen uitermate stabiel te zijn. Al helemaal op de P5Q waar het geheugen pas bij 1170MHz een eerste keer om een spanningsverhoging vraagt, bij 1180MHz moet er met de timings gespeeld gaan worden. Eens de puzzel van timings ietwat opgelost is en met de nodige extra volts trekt dit geheugen op de P5Q uiteindelijk een zeer nette 1231MHz. Wat meteen ook de 5 sterren verklaart inzake overklokbaarheid.
Hoewel volledig stabiel op deze snelheid heb ik er toch voor gekozen om het geheugen op 1170MHz te laten, dit omdat bij +1200MHz de aanpassing van de timings het snelheidsverschil teniet doet. En omdat het geheugen nog wel een paar maandjes moet meegaan.

Het is eigenlijk van in de tijd van de eerste Athlon XP's geleden dat ik me nog met overclocken heb beziggehouden maar het gevoel van telkens toch die enkele extra MHz eruit te weten persen was weer helemaal terug met dit geheugen. 'Zeer aangenaam verrast' verwoordt het nog het beste.

Ondertussen al vrij outdated en waarschijnlijk niemand meer die deze set ooit nog nieuw zal aanschaffen, maar voor degenen die wat extra power zoeken voor hun DDR2-systeem in de vorm van geheugen is dit setje een absolute aanrader.

Heb jij ook een OCZ Platinum DDR2 PC2-8500 Dual Channel?

Tuurlijk wel, je kan toch in de prijsvergelijker zien hoe duur hij is. En dan bijvoorbeeld beoordelen of het deze prijs waard zou zijn.