Cooler Master CM 690 II Advanced Review

Donkey KingKong 7 december 2010, 4.676 views

Cooler Master CM 690 II Advanced

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Koelingsmogelijkheden
  • Meegeleverde accesoires

Minpunten

• "Slechts" 6 HDD-bays
  • Onderste HDD-kooi moet verwijderd worden om onderin fans of een radiator te kunnen installeren

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen : het is van de aanschaf van m'n Addtronics 7896A in '99 (jawel!) geleden dat ik nog zo onder de indruk ben geweest van een case. Toegegeven, het is dan ook even lang geleden dat ik nog specifieke eisen aan een case gesteld heb. De eisen : plaats voor minimaal 6 HD's, floppy, goed kabelmanagement, uitsparingen voor waterkoelingslangen, een sidewindow, geen al te druk uiterlijk, deftig afwerkingsniveau én dat alles voor minder dan 100¤. Na wat rondsurfen kwam ik al vrij snel bij de CM 690II Advanced uit en na het lezen van een batterij reviews heb ik dan uiteindelijk de knoop doorgehakt en deze behuizing besteld. Enkele dagen later werd deze geleverd en kon het feestje aldus beginnen.

The Box - in and out

De case komt in een mooie, stevige zwarte doos waarop de kast staat afgebeeld samen met een opsomming van wat specifieke eigenschappen. Voor de rest is het een doos zoals alle andere, wat er in zit is heel wat meer van belang. De case zelf zit stevig verpakt in schuimrubber en is omhuld in een plastic hoes. De accesoires zoals de VGA-bracket, schroefjes etc. zijn allen netjes opgeborgen in de case.

Uiterlijk

Eens uitgepakt valt me als eerste de stevigheid op. De case voelt zeer robuust aan en staat ook heel stabiel op z'n poten. Het gewicht blijkt mee te vallen, Cooler Master geeft 11kg op als gewicht en zo voelt het ook aan. Wat uiterlijk betreft valt het in de lijn der verwachting na het lezen van de vele reviews. De case is volledig zwart met uitzondering van twee zilveren, plastic lijnen op de voorzijde, eentje links en de andere aan de rechterkant. Deze lopen van de onderkant volledig door tot aan de bovenkant, van daaruit gaan ze verder over de bovenkant tot aan de achterkant van de case en zorgen voor een aangenaam contrast. In het midden van het voorste paneel prijkt verder het Cooler Master logo dat eveneens in zwart en zilver is uitgevoerd.

De voorkant bestaat haast volledig uit een mesh, ook de afdekplaatjes voor de 5.25" bays zijn één en al mesh. De bovenzijde van de case bestaat aan de kant van het front panel hoofdzakelijk uit plastic en biedt plaats aan 2 USB-aansluitingen, audio-uitgangen, e-sata en het HDD-docking station. Deze laatste is afgedekt met een transparant plastic plaatje. Verder naar achter bestaat ook de bovenkant uit één en al mesh waaronder plaats is voor 2 120 of 140mm fans. Het zijpaneel aan de linkerkant biedt eveneens plaats aan 2 fans in dezelfde maten. Het rechterpaneel heeft gaten voor een 80mm fan maar door de mobotray past hier enkel een 80x15mm fan. Ook de achterzijde is volledig zwart en slikt een enkele 120mm fan, ook zijn er gaten voor waterkoeling voorzien dewelke zijn beschermd door rubbers. Een beetje vreemd is het verticale uitbreidingsslot, waarschijnlijk dient dit voor USB-brackets en dergelijke zonder hiervoor PCI-slots te moeten opofferen. Al met al doet het uiterlijk van de CM690II zeer degelijk aan, al zal deze case nu ook weer geen design-awards winnen. Zelf was ik zowiezo op zoek naar een ietwat sereen uiterlijk dus voor mij is deze behuizing qua uiterlijk een topper.

Alle panelen blijken goed op elkaar aan te sluiten en de overgangsnaden zijn overal acceptabel tot amper merkbaar, wat de algehele uitstraling van de kast alleen maar ten goede komt.

Accesoires

De CM690II Advanced wordt geleverd met meer dan voldoende accesoires. Zo vinden we onder andere een VGA-bracket terug dewelke het plaatsen van meerdere grafische kaarten makkelijker moet maken, een 3.5" naar 5.25" convertor voor bijvoorbeeld floppy drives met bijhorende front mesh, een bracket voor SSD's, tie wraps, de nodige schroefjes en ander bevestigingsmateriaal en uiteraard ook de obligate handleiding inclusief een aparte handleiding voor de VGA-bracket. Kortom : een meer dan volledig pakket dat voldoet voor het installeren van de meeste configuraties.

Verder wordt de case geleverd met 3 fans, 2 exemplaren van 140mm (front en top) en eentje van 120mm aan de achterzijde. De fan aan de voorkant is tevens voorzien van blauwe LED's dewelke kunnen uitgeschakeld worden middels een knopje aan de bovenkant.

Koelingsmogelijkheden

Zoals reeds duidelijk moge zijn biedt deze kast plaats aan een behoorlijk aantal fans, met de mogelijkheid om een fan op de VGA-bracket te monteren inbegrepen kan je in totaal maar liefst 10 fans kwijt in deze case (1x front, 2x top, 2x bottom, 1x back, 2x left, 1x right, 1x VGA-bracket). Voeg daar de uitsparingen voor waterkoelingslangen aan toe alsmede de mogelijkheid om zowel onder als boven een 2x 120mm radiator te installeren zonder te moeten modden en het moge duidelijk zijn dat de 690II A een absolute topper is wat betreft koeling. Wat betreft de fans aan de onderkant van de case is het wel zo dat de onderste HDD-kooi moet verwijderd worden wil je hier gebruik van maken.

In de praktijk is overigens de optionele 80x15mm fan aan de rechterzijde zeer handig gebleken : deze heeft m'n CPU-temperaturen met iets van een 4 graden doen dalen. Ondertussen heb ik waterkoeling geinstalleerd en de betreffende fan verwijderd wegens geen merkbaar verschil, maar voor degenen die met luchtkoeling werken is het zeker aan te raden om dat extra tientje uit te geven aan een passende fan.

Bouwkwaliteit

Hier kan ik kort over zijn : deze is gezien de prijs zeker hoogwaardig te noemen. Behalve aan het ietwat vreemd geplaatste verticale uitbreidingsslot aan de achterkant zijn er nergens scherpe randen te vinden. Alles past mooi in elkaar zonder overdreven grote naden te tonen, de lak is tot op heden zeer krasbestendig gebleken en alles zit stevig vast. De zijpanelen voelen stevig aan en blijven mooi egaal eens bevestigd (dus geen bollingen of zo). Enkel het plastic plaatje dat het docking-station aan de bovenkant afdekt is wat minder, dit ligt namelijk vrij los en is heel wat gevoeliger voor krassen dan de rest van de case. Zelf heb ik het betreffende plaatje maar gewoon in de schuif gelegd.

De prijs in acht nemende zeker en vast de volle 5 sterren waard.

Installatie

De meeste onderdelen kunnen zonder gereedschap in deze case geinstalleerd worden. Insteekkaarten worden bevestigd met duimschroeven, idem voor de zijpanelen. Harde schijven worden bevestigd middels een systeem van plastic inschuifbays. Dit zijn plastic kaders voorzien van geluiddempend rubber waar je de harde schijf in plaatst om vervolgens het geheel in de HDD-kooi te schuiven en te vergrendelen met een kliksysteem. Dit systeem werkt prima en hoewel ik alle 6 de bays effectief gevuld heb met harde schijven merk ik geen resonantie of andere vervelende geluiden. Ook de 5.25" bays zijn toolless en bieden voldoende vergrendeling voor apparaten. Enkel voor het moederbord en de voeding zal je een schroevendraaier moeten bovenhalen. Voor grote CPU-koelers is een riante uitsparing voorzien zodat backplates makkelijk kunnen geinstalleerd dan wel verwijderd worden.

Verder zijn er in totaal 4 grote gaten voorhanden dewelke kabelmanagement aanzienlijk gemakkelijker maken. De onderste beslaat ongeveer de hele breedte van de mobo-tray terwijl de andere 3 zich aan de rechterkant van het mobo bevinden. Aan de achterkant van de moederbordtray is er voldoende plaats om kabels te leggen, al moet je hier ook weer geen centimeters dikke bundels proberen weg te werken. Alles samen schat ik dat er een goede anderhalve centimeter vrij is tussen mobo-tray en rechterpaneel.

Het toolless ontwerp maakt dat een systeem installeren in deze case vrij vlot gaat en geen noemenswaardige problemen zou mogen opleveren.

Modbaarheid

Zelf heb ik geen intenties tot modding maar deze kast biedt zeker voldoende mogelijkheden tot personalisatie. Zo zijn alle panelen makkelijk te verwijderen, is er voldoende plaats voor het wegwerken van allerlei zooi en kan er ook uitgebreid met waterkoeling gespeeld worden.

De prijs is naar mijn mening eigenlijk veel te laag voor wat je krijgt. Moest ik CFO bij Cooler Master zijn, ik zou het dubbele vragen voor deze case :P
Ernstig, voor om en bij de 80¤ pik je deze case op en dat is gezien wat je krijgt een absoluut koopje. Veel concurrentie heeft deze case overigens niet, als er al noemenswaardige concurrenten zijn in deze prijsklasse. Het totaalpakket samen met de prijs maakt van deze case een topper.

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced?

Reviews door de redactie

Wat één keurige review met nagenoegen geen spellings fouten...

Zomaar even een vraagje over de case...Is na afronding van de hele meuk er in bouwen de airflow nog aanvaardbaar? Zonder LED fans zou deze niet eens zo heel gek staan in den huiskamer denk ik zomaar, mits er stille fans in zitten, en dus geen kermisverlichting. (of je moet je bezoek een knipperlichtconcert gunnen ;))

Kortom, keurige review!
Je kan de ledfan verlichting met een knopje aan de bovenkant van de kast uitschakelen als je niet zo gecharmeerd bent van het blauwe licht 8-)
Bij mij werkt mijn fan niet meer goed, moet er altijd op rammen zodat ie aanspringt ><
Goede review! Wat ik nog wil aanmerken is dat er een nog heel enkel foutje in zit, dus als je die morgen even terugleest en dan de foutjes eruit haalt is het nog beter. Het andere (en belangrijkste) gebrek is het gebrek aan foto's. Het maakt een review veel begrijpelijker als er illustratieve foto's bij staan. Verder is het niveau goed :). Netjes geordend in kopjes en goed leesbaar. Ik hoop dat je wat met deze tips kan :).

[Reactie gewijzigd door YoupS op 7 december 2010 00:44]

Leuke review al zet ik vraagtekens bij de negatieve eigenschappen..

Hoeveel HDD-bays denk je dat er in kunnen passen dan ?:P

"Onderste HDD-kooi moet verwijderd worden om onderin fans of een radiator te kunnen installeren" Vind je dit niet eerder een voordeel?

Onderste HDD-kooi KAN verwijderd worden om onderin fans of een radiator te kunnen installeren :)

Offtopic: zou je me een foto van je case kunnen sturen ben namelijk ook aan het denken aan een WC in mijn huidige case(CM690II).

FWIW .. ik ben vandaag aan de opbouw van een "gewone" PC begonnen met deze kast. Een geweldig ding, deze kast, waar men ongeveer alles in kwijt kan en dan nog ruimte over heeft.
Het enige minpunt voor mij, is de nog minder dan primitieve handleiding ... OK eea wijst zichzelf uit maar toch ... :)
Mooie review heb hem zelf ook al een paar maanden nu,
Vroeg me alleen af heeft iemand het zelfde probleem gehad dat zijn 8pin Connector
niet door het gat van de kast past want die moet langs een halve strip metaal
Ja klopt bij mij was dat ook een priegelwerk. Het is me wel gelukt met veel moeite.
ik vroeg me af, als ik een zwarte dvd brander in de kast zet, krijg ik dan geen groot kleur contrast tussen het zwart en het aluminium aan de buitenkant? want ik wil een goede kast hebben, maar het moet er ook wel een beetje mooi en verzorgt uitzien en niet een ranboel van kleuren worden.

alvast bedankt
heb de kast nu ook binnen. Moet zeggen, echt een top kast, zeker voor die prijs. Afwerking is goed, wat een ruimte van binnen, er is gedacht aan cablemanagement. Het inbouwen van hdd's, dvd-rom's etc. is echt heel makkelijk. Het is gewoon de perfecte kast voor deze prijs. Het uiterlijk vind ik ook een pluspunt, gewoon niet te gek maar ook niet te sober. Een ssd van 2,5 " inbouwen gaat ook zeer eenvoudig. De bovenste van alle beschikbare 3,5 " brackets heeft een bracket speciaal voor 2,5 en 1,8 " hdd's.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 30 augustus 2011 21:43]

Je zegt in de inleiding dat een sidewindow een van de eisen is. Deze kast heeft toch geen sidewindow? Of kan ik hem ergens anders wel krijgen met een sidewindow, zou voor mij namelijk ook wel een grote plus zijn!
Er wordt links en rechts melding gemaakt van een sterke reukhinder bij deze kast. CoolerMaster geeft dat ook toe. De reuk doet sterk denken aan verbrand plastiek. Ik heb coolermaster hierover gemailed en kreeg volgend antwoord:

"Beste Patrick,

Bedankt voor uw vraag.
Wij hebben al eerder een aantal klachten gehad over de stank van de CM690 II. Dit komt door de rubber voetjes en rubber grommets. Als u uw serie nummer van de kast geeft en uw adres zullen wij u nieuwe voetjese en grommets opsturen.

Vriendelijke groet,

Michiel Bos
Cooler Master Service Department"

Dus wie er last van heeft, even Cooler master contacteren !!!