Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9X Lasermuis Review

matje_kater 6 december 2010, laatste update op 6 december 2010, 2.987 views

Logitech G9X Lasermuis

Pluspunten

• Pretig in gebruik door de cursorsnelheden manual te veranderen.
  • Ligt goed in de hand
  • Bouwkwaliteit is hoog

Minpunten

• Om toch even te zeuren: het logo van de cover grijs en de cover zwart verschillen.

De reden voor het schrijven van deze review is het krijgen van een nieuwe muis van Logitech. De “oude” muis was defect door een breuk in de kabel. Deze breuk veroorzaakte dat de muis vanuit het niet s ging scrollen. In alle eerlijkheid dit verhaal verteld bij een van de medewerkers van Logitech. Het resultaat was dat er na drie dagen een nieuwe muis werd gebracht door UPS. Ik wil geen reclame maken maar een dikke pluim voor Logitech is dus zeer terecht. (ruim 60 euro)
Eerste indruk
Mijn eerste indruk was goed. De verpakking ziet er zeer representatief uit. Door de verpakking te openen kunnen beide covers goed bezichtigt worden. Na het loshalen van de verpakking heb ik de inhoud bestudeerd.
Het volgende levert Logitech met haar G9x muis mee:
*Muis;
*Cover grijs (voor de grotere hand);
*Cover zwart (voor de bescheiden hand);
*Gewichten (in een nostalgisch blikje);
*Drivers;
*Naslagwerk;
Geen karig pakket dus.

Vervolgens wil ik de belangrijkste punten gaan behandelen die Logitech bij aankoop van dit product levert. Respectievelijk: muis, cover grijs, cover zwart en gewichten.

Muis
Design
Als eerst wil ik wat dieper ingaan op de vormgeving. Persoonlijk vind ik deze buitengewoon mooi. De muis heeft een strakke look. De bedieningsknoppen steken niet overdreven ver uit. Lees: hier heb ik geen last van ondervonden. Wel zijn ze erg handig en direct te bedienen door hun grootte.
Gebruikersgemak
De muis is wat grootte betreft voor mijn hand gemaakt. Dit betreft dan wel de grijze cover, de zwarte doet onder voor mijn grote grijpers. De cover heeft een soort antisliplaagje waardoor deze naar verloop van tijd niet zweterig wordt in de hand. Zo als al eerder gezegd zijn de knoppen ook erg functioneel.
Over de knoppen gesproken heeft het aanwijsapparaat enkele handige functies: het instellen van je cursorsnelheid on the fly en de diverse gamersprofielen.
Het instellen van de cursorsnelheid gaat met een druk op de knop de engineering van Logitech heeft bedacht dat deze vijf verschillende snelheden heeft. Van zo traag als stront tot zo snel als het licht. Heel handig aangezien je snel kunt switchen wanneer je in mijn gevallen zowel photoshopt als internet gebruikt.
Duurzaamheid
Aangezien dit woord bijna vaker dan lidwoorden gebruikt wordt kon deze ook wel worden toegevoegd aan mijn review. De duurzaamheid van de muis vind ik persoonlijk erg hoog. Dit volgens de volgende redenen
*De kabel is gesleeved;
*De muis is vrijwel slijtagevast;
*Materialen zijn hoogwaardig.

Cover grijs
Deze cover heeft een grijze kleur met een afwijkend logo ten opzichte van de zwarte cover zie hiervoor ook de bijgevoegde pictures. Dit vind ik wel een puntje van aandacht (ik weet dat ik me op het niveau van zeuren bevind) aangezien de rest van het product zeer hoogwaardig is. Als voorheen al gezegd is deze voor de grotere hand. Ik ervaar deze cover als zeer prettig.

Cover zwart
Deze cover is zwart van kleur en voor de kleinere geschapen handen ontwikkeld. Een perfecte cover waren het niet dat ik handen van kolenschop formaat heb.
Gewichten
Inmiddels al overbekend aangezien er voorafgaande producten ook een blikje hadden. Toch benadruk ik het nog even speciaal. De reden hiervoor is dat het erg prettig in gebruik vind. Houd zelf liever van een zwaarder muis dus deze gewichten waren een uitkomst voor deze Nederlander.

Verkorte toelichting beoordeling
Ergonomie
De muis ligt goed in de hand en heeft een stroeve cover wat tevens zweten voorkomt.
Functionaliteit
Door de toegevoegde waarde van de cursorsnelheid buttons en de gamerprofiel settings mode een functionele aanwijzert.
Precisie
Had van mij wel iets beter gekund. Hierbij plaats ik wel de kanttekening dat ik geen vaste handen heb.
Vormgeving
De muis ziet er keurig uit.
Bouwkwaliteit
Zeer hoogwaardig en naar mijn smaak.
Drivers en ondersteuning
Over het algemeen vind ik dit een sterk punt van Logitech dus zeer tevreden.
70 euro’s voor de veredelde cursor is niet goedkoop maar wat men ervoor krijgt doet hier niets vanaf. (onder het motto: kost wat maar dan heb je wat)

Zeker een aanrader voor iedere gamer. Mocht je iets meer willen uitgeven dan gemiddelde prijzen is dit mijn nummer een.
Voor alle lezers bedankt voor de tijd die jullie erin hebben gestoken.

Gr. Matthijs

FOTO'S KOMEN ER NOG AAN!!

Heb jij ook een Logitech G9X Lasermuis?

Ik vraag me altijd af hoeveel meerwaarde het gamers-gebeuren heeft. Kun je daar wat over zeggen? Is het alleen de gewichtjes, extra body en wat profielen? Of merk je er ook daadwerkelijk wat van in-game.
Tja...moeilijk te zeggen...ik heb de G9 gehad (nagenoegen hetzelfde als deze, misschien hardware matig iets anders) maar die ging met Photoshop net zo prima dan met games. Het probleem is meer dat de kabel/snoer niet echt flexibel te noemen is, dus eigenlijk gewoon stug...en dat kan soms irritant zijn als je met je muis naar voren wilt in een game, maar je ineens meer weerstand voelt omwille van het snoer...dus toen maar overgegaan op de G700 (draadloos) van Logitech...

De extra gewichtjes...ik merk het amper of er extra gewicht in zit of niet.hevig bewegen doe je met games toch wel, dus je let er niet echt op.
Wanneer komen de foto's dan? het is nu al een hele lange tijd geleden.
Die komen niet meer denk ik :P

Heb sinds 2 dagen deze muis ook, ben er erg tevreden over!
Je zwarte cover van de G9 past ook op de G9x, scheelt weer een spuitbus.
@Strainger
Je merkt het verschil wel maar het is niet zo dat de muis een stuk zwaarder is. Eerder zou je kunnen stellen dat hij wat beter te bedienen is.
Wat het snoer betreft dit is ook de lengte die je over hebt en de ondergrond die je gebruikt.
waarom heb je nou toch een maxtor bij je systeem genomen?

[Reactie gewijzigd door Speedfightserv op 7 december 2010 11:52]

Haha mijn SSD is nog onderweg en er komt nog een Velicoraptor of een 1TB schijf in.
als je kleine handen hebt, dan is een logitech g9 een aanrader voor gamers.
heb je wat grotere handen, dan raad ik je de logitech G500 aan.

De meerwaarde van deze muizen voor gamers is eigenlijk alles in mijn ogen.

De gewichtjes zijn ideaal voor gamers die hun muis vaak optillen.
Vooral CSS spelers zie je vaak een lage DPI gebruiken en dan tillen ze hun muis vaak op.
De gewichtjes werken ook voor Flick shots bijvoorbeeld in Team fortress 2, Waarbij je muis als het waar laat uitgleiden op je muismat.

Daarnaast de mogelijkheid om je DPI on fly aan te passen (tijdens het gamen) is heel erg fijn. Als sniper wil ik persoonlijk een lagere DPI zodat ik heel gericht kan schieten.

Ook de software is heel uitgebreid, door profielen. je kan 3 profielen maken met daarin weer 3 verschillende instellingen. Zo heb ik een profiel gemaakt voor TF2 en profiel voor overige games. De led verlichting aan de bovenkant heb ik tevens ook een andere kleur gegeven, zodat ik kan zien in welke profiel ik werk.

Ik hoop dat dit genoeg informatie geeft, waarom een gamemuis van logitech meerwaarde heeft voor een gamer. BTW razer maakt ook leuke muizen, maar die richten zich te veel op design.
Even een vraag voor de mensen die de G9x hebben.

Ik heb zelf nog de G9 maar deze is niet helemaal goed meer, nu ga ik de G9x bestellen.

Bij mijn G9 had ik een bolle en een platte ZWARTE cover (beide zwart dus), maar overal op sites zie ik bij de G9x een GRIJZE cover, wat ik persoonlijk niet mooi vind.

Iemand een idee wat ik kan verwachten?
Ik denk dat je de grijze cover kan verwachten.
Je kan natuurlijk altijd nog een spuitbus halen bij de bouwmarkt.
Tip is om eerst de mat zwarte laag aan te brengen en daarna een blanke laklaag.
Uiteraard kan het geen kwaad om twee keer de mat zwarte laag aan te brengen.