Acer AL1951Cs Review

Stephan Oudmaijer 30 november 2006, 876 views

Acer AL1951Cs

Pluspunten

• Goede kleuren weergave
  • Ingebouwde speakers

Minpunten

• Pixel defecten/service
  • Kijkhoek
  • Spiegeling

Ik kreeg de monitor en toen had ik meteen al meerdere defecte pixels. De defecte pixels zaten schuin boven elkaar, dit was erg storend. De monitor is door de winkel waar ik hem heb gekocht direct de dag na de aankoop terug gestuurd naar het reparatie centrum van Acer Europa. Maar hij kwam helaas, volgens het reparatie rapport, onverrichte zaken retour. De defecten zouden binnen de marge vallen. Daarna is hij direct weer naar Acer Nederland gestuurd, maar ook kwam hij daar vandaan terug zonder dat er iets op het reparatie rapport stond. Toen de monitor werd aangesloten waren wonder boven wonder de pixel defecten verdwenen?!?!?!?! Anyway, nu heb ik er eentje zonder defecte pixels :)

De service vind ik opzich matig, ze zouden in mijn ogen bij Acer direct de monitor moeten omruilen voor een nieuwe. Nu heeft "de wonderbaarlijke reparatie" ruim 2 weken geduurd, en dat voor een monitor die nog geen dag oud was. Tevens hanteren ze bij Acer wel een hele ruime marge mbt pixel defecten, zie de Acer site hiervoor. Ik zou als ik een Acer scherm nu zou kopen eerst eisen dat ik de monitor aangesloten kon/kan bekijken en controleren op pixel defecten.

Over de kleurweergave ben ik erg te spreken, doet absoluut niet onder voor een CRT, erg mooie kleuren. Zwart is niet zo zwart als bij een CRT maar absoluut acceptabel. Ik doe nogal wat Photoshop werk, maar ik kan met dit scherm prima uit de voeten.

De kijkhoek van de monitor vind ik wel een beetje tegenvallen. Als je namelijk niet helemaal recht voor het scherm zit lijkt het wel of de hoeken die het verst weg zijn een beetje donkerder zijn. Dus het stuk waar je direct op kijkt lijkt wat lichter dan de rest van het scherm. Op m`n werk heb ik een NEC (1860NX) LCD monitor en hierop heb ik er geen last van.

Als je veel lichtinval van buiten hebt dan heeft dit scherm wel wat last van spiegeling.

Pluspunt vind ik de ingebouwde speakers, erg handig. Niet dat er super geluid uit komt, maar toch.

De reden dat ik een LCD heb gekocht is omdat ik geen ruimte heb voor een groot CRT scherm op m`n bureau. Anders had ik denk ik toch wel een CRT verkozen boven een LCD.

~[update]

Een week na m`n eerste defect weer ellende :( Probleem, de backlight stopte er naar +/- 5 seconden mee. Het scherm ging dus op zwart na 5 seconden als deze werd aangezet. Ik weer het scherm terug gebracht naar de winkel waar ik hem heb gekocht, wederom werd daar het defect geconstateerd, en het scherm werd retour gestuurd naar Acer.

Vorige week kwam m`n scherm retour van het reparatiecentrum met de melding dat het defect niet was geconstateerd. De winkel waar ik hem had gekocht ging hier niet mee accoord, en stuurde het scherm retour naar Acer. Na veel pijn en moeite kreeg ik uiteindelijk een compleet nieuw scherm van Acer, dat was wel weer netjes dus!!!

Gisteren m`n nieuwe scherm op gehaald, aangesloten, en wat blijkt, 2 defecte pixels. Ik kan hier echt niet bij met m`n pet, blijkbaar kan Acer gewoon geen 100% goede schermen bouwen, of is dit soms teveel gevraagd?? Als ik een nieuwe auto koop dan verwacht ik ook dat alles 100% ok is, en niet dat er een gat in de uitlaat zit o.i.d. Wonderlijk genoeg gaat dit bij Acer producten blijkbaar niet op.

Op m`n werk heb ik ook op een LCD scherm (van NEC) en heb hier geen enkel defecte pixel, blijkbaar is dit iets wat Acer niet kan waarmaken.

Heb jij ook een Acer AL1951Cs?

ik heb een zelfde scherm en 't mijne mankeert tot op heden niets (ben er erg blij en tevrede over, maar idd ALS er dan wat mee is dan baal je wel, - ik heb dan ook m'n beeldscherm eerst in de winkel bekeken (geen onverwachte verassingen op dode pixels voor mij).

toch schijnt het een behoorlijk algemeen euvel te zijn. en een 100% pixel garantie is dan ook erg duur).

jammer eigenlijk...

maar om dan te gaan zegge dat ' omdat ik op m'n werk 1 of honderd goede monitoren hebt) en thuis 1 slechte acer, is natuurlijk een hele kromme verglijking. vooral omdat je, zelf geen 100% garantie wilt kopen ... (die bedrijven wel vaak aanschaffen, erg duur, maar dan heb je WEL die zekerheid).

dat ie spiegelt, tja, (dan had je de specificaties maar moete lezen), het is namelijk een cristal-bright scherm, dat betekend (onderandere) dat de coating van je scherm glas-helder is, en 'glas' zo weten we, wil nu eenmaal spiegelen...

over de kijkhoek ben ik overigens ook niet on-tevreden - misshien komt 't omdat hiervoor beliea crt monitoren gewend was, en die budged tft-tjes van m'n werk, maar ik heb er allerminst moeite mee...

verder zijn de kleuren idd wel heel prettig,
Ik heb hier nu twee van die schermen staan, de eerste in de winkel gecontroleerd. geen enkele dode pixel. de ander een 3/4 jaar later gekocht. niet gezien want ik kon 'm eventueel de volgende dag omruilen als t me niet zinde. (BCC) deze had thuis geen dode pixels. Omdat ik toch aan het controleren was de oude ook nog even gekeken, die heeft nu jammer genoeg wel een goede pixel, maar op een niet storende plek.

Ik vind de schermen verder gewoon super! heb express die met de boxen erbij gekocht, niet vanwege de boxen, maar omdat het scherm met box er gewoon vele malen mooier uit ziet qua voet dan die zonder boxje erin.