Xigmatek Aegir SD128264 Review

jacobvdm 5 december 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.416 views

Xigmatek Aegir SD128264

Pluspunten

• Uitstekende koelprestaties
  • Stille fan met rubber mounts
  • Solide backplate en montage
  • Makkelijke installatie en goede clearance

Minpunten

• Nog niet gevonden

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5

Omdat mijn voeding niet meer het benodigde vermogen kon leveren (vermoedelijk door capacitor-aging, al was hij slechts anderhalf jaar oud) en het voorpaneel van de kast niet meer open kon waardoor ik de intake fans niet kon bereiken voor onderhoud besloot ik voor een nieuwe voeding en kast te gaan en ook maar eindelijk eens de stock-cooler van m'n Intel P4 3,2Ghz Prescott te vervangen.

Uiteindelijk na wat onderzoek de kans genomen om voor deze koeler te gaan. Ik heb gezocht naar een betaalbare tower koeler die stilletjes z'n werk kan doen, maar ook weer niet al te zwaar is voor mijn oudere mobo, en zeker goed zou passen. Ook moet hij aardig wat warmte kunnen afvoeren (gezien de P4 540 gemakkelijk boven z'n tdp van 84w komt) maar ik wist al dat het verschil tussen deze tower en stock als dag en nacht zou zijn. De Aegir stelt niet teleur.

Installatie & onderdelen
De installatie verloopt vrij gemakkelijk, mede dankzij een handige nieuwe backplate (zie afbeelding onder) die moet passen op een hele reeks sockets en beide orientaties. Ook de handleiding is goed in orde. Na installatie zit het zeer solide vast en drukt hij naar mijn idee maximaal op de heatspreader, zonder te veel druk op het mobo uit te oefenen (de crossbar drukt voornamelijk op de "sidebars", soortgelijk aan de Megahalem). Ook fijn is dat het allemaal niet te scherp is afgewerkt, zeker de 'zijkant' van de heatsink heeft mooi omgebogen randen waardoor je er niet al te veel schade voor hoeft op te lopen (ik vermoed dat het half-open ontwerp de airflow in goede banen helpt te leiden, zeker met één enkele fan).

De heatsink heeft in totaal 6 exposed heatpipes in een dubbele config; de twee middenste pipes zijn 8mm, en de twee buitenste én twee bovenste meten 6mm. Een soortgelijke dubbele setup werd al succesvol op een eerdere Xigmatek koeler gebruikt. Verder zijn de heatpipes geplaats in het pad van de meeste airflow (buiten de 'dead zone' in het midden van een fan).

De bijgeleverde PWM ventilator van max. 2200rpm wordt met rubberen fan mounts gemonteerd (er worden acht meegeleverd, mocht je er een tweede fan op zetten in push/pull). Die voelen stevig aan en
isoleren de trillingen van de ventilator van de koeler en kast, wat redelijk goed werkt; als je je vinger op de tower legt voel je nauwelijks trillingen. De fan, die uit transparant zwart plastic is vervaardigd heeft 4 witte leds, die gelukkig helemaal niet fel zijn; in de Raven 02 kast met raampje is het nauwelijks zichtbaar, maar gloeit een beetje wit-grijs.

Natuurlijk moet je de fan pas monteren nadat je de heatsink op het mobo hebt gemonteerd, al is het met enig priegelen wel mogelijk om dit daarna alsnog te doen (hier kwam ik helaas achter toen ik alles weer moest uitbouwen omdat de PC niet opstartte; ik gok dat de achterkant van het mobo ergens contact legde met de kast maar voor de zekerheid heb ik alles opnieuw gemonteerd).

Het is aangeraden (al staat het niet in de handleiding) om met de meegeleverde koelpasta eerst een heel klein beetje (!) in de kleine groeven op de heatsink (tussen de heatpipes en de base) aan te brengen, en daarna een halve rijstkorrel koelpasta over de CPU zelf te verspreiden. Hoe minder hoe beter; ik verspreid het met een boterhamzakje over m'n vinger tot het ongeveer de grootte van een euro-munt heeft; de druk van de heatsink doet de rest.

Geluid & Temperatuur
De snelheid van de 4-pins PWM fan laat ik aan m'n mobo over en dat werkt prima; in normaal gebruik draait hij nu op ~1400rpm en is nauwelijks hoorbaar (zeker niet boven m'n ATi X1900XTX, al is die ook niet echt storend) en je moet wel heel intensief bezig zijn wil hij überhaupt hoorbaar zijn, het lijkt bijna alsof mijn processor deze koeler gewoon niet genoeg kan stressen (al zal ik dat wellicht nog gaan proberen). De fan blijft zelfs tijdens een lange gaming sessie niet te horen boven m'n GPU (die overigens ook niet heel luid is in m'n nieuwe kast, terwijl het in de vorige een straaljagertje was) en komt ook niet echt boven de 1400rpm uit (omdat in de BIOS van de mobo de laagste "streeftemperatuur" 50C is, en dus pas daarboven begint met sneller draaien; mocht ik die temperatuur nog halen met een andere benchmark - suggesties welkom - zal ik wellicht hier de resultaten erbij plaatsen). De toon van de fan is aangenaam laag op deze snelheden en biedt ruim genoeg airflow.

Hier zowiezo wat eerste testresultaten: idle en na 5 minuten Fallout: New Vegas. (3.2Ghz).

(Omgevingstemperatuur 20C, casefans op laag)

Let op: dit wordt ook geholpen door de airflow in deze kast, die tijdens gamen niet boven de 27 graden uitkomt, alsmede het feit dat de Pentium 4 natuurlijk niet zo veel verbruikt als een dikke overgeclockte Core i7 o.i.d. (al hebben die volgens mij een veel lager idle verbruik).

De Aegir presteert uitermate goed. Ik mag dan als enig direct vergelijkingsmateriaal de stock-koeler van Intel hebben, de temperaturen en mijn beleving van de geluidsdruk liegen er niet om. Om te gaan van ~75C Idle en (wilde ik niet weten) Load temps naar ~31C Idle/44C Load en dat tegen een letterlijk enorm verminderd lawaai vult menig tweaker's hart met een warm gevoel. De installatie verloopt soepel en de prijs is zacht gezien de prestaties. Al met al ben ik zeer blij dat ik dit oude systeem toch nog heb ge-upgrade, het ziet er naar uit dat ik deze CPU nog aardig zou kunnen overclocken mocht ik dat willen, maar momenteel geniet ik gewoon van de heerlijke stilte. Een absolute aanrader.

Nog enkele (slechte) camphone pics:
Fan
Crossbar
Door raampje 1 2

Heb jij ook een Xigmatek Aegir SD128264?

Mooie duidelijke review!
Ben zelf ook opzoek naar een CPU cooler!
deze kan het mij denk ik ook prima doen!

Bedankt!