Logitech Z-5400 Review

appel22 20 september 2006, laatste update op 17 november 2015, 27.808 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Veel vermogen
  • Diepe en harde bas
  • Ondersteund Dolby® Digital & DTS
  • Mooi uiterlijk
  • Veel aansluitingen (waaronder 3 digitale)
  • Afstandsbediening
  • Makkelijk in gebruik
  • Goede prestaties in films/games/muziek

Minpunten

• Plastic voetjes
  • 6 kanaals direct & mp3 speler door elkaar heen

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Wanneer je meer info over deze set wilt hebben of extra foto's stuur dan even een mailtje. Heb je nog eventuele aanvullingen of opmerkingen post/stuur dan even een berichtje zodat ik het kan aanpassen.
Meer foto's klik

Waarom de Logitech Z-5400

Ik zat al een tijdje opgescheept met een Yamaha 2.1 setje waar echt slecht geluid uit kwam en de bas was echt diep triest. Ik wist eigenlijk wel dat ik iets van Logitech wou want ze maken over het algemeen hele goede producten.
Waar ik de set voornamelijk voor wil gaan gebruiken is muziek luisteren en het spelen van games, en zo af en toe een film (hiervoor is 5.1 uiteraard zeer geschikt).
Ik was nog aan het twijfelen tussen de Z-2300 en de Z-5400 maar ik ben uiteindelijk gevallen voor de Z-5400 omdat deze niet heel erg duur was en zoals ik al vaker had gelezen een zeer goed geluid kan produceren.

Aankomst pakket(je)

Nadat ik donderdag avond rond 11 uur een mailtje de deur uit had gedaan met de bestelling voor de Z-5400 in de hoop dat deze zo snel mogelijk zou komen ging ik met een gerust hart m’n bedje in. Nadat ik de volgende dag rond 5 uur thuis kwam van m’n werk stond daar in de hoek de megadoos van de Logitech Z-5400. Ik snel de doos onder de armen en naar m’n kamer om het zootje uit te pakken.

Inhoud

Wat er allemaal in het 20 kg wegende pakketje zit is het volgende:

- Digital SoundTouch™-controlecentrum
- Afstandsbediening (incl. 2 batterijen)
- 4x satteliet (front & back á 38 watt)
- 1 centerspeaker (á 42 watt)
- 1 subwoofer (á 116 watt)
- Draad voor 6-kanaals direct
- 3x 3,5 m speakerkabel
- 2x 7,5 m speakerkabel
- Gebruikersgids
- Snelstartgids

Het installeren van de set

Ik heb alles netjes uit de doos gehaald en op tafel gelegd, en eerst gekeken wat er allemaal in zat. Toen alles er uit was heb ik de subwoofer in de hoek gezet, sattelieten op hun plaats, centerspeaker voor m’n beeldscherm en alle kabels aangesloten. Ik heb de hele handleiding niet nodig gehad. Achterop de subwoofer staat precies aangegeven welke kabels je waar in moet pluggen voor welke speaker en dit geldt ook voor het controlecentrum. Ik heb het setje aangesloten met de bijgeleverde kabels voor 6-kanaals direct. Toen ik alles nog eenmaal had nagelopen of het wel goed was aangesloten was daar het grote moment om de set in te schakelen, hij pakte automatisch het geluid van de pc en zachtjes kwam de muziek al door de kamer.

Digital SoundTouch™-controlecentrum

Dit is een set waar je niet alleen je pc op aan kan sluiten maar ook nog veel meer andere (rand)apparatuur, namelijk:

- 2x optisch in
- 1x coaxiaal in
- 1x 3.5 mm in (zijkant)
- 1x 3.5 mm out (headset oid)
- 3x 3.5 mm (voor 6 kanaals direct of 3x stereo in)

De set heeft de volgende hardwaredecoding:
- Dolby® Digital
- DTS®
- DTS® 96/24

De set ondersteund de volgende effecten:
- Stereo
- Stereo x2
- Dolby® Digital
- DTS®
- DTS® 96/24-soundtracks
- 6-kanaals direct
- Dolby PLII Movie
- Dolby PLII Music (meer bas vergeleken met movie)

Bediening
- Knop voor input selectie
- Knop voor level selectie
- Knop voor effect selectie
- Knop voor Settings
- Knop voor het muten van de set
- Ronde draaiknop voor het volume van de set
- Aan/uit knop (wanneer de set uitstaat is deze rood, wanneer de set aanstaat wordt deze blauw).

Afstandsbediening

Meegeleverd is ook een afstandsbediening (incl. batterijen). Als je de set bij de pc hebt staan is de afstandsbediening niet echt nodig omdat je het meestal binnen handbereik hebt staan, maar wanneer je het ook gebruikt als setje bij de tv is het wel handig. Je kunt er het volgende mee:

- De set aan- en uitschakelen
- De input wijzigen
- De settings wijzigen
- Volume wijzigen (gehele set)
- Volume subwoofer wijzigen
- Volume centerspeaker wijzigen
- Volume achterspeakers wijzigen
- De set muten

Geluidskwaliteit

Ik had de set als eerste aangesloten met de bijgeleverde kabels voor 6 kanaals direct op de onboard geluidskaart van mijn Asus A8N-E. Vergeleken met wat ik had was het geluid nu echt perfect en haarscherp, maar met wat ik gelezen had was het digitaal aansluiten van de set toch weer een stuk beter, ik vond het onzin om zoals sommigen doen een kabel van ¤30,- of ¤40,- aan te schaffen en heb nog ergens een oud tulp kabeltje gevonden om de set coaxiaal aan te kunnen sluiten op mijn pc. Ik vind het totaal niet nodig om een nieuwe geluidskaart aan te schaffen want het onboard geluid doet z’n werk perfect.
Ik gebruik vrijwel altijd het effect Stereo x2 want dan heb je zelfs bij stereo een mooi ruimtelijk geluid dat is wat je bij gewoon stereo moet missen want dan komt al het geluid van voren. Ik gebruik “Dolby PLII Movie” “Dolby PLII Music” eigenlijk nooit want ik vind het geluid hierbij niet echt mooi klinken (persoonlijke smaak) dus ik kan hier ook niet echt veel bij vertellen.
Wanneer je zoals ik de set digitaal aansluit bijv. coaxiaal en je luistert gewoon naar muziek (stereo) en je stopt er een DVD in met Dolby Digital geluid schakelt de set hier automatisch naar over en wordt het geluid van de muziek uitgezet en hoor je alleen het geluid van de film (dit vind ik persoonlijk wel heel erg handig). De geluidskwaliteit tijdens het kijken van een actiefilm is echt perfect. Wanneer je de set flink lostrekt treedt er geen vervorming op, als je rond de ¾ of meer gaat wordt de bas naar mijn gevoel wel wat minder.

Subwoofer

De Subwoofer mag zeker niet ontbreken bij deze set, vergeleken met de subwoofer die ik eerst had is deze echt gigantisch, de maten zijn 30x30x39 cm en weegt 12,5 Kg en heeft een vermogen van 116 watt RMS. Er komt een hele mooie diepe zware bas uit wat zeker mooi is bij de betere actiefilms, maar ook met het luisteren van muziek staat hij z’n mannetje. Draai eens een bastest en je zult zeker zien dat deze subwoofer de ramen doet trillen. Ik heb de subwoofer meestal rond de 60 á 70% staan (dit kan je instellen bij de settings) dit vind ik zelf het mooiste klinken. Als je deze hoger instelt domineert de bas wel sneller.

De sattelieten & centerspeaker

Bij de set zijn 4 sattelieten meegeleverd met elk 38 watt RMS en 1 centerspeaker met 42 watt RMS. Wanneer je ze goed neerzet zodat links/rechts even ver van je vandaan staat krijg je het beste geluid. Het hoog en middenbereik is heel goed wanneer je de set flink lostrekt vervormd het geluid niet voor zover ik heb kunnen merken net zoals bij de subwoofer. Ik heb de set dan welliswaar niet verder opengedraaid tot zo’n 70% waarbij de subwoofer rond de 40% staat.
Toen ik de set voor het eerst tot de 70% losdraaide begon mijn beeldscherm (toen nog crt) te flikkeren omdat de set zoveel stroom vroeg, toen ik de set in een ander stekkerblok deed was het weg.

Vormgeving & Design

Ik hou zelf van een geordend geheel en apparatuur zonder al te veel toeters en bellen. De Z-5400 heeft mooie neutrale speakers waar ondanks het uiterlijk veel power uitkomt, het Digital SoundTouch™-controlecentrum ziet er mooi uit en alles zit er op wat er op moet zitten, alles is stevig gebouwd. Het enige nadeel dat ik van de speakers vind is dat de voetjes van plastic zijn (wanneer je de centerspeaker naar boven/beneden buigt piept het wel heerlijk ) het zou beter zijn als ze de voetjes in het vervolg van metaal zouden maken). De frontjes van de speakers kan je er afhalen als je dat leuk vind dan zie je de mooie speakers, ikzelf laat ze er liever op tegen vuil en kleine kindertjes die er graag met de vingers aanzitten.

Overige opmerkingen

Bij de Z-5500 had men last van plopjes. Deze heb ik gelukkig niet maar wat ik dan wel heb is dat als ik de tl-balk aanzet het geluid elke keer weer even uit gaat (dit lijkt me minder storend dan plopjes maar toch had ik liever dat het geluid gewoon door zou gaan).
Wat ik graag anders had is dat als je je pc via 6 kanaals direct op de set aansluit en je aan de zijkant bijv. een mp3 speler aansluit je niet apart kan kiezen tussen tussen één van deze twee bronnen maar je hoort beide bronnen nu gewoon door elkaar. Dus je “moet” zorgen dat of je pc geluid doorstuurt of het geluid van je mp3 speler.

Ik ben heel erg blij dat ik deze set heb gekocht, het heeft dan wel ¤ 200,- gekost maar dan heb je ook zeker een top set. Ik vind het heel erg handig dat er een Dolby Digital en DTS decoder in zit zodat je heel fijn films kan gaan kijken met 5.1 geluid. Het grote aantal aansluitingen is ook zeker niet verkeerd, het is beter dat je er wat over hebt dan dat je continu die stekkers weer moet loshalen om een andere bron te gebruiken.

Externe links:
Logitech Website
Price Watch

Meer reviews van dit product:

• Asus A8N-E
  • Windows XP Professional (Service Pack 2)

Heb jij ook een Logitech Z-5400?

Inderdaad een erg goede survey. Zeer gedetailleerd en een nuttige informatiebron voor iemand die interesse heeft in dit setje!!
Mooie review :). Hier heb ik veel aan gehad.

Waarschijnlijk ga ik deze set ook kopen,of zijn grotere broer (Z5450).
Het is niet echt een grote broer te noemen, zit verder geen verschil in alleen achterspeakers zijn draadloos en daar betaal je dan 100 euro meer voor :P, aangezien ik het wel bedraad kon hebbe heb ik dat niet gedaan :). Suc6 verder op je aankoop en bedankt voor je positieve reactie :)
Zeer goede review. Ik heb er fantastisch veel aan gehad. Je schrijft overzichtelijk en niet te veel, maar precies genoeg.
fijn zulke reacties te horen, 't is m'n eerste review die ik heb gemaakt. Ben nu bezig met de review over de Samsung 205BW en misschien komen er nog wel reviews over andere producten :P.. Suc6 met je aankoop.
echt kei goeie review! Zou je mij soms kunnen vertellen wat de afmetingen van de subwoofer zijn?
Dankje, als je eerst ff de review leest voordat je vragen gaat stellen xD

Appel citeert:

Subwoofer
Ik snel de doos onder de armen
grapjas :+

Ennieweej, wij hebben de set een tijdje in de winkel gehad, en inderdaad, er komt een enorme bak herrie uit. Een collega van me heeft hem inmiddels ook thuis staan en ook bij mij zal er binnenkort eentje thuis komen...
Mooie survey, ik heb deze set ongeveer 4 maandjes in bezit. Ook ik ben er enorm blij mee, het geluid wat eruit komt is gewoon perfect.
Ik hoop dat de set nog jaren meegaat, ook voor jou appeltje ;)
hier nog een logitech fanboy O+ ik heb hem ook prachtding ook die module waar je de volumes enzovoort instelt vind ik ook prachtig :)
Ik heb deze set begin juli gekocht. In de caravan die we op Campzone gebruiken zat een US Blaster set (de zware variant nog, BOSE speakertjes) en deze beviel me niet.

Tot overmaat van ramp is de subwoofer tijdens de terugrit vorig jaar uit de kast gestuiterd. Tijd voor iets nieuws dus ;)

De Z5400 klinkt vele malen beter dan mijn oude set. De controleunit sluit je met 1 (seriele??) kabel aan op de subwoofer. Dit werkt mooi. De unit zelf ziet er gewoon stoer uit.

Wat er hier gezegd is over de woofer kan ik alleen maar beamen: wat een lekker diep soundje zit hierin!!!!

Een aanrader dus.
Super review! Duidelijk en interessante informatie gegeven (zoals de grootte van de subwoofer). En natuurlijk mooi dat je veel foto's hebt gepost, zodat je duidelijk kan zien hoe het setje eruit ziet.

* Nlboy87 heeft binnenkort ook de Z-5400 in huis. 8-)
mooie revieuw wil hem namelijk gaan kopen!! thnx