Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart Review

Palomar 12 september 2006, laatste update op 13 september 2006, 2.957 views

Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Uitgebreide verstelmogelijkheden
  • DVI-kabel meegeleverd

Minpunten

• Relatief lage resolutie

Hiervoor heb ik ongeveer anderhalf jaar een Iiyama E435S gehad. Een berucht scherm bleek achteraf, want die van mij is in totaal 3 keer omgeruild. Omdat ik ook niet geheel tevreden was over de beeldkwaliteit ben ik voortijdig op zoek gegaan naar een nieuwe monitor. Ik wilde in ieder geval een wat groter scherm en het liefst ook een wat hogere resolutie als dit binnen mijn budget te vinden was. Uiteindelijk kwam ik uit op deze Samsung Syncmaster 203B. Een 20 inch scherm voor 269 euro bij een lokale winkel (en nog een paar tientjes goedkoper in de pricewatch).

Specs
De 203B is een 20 inch scherm met een resolutie van 1400x1050. De resolutie is een tikkeltje laag voor een 20 inch - meestal is dat 1600x1200 - maar voor deze prijs vond ik de iets lagere resolutie een mooi compromis. En bovendien is het nog altijd hoger dan de conventionele 17 en 19 inch schermen die het met 1280x1024 moeten doen. De resolutie lijkt misschien wat afwijkend en dit was vr aanschaf ook een beetje een zorg voor mij, maar het is gewoon 4:3 en in de meeste games kun je het gewoon instellen. Al speel ik ook wel veel games in 1024x768 vanwege de hogere framerate en omdat het bij games sowieso niet zo opvalt dat je niet in native resolutie draait.
Onder Linux (Ubuntu) kon ik het ook gewoon instellen. De resolutie leverde geen problemen op.

Het scherm heeft een DVI- en DSUB-aansluiting, waarbij de betreffende kabels ook zijn meegeleverd. De 203B is naar mijn mening strak vormgegeven met dunne randen langs het scherm en een stijlvolle voet. Deze voet biedt ook nog eens extra functionaliteit, omdat het scherm dmv. de 'pivot'-functie een kwartslag is te draaien. Voor bijv. teksverwerken kan dit handig zijn, omdat je een complete A4 in beeld kunt brengen zonder te scrollen. Met de voet is het ook mogelijk om het scherm in hoogte te verstellen.
Achterop de voet zit nog een kabelklem, waarmee je de signaal- en voedingskabels vastzet, zodat ze niet los achter het scherm bungelen.

Beeldkwaliteit
Dit is een onderdeel wat erg objectief is. Ik ben zelf zeer tevreden over de beeldkwaliteit. Bij de 203B zwart ook echt zwart, iets wat me bij mijn vorige monitor erg stoorde. Zwart was daar meer grijs met allerlei zichtbare lichtbronnen erachter. Ook is de belichting vrijwel overal gelijk.

Omdat ik soms wat problemen heb met de DVI-uitgang van mijn videokaart (~[spam]zie dit topic op het forum~[/spam]) heb ik de monitor nu op de analoge dsub-ingang aangesloten ipv. DVI, waardoor ik dus goed kan vergelijken wat de verschillen zijn tussen DVI en dsub. Deze verschillen zijn erg klein. Met DVI lijkt het beeld iets kleurrijker en zijn letters een tikkeltje scherper als je er van dichtbij naar gaat kijken. Maar na een paar keer heen en weer switchen met de switchknop zie ik eigenlijk geen verschil. Gewoon prima beeld. Ik laat het scherm dus voorlopig gewoon via de analoge kabel aangesloten.

Bouwkwaliteit
Het scherm voelt degelijk aan en weegt ook de nodige kilo's. De hoogteverstelling werkt eenvoudig door het scherm simpelweg naar boven of beneden te verschuiven. Dit gaat heel licht, terwijl het scherm wel op de gewenste positie blijft en niet naar beneden zal vallen ;) (dit idee krijg je namelijk). Het enige minpuntje is dat het scherm een beetje gaat schommelen als ik tegen mijn bureau aan stoot. Dat komt doordat het scherm kantelbaar en verstelbaar is. Het is verder niet hinderlijk.

Ik ben erg tevreden over dit scherm. Vooral de relatief lage prijs was voor mij een reden om voor dit scherm te gaan en niet voor een 19 inch. Natuurlijk was de algehele kwaliteit ook van doorslag (ik wilde niet weer een problemenmonitor zoals mijn vorige Iiyama E435S) en dat zit tot nu toe allemaal goed. Alleen de relatief lage resolutie voor een 20" scherm is misschien een reden om voor een andere te gaan. Maar dan zit je meteen in een andere prijsklasse.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 203B Zilver, Zwart?

Mag ik concluderen dat dit scherm in de dagelijkse praktijk (af en toe gamen, geen graficus) evengoed is als de 20" 205BW van hetzelfde merk, behalve dat het een lagere resolutie biedt ?
Ik heb ze niet naast elkaar gehad (205BW uberhaupt nog nooit in actie gezien), maar het beeld doet echt niet onder aan andere TFt's waar ik achter heb gezeten. Op mn werk zit ik achter 2 dure HP 20" schermen en ik zie geen verschil (behalve dan de lagere resolutie).

Misschien dat de kijkhoek nog verschilt, maar ik zit altijd vrij echt of iets onderuit gezakt achter mn scherm en heb dan nergens last van.
Ik heb hem dus sinds vandaag ook, maar ik ben niet tevreden over de frame rate in games (counter strike) daar krijg ik ik wel 100 fps maar het blijft gewoon als 60hertz/fps aan voelen dus.

En waarom heb jij zowel digitaal als analoog aangesloten?

Leuke foto's :)
De DVI-aansluiting van mijn videokaart is niet helemaal 100%, daarom had ik ze om te testen even allebei aangesloten. Je kunt nl. gewoon switchen tussen beide inputs. Maar bij normaal gebruik heb je uiteraard maar 1 van 2 aangesloten ;) (tenzij je 2 pc's op 1 scherm wilt hebben ;))
dat mag je inderdaad concluderen... daarenboven is ook het gat in je portemonnee een stuk kleiner! :+