Specificaties Socket AM3 met AMD 760G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A78LT-M Review

PeaceNlove 5 december 2010, laatste update op 5 december 2010, 1.744 views

Asus M4A78LT-M

Pluspunten

• Optische uitgang
  • Goede prijs-prestatieverhouding
  • 6X sata onboard

Minpunten

• Geen eSata
  • Geen fan-management zoals de MSi heeft.

Layout Score: 5
Dit moederbord is een prima bordje voor een simpele kantoorpc die gebruikt wordt voor internet, Word etc.
Een directe concurrent van dit bord waar ik ook ervaring mee heb is de MSI 760GM-E51.

De Asus:

De MSi:

Met dezelfde chipset onboard verschillen deze moederborden qua prestaties nauwelijks. Wanneer je een moederbord wilt met Socket AM3, mATX, 4 geheugensloten en geen top onboard GPU-prestaties kom je al snel bij deze twee bordjes uit.
De keuze tussen deze moederborden kan daarom gemaakt worden op basis van de features en de indeling die deze bordjes hebben en waar ze op interessante punten verschillen.

Zo biedt de Asus als unieke features:
-Een optische uitgang op de backplate.
-6x Sata onboard (5x MSI)

De MSI heeft daarintegen:
-Een eSata poort op de backplate
-Leuke ledjes die aangeven hoeveel fasen van de stroomtoevoer voor de CPU gebruikt worden
-Een erg goede instelling in het BIOS waar je de fansnelheid en de richttemperatuur erg goed in kan stellen.

Daarnaast zijn er nog wat kleinere verschillen, zoals de onboard speaker bij de MSI en de floppyconnector van de MSI die de Asus niet heeft. Beiden boeien niet zo hard, omdat floppy's niet meer gebruikt worden en budgetkasten van Gigabyte en AOpen nog altijd een speaker bevatten.
Ben je van plan om geluid Optisch aan te sluiten? Neem de Asus. Ben je fan van eSata? Neem de MSi. 6 Sata gebruikende apparaten in je systeem? Neem de Asus!

Verdere voordelen van dit bordje zijn:
Een VGA, DVI en HDMI-aansluiting, waarbij je de VGA met een van de andere kan combineren voor dual-screen-opstellingen
6x USB op de backplate en nog voldoende headers op het bordje zelf
6x Audio op de backplate voor 5.1 geluid
4x DDR3, zodat je in de toekomst je dual-channel setje nog kunt uitbreiden met nog een dual-channel setje
1x PCIe 16x, 1x PCIe 1x en 2x PCI voor uitbreidingskaarten
En nog een IDE-kanaal voor oude harddisks/opticals.

Beide moederborden hebben leuke kleurtjes en een goede layout waarbij alle kabels aan de randen aangesloten kunnen worden.
Tot slot een kleine opmerking: sluit je USB-toetsenbord aan op de USB-poorten bij de PS2 poort als je je BIOS in wilt.

De bijgeleverde driverCD levert alle drivers voor Windows 7 x64 plus nog wat extra software voor het monitoren van temperatuur en voltage.

Met een CPU en geheugen die op de lijst van geteste en ondersteunde onderdelen staan het bij de 1e keer aanzetten alles direct goed ingesteld.

Overclocken en cores unlocken is mogelijk met dit moederbord. Helaas was mijn CPU een echte dualcore en geen manke quadcore, dus zaten twee extra cores er niet in voor mij. De BIOS-opties om over te clocken en cores te unlocken zijn erg duidelijk, dus dat is wel een pluspunt.

Conclusie: dit is een prima moederbord voor de prijs die je ervoor betaald. Ook de MSi is een prima moederbord voor ongeveer hetzelfde geld. Laat de keuze voor de ene of de ander dus vooral afhangen van de verschilletjes die de moederborden hebben.
Mijn voorkeur zelf ligt bij de MSi, omdat die eSata en een erg fijn fan-management in het BIOS biedt.

Het moederbord in actie:

Heb jij ook een Asus M4A78LT-M?

Goed geschreven. Dit zijn leuke bordjes om zelf een WHS systeem mee te draaien. Vragen niet te veel stroom en hebben voldoende sata mogelijkheden.
Je zegt dat er geen fan control is, maar daar heb je Asus Q-fan toch voor?

"Smart Cooling System Enables Quieter and More Efficient Fan Operation"

En dat zit op dit Asus bordje...
Heb mijn review nog eens nagelezen en volgens mij schrijf ik dat nergens. Ik schrijf ook nergens dat het een slecht moederbord is omdat de CPUfan standaard op 100% staat de blazen, dus ik klaag ook niet over het ontbreken van Q-fan.
Wat ik alleen maar zeg is dat het MSi moederbord in het BIOS erg goede instelling voor de fans biedt en dat de Asus zulke fijne instellingen niet heeft. Met andere woorden, met de MSi kan je je fansnelheid betere tweaken dan met de Asus.
Ik zeg helemaal niet dat je schrijft dat het een slecht moederbord is en begrijp ook niet waarom je dit schrijft in reactie op mijn post.

Je hebt inderdaad niet geschreven dat Q-fan ontbreekt maar je vermeldt ook niet dat het er is. In plaats daarvan vermeld je de BIOS fan opties van het MSI bord terwijl je de Asus Q-fan ook in je BIOS doet zover ik weet. Hierdoor lijkt het alsof je dus geen noemenswaardige opties hebt voor fancontrol bij het Asus bord. Hierdoor moet iemand dus naar de Asus website gaan om daar vervolgens uit te vinden dat er dus gelukkig wel degelijk fancontrol is en als ik op die Asus website de uitleg van Q-fan lees dan moet dat genoeg zijn voor de meeste mensen om je fans in te stellen zoals je wilt. Tenzij er geen aansluitingen voor fans zitten op je moederbord want dan heb je er waarschijnlijk nog geen ruk aan.

Als je dat alles had vermeld en daar dan gewoon aan toevoegde dat je nog meer opties hebt bij MSI dan komt het heel anders over dan nu het geval is.

Bedankt voor de review verder.

UPDATE:
Ik lees net van een reviewer op newegg.com dat hij de Asus Q-fan dus NIET kon gebruiken met de cpu koeler die hij had omdat die koeler geen 4 pin aansluiting had wat dit Asus bord vereist om Q-fan te gebruiken. Heeft die Athlon cpu koeler van jou wel een 4 pin aansluiting en kon je dus de fan speed regelen met Q-fan?

[Reactie gewijzigd door rmd op 9 juni 2011 23:10]

Ieder moederbord heeft tegenwoordig fan-control mogelijkheden. Of het nou Asus met Q-fan, MSi of een wokkietokkiemerk is. Ik merk in de review alleen maar op dat de MSi uitblinkt in fancontrol.
Daarnaast snijdt je argument dat iemand moeite moet doen om naar de Asus website te gaan totaal geen hout. Een beetje consument doet dat als het goed is toch wel, en als tweakers check je natuurlijk de CPU support list om te kijken of je plannen wel kunnen, dus je ging toch al naar de website.
En ik heb inderdaad een CPU koeler van AMD die voorzien is van 4 pins, dus ik had nergens last van :)