Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2211H Zwart Review

Nexcel 3 december 2010, laatste update op 4 december 2010, 2.535 views

Dell Ultrasharp U2211H Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Kijkhoek

Minpunten

• Beeldverhouding 16:9 (had liever 16:10 gehad maar is persoonlijk natuurlijk)
  • Geen HDMI-aansluing

Dit is m'n eerste review op Tweaker dus spaar me een beetje ;) De scores zijn uiteraard met relatief lage prijs in achterhoofd.

Waarom U2211H?
Ik wilde een IPS-scherm vanwege de goede kleurweergave, handig voor fotobewerking. De IPS-schermen van bijvoorbeeld HP leggen het af tegen de Dell’s in de reviews die ik vond, vandaar een Dell dus. Voor mij had de U2211H twee concurrenten, de grote broer U2311H (23") en het andere betaalbare IPS-scherm van Dell, de 2209WA. Hieronder een plaatje met kenmerken van de drie monitoren.

Als eerste de 2209WA besteld bij Komplett maar die viel qua aantal pixels tegen, 1.680x1.050 is echt te weinig voor een 22" scherm. Dus geretourneerd. Wel jammer, want prima scherm verder en had juist voorkeur voor z'n 16:10 beeldverhouding (de andere twee hebben 16x9). Afhandeling (verkoop & retour) door Komplett was prima.

Vervolgens de U2211H besteld bij Dell zelf want daar was de prijs juist gedaald van iets in de 300 naar 261 euro (inclusief verzending) en dat was op dat moment de laagste prijs die ik kon vinden. De U2311H viel af omdat ik die na vergelijken in de winkel te groot vond als monitor waar ik een halve meter vanaf zit.

Algemene indruk
De U2211H bevalt prima! Mooie kleur, goede inkijkhoeken. De monitor is degelijk en zakelijk afgewerkt, zonder franjes (geen glossy frame bijvoorbeeld). Kantelen en draaien van de monitor gaat lekker soepel. Alle letters zijn wat kleiner op dit scherm dan m’n voorgaande monitor (want hoger resolutie) maar goed leesbaar. Ik denk dat de 2209WA een nóg mooier beeld gaf qua levendigheid van kleuren maar heb ze nooit naast elkaar gezien dus dat dat niet met zekerheid zeggen. Wel is opvallend dat ik U2211H op helderheid=75% heb staan en dat ik bij de 2209WA maar 10% had ingesteld want anders echt veel te fel. De monitor wordt geleverd met een CD met ICC profiel maar onder Windows 7 kon ik die ook downloaden via “Eigenschappen Dell U2211H” | Stuurprogramma | Bijwerken. De bevindingen en conclusies van FlatpanelsHD.com (van 23” versie, de U2311H) kan ik op basis van mijn ene monitor grotendeels beamen.

De problemen die Dannydekr noemt in zijn review ben ik niet tegengekomen. Dat kan geluk zijn, maar een mogelijke verklaring is dat ik een ‘A01’ revisie heb van de U2211H waarover in diverse fora wordt gesproken. De calibratiesuggesties in Dannydekr's review werken wellicht daardoor bij mij averechts en de standaardinstellingen out-of-the-box geven me op het oog het beste resultaat. Ook het probleem van de blauwige waas linksboven heeft mijn exemplaar niet.

Conclusie: de U2211H is een prima IPS-scherm voor een mooie prijs. Aanrader!

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2211H Zwart?

Probeer kopjes te maken
met onder andere:
- Beeldkwaliteit,
- Kijkhoek,
- Kleurweergave
Zet ook de sepcs van het scherm even kort op een rijtje (bijv. Resolutie, Paneel Type, aansluitingen, beeldverhouding --> kan je gelijk je argumenten waarom je een 16:10 i.p.v. 16:9 de verhouding de voorkeur geeft?
En eventueel een Foto?

*nu is het meer een opsomming lezen zeg maar, en dat ga ik alleen lezen als ik écht geinteresseert ben in de monitor'*
Probeer het wat overzichtelijker te maken, en eventueel kort samen te vatten..

Voor nu 1 ster.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 5 december 2010 01:13]

Kan je wat foto's toevoegen, zou de review nog beter maken. :)
Thx voor feedback! Ik had de potentiële koper ook als publiek in gedachten, wilde aanvulling geven op Dannydekr's review. Je hebt gelijk: als 'technische' review is ie onder de maat. Ik bewaar je suggesties voor m'n volgende :)