ASRock K7NF2-RAID Review

Tink 12 september 2006, 370 views

ASRock K7NF2-RAID

Pluspunten

• Veel mogelijkheden/ goede kwalificaties

Minpunten

• Last van defecte onderdelen
  • Moeilijk overclockbaar
  • Beperkte bios

Layout Score: 2
Featureset:
Het moederbord ziet er goed uit qua kwalificaties. Alles zit erop wat je nodig hebt; 5 pci sloten, 3 geheugensloten, onboard lan en onboard sound.

Layout:
De IDE aansluitingen zitten op zo'n plek op het moederbord dat je kabel sowieso te kort is, zelfs de bijgeleverde kabel past niet in een kast van normale grootte. Verder is alles in orde.

Prestaties:
Ik heb nu 2 exemplaren in mijn bezit gehad die allebei defect aangeleverd waren. Bij de eerste was de FSB kapot, en de tweede had een kapotte memory controller (volgens mij).

Stabiliteit:
Bij het eerste moederbord kon hij de ene keer niet van cd booten, andere keer weer wel. Ik kreeg hem niet opgestart in windows nadat het installeren eindelijk was gelukt. Bij het tweede moederbord kwam hij eerst wel in windows, maar rebootte hij wanneer hij zin had. Later kwam hij niet eens meer in windows.

Overklokbaarheid:
Het eerste moederbord draaide al niet eens met een frontside bus van 100mhz en de tweede flipte als ik hem op 200mhz zette, wat met gemak te doen hoort te zijn met mijn CPU. Het instellen van de multiplier is niet gemakkelijk te vinden.

Compatibiliteit:
Omdat er geen aparte SATA-controller op het moederbord zit, krijg je een conflict tussen de Nforce2 chipset en een sata schijf. Die schijf heb ik dus niet kunnen gebruiken. (net nieuw gekocht, dus beetje jammer)

Ondersteuning:
Ik heb bij het eerste moederbord getracht de bios te updaten, echter hij kwam met een fout: filesize incorrect. Dat kan misschien liggen aan het toen defecte moederbord, maar misschien staat het gewoon fout op de website van ASRock.

Heb jij ook een ASRock K7NF2-RAID?

Ik heb hetzelfde bordje afgelopen maand ook gekocht, ik had namelijk een vervanger nodig voor mn oude bord wat ik gesloopt had.

Maar ik heb dus ook last van die instabiliteit, echt heel irritant, windows installeren is lastig en als je het er eindelijk op hebt dan doet ie het een tijdje goed maar na verloop van tijd ook weer die spontane reboots enzo, vervolgens niet meer in windows komen je kent het verhaal ;).

Zelf heb ik toen ook een Sata schijf gekocht, ik dacht handig zon sata aansluiting :). Maar nu verdenk ik de sata schijf juist van die instabiliteit.

Heb jij al wat dingen ondervonden die deze instabiliteit een beetje verhelpen? Ik erger me er namelijk dood aan. Zelf ben ik ook nog steeds op zoek naar een goeie oplossing, en aan het hopen dat die oplossing er in ieder geval is!