Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart Review

Vishal 10 september 2006, 969 views

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Strak design.
  • Mooi beeld.
  • Lage prijs.

Minpunten

• Tsja... enige wat ik kan bedenken is dat ik nou nog steeds niet de optimale helderheid heb weten te krijgen.

Na jarenlang een 17 inch Dell CRT te hebben gehad, besloot ik na wat wikken en wegen toch een nieuwe monitor te kopen bij de aanschaf van mijn nieuwe pc. Dat moest natuurlijk een platte worden, maar wel binnen het beperkte budget vallen. Ik wilde per se een 19 inch, dus de keuze was redelijk beperkt. De volgende vraag was: breedbeeld of niet? Uiteindelijk besloot ik toch maar voor breedbeeld te gaan, aangezien ik een behoorlijke multitasker ben en toch wel graag meerdere schermpjes naast elkaar open wil hebben staan. Na redelijk wat reviews doorgelezen te hebben, ook op de productsurvey hier, kwam ik dan uiteindelijk op deze Mirai uit en daar heb ik tot zover geen spijt van.

Wat allereerst opvalt als je de overstap van CRT naar plat maakt, is natuurlijk de enorme hoeveelheid ruimte die je bespaart. En dat terwijl de monitor, ondanks het breedbeeldaspect, nog best een groot scherm heeft. De monitor is zonder franje vormgegeven en ziet er daardoor erg strak uit. De knopjes zijn netjes aan de achterkant weggewerkt. Dat lijkt in eerste instantie onhandig, maar zoveel gebruik maak je er toch niet van. Bovendien staat aan de voorkant wel aangegeven waar de powerknop zit. De monitor staat echt goed stevig in de bijgeleverde voet, om hem te verplaatsen moet je hem ook echt optillen. Alle benodigde kabels (zowel DVI als d-sub) zijn meegeleverd dus je kan meteen aan de slag.

Zoals al eerder opgemerkt, als je het ding voor het eerst aanzet, word je goed verblind. Het kostte me wat tijd om de juiste gamma en b/c instellingen te vinden, maar ik vind hem zo wel prima. Alleen als er veel wit op het scherm is, komt het beeld nog redelijk fel over. Maar in dat geval zet ik de monitor met een druk op de knop op text mode, ipv picture mode. In het begin is het vooral met tekst toch wel even wennen als je net van een CRT af komt, de letters ziet er toch iets anders uit (ook met cleartype). Maar dat is dus een kwestie van wennen Foto’s, films, spelletjes ed komen allemaal erg goed tot hun recht. De kleuren zijn mooi en het beeld is haarscherp . Dode pixels waren volledig afwezig en ook van ghosting heb ik geen last. Problemen met resolutie had ik ook niet, de videokaart (Radeon X1600pro) herkende em meteen als breedbeeld. Er zijn geen drivers bijgeleverd, maar ik mis ze ook niet echt. De boxjes die erin zitten doen het, maar daar is ook alles mee gezegd. Niet dat het veel uitmaakt, want geluid komt toch gewoon uit mijn 5.1 setje.

Al met al een erg mooie basic monitor, die uitstekend doet wat een monitor hoort te doen. En dat voor een hele schappelijke prijs.

Heb jij ook een Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart?