Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia C3-01 Touch and Type Zilver Review

Roger525 3 december 2010, laatste update op 3 december 2010, 6.740 views

Nokia C3-01 Touch and Type Zilver

Pluspunten

• mooi en degelijk design
  • snel
  • simpel en toch van alle markten thuis
  • goeie camerasensor, ook bij weinig licht

Minpunten

• numerieke keypad is even wennen (weinig tactile feedback)
  • weinig apps voor beschikbaar (wat ook wel logisch is)
  • batterijduur (bij intensief gebruik net geen 3 dagen, vooral 3G en Wifi trekken aardig wat stroom)
  • als de batterij leeg raakt constant zeuren dat 'ie leeg is

Tijdens Nokia World 2010 heeft Nokia zijn tweede 'Touch & Type' toestel geïntroduceerd: De Nokia C3-01. De C3-01 combineert net als zijn broertje de X3-02, een klassiek design met de voordelen van de smartphones van nu. Het old-school numerieke toetsenbord zoals we die kennen van bijvoorbeeld de 6300 en 6700 Series, is aangevuld met een 2,4-inch touch screen.

Nokia heeft zowel de X3-02 als de C3-01 in de markt gezet als toestellen voor mensen die op een makkelijke manier in contact willen blijven met hun vrienden via sms en social networking, maar verder niet al teveel poespas nodig hebben op een telefoon. In deze review ga ik de C3-01 in detail behandelen en zullen we erachter komen of hij hier ook daadwerkelijk geschikt voor is.

Specificaties
  • Schermgrootte: 2,4-inch
  • Afmetingen: 111mm x 47.5mm x 11mm
  • Gewicht: 100 gram
  • Toetsenbord: numeriek
  • Extra toetsen: opnemen, ophangen, camera, schermslot, volume omhoog/omlaag
  • Frequentiebereik: GSM 850/900/1800/1900 MHz, WCDMA I, II, V, VIII (2100/1900/850/900 MHz)
  • Gegevensdragers: EGPRS -- GPRS -- HSDPA Cat9 10.2Mbps -- HSUPA Cat5 2.0Mbps, WiFi 802.11b/g/n
  • Batterij: BL-5CT 3.7V 1050mAh
---Internet en Runtimes---
  • WAP 2.0, HTML, XHTML, Java, Flash Lite 3.0, Nokia Webkit browser, Opera Mini
---Multimedia---
  • Cameraresolutie: 5MP (2592 x 1944 px)
  • Digital zoom: 4x
  • Camerafeatures: flitser (LED), extended depth of focus, automatische ontspanner
  • Videomogelijkheden: 640x480@15FPS, 320x240@30FPS
  • Ondersteunde audioformaten: AAC, AAC+, AMR-NB, AMR-WB, eAAC+, MIDI Tones (poly 64), Mobile XMF, MP3, MP4, NRT, True tones, WAV, WMA
---Geheugen---
  • Gebruikersgeheugen: ~30MB
  • NAND geheugen: 128MB
  • SDRAM: 64MB
  • Geheugenkaart: MicroSD (Max. 32GB)
---Connectiviteit---
  • Bluetooth 2.1+EDR, Micro USB (USB 2.0), Nokia AV 3,5mm jack, WiFi 802.11b/g/n
---Messaging---
  • AMS, Facebook, Twitter, MMS+SMIL, SMS, IMAP4, POP3, SMTP
Uiterlijk, design en afwerking
Op het eerste gezicht lijkt de C3-01 voor de leek een heel simpel toestelletje, maar als je beter kijkt zie je dat het een zeer mooi, degelijk vormgegeven toestel is. De randen en naden zijn zo dun dat je er haast een vergrootglas bij moet hebben om ze te zien. Nokia laat bij dit toestel echt weer zien dat het goed is in het bouwen van degelijke apparatuur, in tegenstelling tot bijvoorbeeld HTC met zijn nieuwe lijn WP7 telefoons.
De telefoon ligt erg prettig in de hand en heeft een vrij hoog gewicht voor zo'n klein apparaatje, wat het gevoel geeft dat het van hoge kwaliteit is. De hele behuizing is van roestvrij staal en oogt chique. Nadeel is wel dat de finish van het batterijklepje redelijk gevoelig is voor vingerafdrukken. Overig is de onderste 2cm aan de achterkant van plastic zodat de radiosignalen ongestoord hun weg in en uit het apparaat kunnen vinden.
De knoppen van het toestel zijn makkelijk te vinden en laten zich goed bedienen. Wel gaan de numerieke toetsen enigszins zwaar, al is dit waarschijnlijk een kwestie van gewenning.

Besturingssysteem en bedieningsgemak
Deze 'feature phone' draait op het toch wel verouderde Symbian S40 6th Edition platform. Deze is echter wel aangepast om bediend te worden middels de touch screen en ik moet zeggen dat dat erg goed gelukt is. De C3-01 reageert net zo lekker snel als ik van de oudere Nokia's gewend was en is super stabiel. Ik heb ondertussen een aantal foto's, filmpjes en mijn volledige adresboek op de telefoon staan en dit heeft geen merkbare invloed op de snelheid van het toestel.
Qua bediening van het besturingssysteem is er weinig bijzonders te melden. Iedereen die wel eens een Nokia in handen gehad heeft kan hiermee goed overweg. Alle bekende menuutjes zijn aanwezig en alles zit nog op dezelfde plek. Er zijn wel enkele dingen vernieuwd. Zo is er een ‘conversation view’ aanwezig voor SMSjes (iPhone-stijl) en is er een ‘go to’ menu voor 9 extra snelkoppelingen naar veelgebruikte functies. Erg handig. Ook kun je widgets toevoegen aan het home screen, zoals je twitter/facebook account.
Een nadeel van het verouderde Symbian S40 is dat er maar weinig apps voor beschikbaar zijn. Er zit een Ovi Store op het toestel, maar hier staat maar weinig software in. Ik zoek bijvoorbeeld nog steeds naar een client waarmee ik foto's kan uploaden naar Twitpic of Yfrog. Ik ben bang er ook niet veel apps uit zullen komen voor dit platform, aangezien er momenteel maar 2 (recente) telefoons mee werken. Nu is deze telefoon misschien ook niet bedoeld voor dit soort 'poespas', dus het is de vraag of je dit echt als minpunt aan kunt merken.
Nog een klein minpuntje is het constante gezeur van de telefoon als je batterij bijna leeg is. Als je niet met het toestel werkt valt het wel mee, dan geeft hij misschien eens per kwartier de melding 'batterij bijna leeg'. Als je er mee aan het werk bent echter minimaal 1 keer per minuut. Dit kan erg hinderlijk zijn als je geen lader in de buurt hebt.

Touch screen
Het resistieve touch screen zoals we er ook al één vonden in bijvoorbeeld de 5800XM, werkt uitstekend. De on-screen knoppen zijn erg makkelijk te bedienen en de precisie van het scherm is erg goed. Kleine linkjes aanklikken in Opera Mini en het 'kinetisch scrollen' door de menu's gaat feilloos. Ik heb nog geen moment een stylus gemist.

Functionaliteit
Ook al is de C3-01 een vrij simpel toestel, hij heeft toch nog aardig wat in zijn mars. Mede dankzij de uitstekende Opera Mini browser is een beetje internetten geen probleem op het 2,4-inch scherm. Ook is er een 'Communities' programma aanwezig voor social networking. Helaas geen GPS, maar dat kun je dit toestel niet aanrekenen. Mensen die turn-by-turn navigatie op hun telefoon willen vallen duidelijk niet binnen de doelgroep, al was het geo-taggen van foto's of tweets wel leuk geweest. Laten we even in detail kijken naar de mogelijkheiden van de C3 Touch & Type.

Zakelijke functies
Zoals bijna alle telefoons beschikt ook dit toestel over de standaard zakelijke functies. Ik zal ze even op een rijtje zetten:
  • adresboek met zoekfunctie
  • e-mail integratie
  • kalender met bijbehorende functionaliteit, aangepast voor het touch screen
  • Timer
  • Rekenmachine
  • Notities
  • Converter
  • Wereldklok
Ik vind persoonlijk wel dat de geintegreerde e-mail client teveel te wensen over laat. Zo worden er geen plaatjes ondersteund en is de algehele interface erg beperkt. Ook wel handig om te weten: Als je een POP3 email account wilt toevoegen moet je 'Ziggo' aanklikken bij de configuratie, en vervolgens 'ander domein'. Dit staat uiteraard nergens in de handleiding en vind ik wel erg knullig over komen.

Internet
De bijgeleverde Nokia internetbrowser werkt op zich wel redelijk, maar het kan stukken beter. Gelukkig wordt ook Opera Mini met het toestel meegeleverd, wat werkelijk een verademing is t.o.v. de standaardbrowser. Sites laden gaat lekker snel, prima qua gebruikersgemak en veel in te stellen opties. Dankzij Opera Mini is internetten op dit toestel heel goed te doen.

SMS, Social networking en e-mail
Het Sms’en op de C3-01 werkt zoals bij elk ander 'klassiek' Nokia toestel, op de toevoeging van de 'conversation view' na dan. Ik maak er persoonlijk graag gebruik van. Alle mensen met wie je ooit ge-smst hebt staan in een lijst op volgorde van laatst ge-smste persoon. Klik je een persoon aan, dan krijg je in de vorm van tekstballonnetjes te zien wat je over en weer gestuurd hebt. Een klassieke weergave van een Inbox op volgorde van datum en tijd is uiteraard ook mogelijk.
De Twitter client (onderdeel van het 'communities' programma) werkt erg makkelijk en is goed toegespitst op de beperkte schermgrootte van deze telefoon. Wat wel jammer is, is dat zoeken op hashtags en het uploaden van foto's ontbreekt. Helaas zijn hier ook nog geen andere apps voor te vinden.
De Facebook client is eigenlijk min of meer hetzelfde verhaal als de Twitter client. Het werkt erg mooi, maar verwacht niet teveel functionaliteit. Even snel communiceren met deze of gene, of je status updaten gaat echter prima.

Multimedia
De C3 Touch & Type is uitgerust met tegenwoordig vrij normale 5 Megapixel camera. Voor mijn C3-01 had ik een Nokia 5800XM. Ten opzichte van de waardeloze shitcamera die daarin zit, is de camera van dit toestel echt een verademing. Zelfs in een restaurant, waar de verlichting vaak gedimd is, kun je nog best prima foto's maken zonder flits, en belangrijker, zonder al teveel ruis. In goed verlichte omgevingen zijn de foto's mooi helder en zijn de kleuren natuurgetrouw. Even voor de goede orde: Het komt natuurlijk in de verste verte niet bij de Nokia N8 in de buurt, maar voor zo'n toestelletje als deze is het echt heel behoorlijk. Dan nog even over de flitser: Tja, het is een single-led flitsertje. Het blijft een noodoplossing en hij is eerder handig als zaklamp (* ingedrukt houden :)) Kleine notitie: bijgevoegde foto's zijn geschaald op 39% om te voldoen aan de eisen van Tweakers.net. Volledige grootte en evt. meer foto's beschikbaar op aanvraag.
De mediaspeler is vrij simpel en straightforward. Er is ondersteuning voor een library waarbij je kan sorteren op album, artiest, enzovoort en album art wordt ook ondersteund. De geluidskwaliteit is heel behoorlijk en het bedieningsgemak van de mediaspeler is prima. Dit natuurlijk wel in combinatie met een koptelefoon of iets dergelijks, verwacht geen wonderen van het ingebouwde mono speakertje ;)

Geluidskwaliteit
Nu ik het toch over het speakertje heb schakel ik naadloos over op de gesprekskwaliteit van het toestel. Ik moet zeggen dat deze zeer goed is. Ik ben duidelijk en helder te verstaan aan de andere kant van de lijn, en alles komt mooi helder en duidelijk bij mij binnen. Ook in handsfree stand (via de luidspreker) ben ik nog goed te verstaan, iets waar de Nokia 5800 nog wel eens moeite mee had. Het geluid uit de luidspreker is ook helder en duidelijk.
Nadeel van het luidsprekertje is wel dat hij meteen erg slecht te horen is als hij afgedekt wordt. Dit zal wel wat met het roestvrijstalen design van het toestel te maken hebben.

Synchronisatie
De C3-01 kan zoals volgens mij bijna alle Nokia toestellen, gesynchroniseerd worden met de PC via OVI Suite. Synchronisatie kan zowel via USB als via Bluetooth. Syncen werkt net als bij mijn vorige toestel feilloos. Ook het syncen van contacten met Outlook werkt probleemloos. Volgens mij kun je met Outlook 2010 nog meer synchroniseren met je mobiel zoals kalenderitems en dergelijke. Hier heb ik me echter nog niet in verdiept.
Ook bevat de telefoon de optie om je OVI-account in te stellen, waarmee hij dan automatisch eens in de zoveel tijd kan synchroniseren (denk aan adresboek, foto's, etc). Erg handig, vooral als het belangrijk voor je is dat je je gegevens niet kwijtraakt, maar geen tijd hebt om aldoor met de hand te synchroniseren met een PC.

Batterij
De 1050 milliampères tellende batterij ben ik iets minder over te spreken. Je zou denken dat deze toch zeker een dag of 5 mee moet kunnen gaan bij een dergelijke telefoon. Niks is minder waar! Na een dag of 2 intensief gebruik (ik had 'm net) was hij al zo goed als leeg. Op zich ook wel logisch als je erover nadenkt, een 3G/WiFi antenne in dit toestel verbruikt net zoveel stroom als die in een smartphone. En die heeft wel een 1400-1500mAh batterij. Maargoed, ik kwam er al snel achter dat hij wel een dag of 3, 4 meegaat bij 'normaal' gebruik. Dan moet je wel zorgen dat de Twitter/Facebook widget niet automatisch geüpdatet wordt, want dan staat de 3G verbinding de hele tijd open. Ook het Wi-Fi gebruik kun je beter tot een minimum beperken: 3G gebruikt minder stroom. Wel ideaal van dit toestel is dat je zowel met een normale Nokia lader kan opladen als met een USB kabel, die je tegenwoordig ook overal vindt.

Zoals je hebt kunnen lezen heeft dit toestel zowel voordelen als nadelen. De vraag is, welke wegen voor jou zwaarder? Ik vind persoonlijk dat Nokia met de C3-01 een mooi compleet toestel hebben neergezet voor de 'casual' gebruiker, zoals ik. De kleine tekortkomingen die het toestel heeft kan ik mij makkelijk overheen zetten. Het toestel is erg prettig in het gebruik en ik denk dat ik er nog lang plezier van zal hebben.

Rogier Schuitema

• Nokia BH-505

Heb jij ook een Nokia C3-01 Touch and Type Zilver?

Een goede en heldere review, waarbij de hele range van de gebruikspraktijk wordt gecovered :)
De C3-01 lijkt in functionaliteit wel erg veel op de X3-02, een bijzonder mooi design voor dit type toestel in mijn optiek. De C3 lijkt echter meer chique en is een stuk meer solide door het roestvast staal.
Is er een maps-app (uiteraard zonder positiebepaling) in de Ovi store om enigszins je weg te vinden met een dergelijk toestel?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 december 2010 10:45]

Dank je :)
Er is geen nokia maps app zoals op S60 telefoons aanwezig helaas. Ook kon ik geen Google Maps o.i.d. in de Ovi store vinden. Ik staan wel betaalde apps in de store, zoals NavFunPro (2 euro).
Nette review! Je geeft aan dat de batterij een dag of 2 meegaat, maar dat was toen je hem nog maar net had... Hoe is dat nu (bij meer 'normaal') gebruik en nu de accu een aantal keren ge- en ontladen heeft?
De batterij gaat een dag of 3 a 4 mee nu. Best redelijk. (sorry voor late reactie).
He, staat die Delorean bij jou in de schuur? :*)
Die stond op een stand op de recreatiebeurs in Gorinchem afgelopen week :) Ik zou er graag 1 willen hebben...
Dit is precies de telefoon voor mij. Ik heb helemaal niks met die (soms) grote tegels van een smartphones. Als vrouw geen probleem met een handtas maar als ik als man zijnde een broek draag met niet al te grote/diepe zakken dan wil ik niet met zo'n knoepert in m'n zak lopen, dan wil ik gewoon een strak, plat en handzaam dingetje waar ik mee kan bellen en gebeld worden en een smsje of 3 kan verzenden. Al dat geëtter met bierglas app's en zo heb ik helemaal niks mee. Dat er een internet browser op zit en het dingetje WiFi ondersteund vind ik in deze tijd dan wel mooi meegenomen. Af en toe wat informatie opzoeken on the go is soms wel een gemis momenteel.
Dit wordt hem denk voor mij. Al zie ik de Nokia X3 ook nog wel zitten.
Duidelijke en heldere uitleg iig. Thanks, hier kan ik wat mee. :)
Ook is het jammer dat de toetsenbord vergrendeling heel makkelijk per vergis ontgrendelt. :(
De procedure in dit toestel is: de rode telefoontoets en dan een knop op het aanraakscherm.

Op dit toestel is het dan ook sterk aan te raden op de wachtwoord optie in te schakelen om dit te voorkomen.

Het is jammer dat Nokia na al die jaren nog steeds niets beters gevonden heeft voor dit gebrek.

In mijn allereerste toestel was dit simpel een getal van 3 cijfers dat je in moest toetsen en dat werkte nog het beste :)
Beste Roger,

Ik heb even een account aangemaakt hier op tweakers.net om je een aantal vragen te kunnen stellen over dit Nokia C3-01 Touch and Type toestel.

Allereerst, goede review. Heel duidelijk geschreven. Complimenten. Gezien de grote hoeveelheid aan telefoons op de markt maakt dit het niet makkelijk een goede keuze te maken. De meningen verschillen en uiteindelijk wil je voorkomen dat je een telefoon in de handen hebt die ergernis omhoog brengt en niet aan je verwachting voldoet.

De Nokia C3-01 lijkt mij een no-nonsense telefoon, iets wat mij wel aanspreekt. Voor mij geldt: Internet is voor thuis, daarbuiten een overbodige en onnodige luxe. Al die applicaties zijn leuk maar ik betwijfel of ik er ook echt gebruik van zou maken. Maar wat de vragen aan jou betreft:

De camera:
Uit je review haal ik dat je er wel over te spreken bent, al is het misschien niet te vergelijken met telefoons in een hogere prijsklasse en een echt fototoestel. Op het moment heb ik het prehistorische Samsung G600 die voor het eerst met een 5 megapixel op de markt kwam. Wat een prutsfoto's, alles behalve uitprintwaardig. Om te voorkomen dat ik dezelfde 'fout' maak ben ik heel benieuwd hoe jij hier bij de Nokia C3-01 tegenover staat. Wanneer je de foto's op je computer zet, zijn ze dan nog steeds scherp en duidelijk? Ik zou het fijn vinden als ik ze kan uitprinten op normaal fotoformaat zonder dat je door de hinderlijke ruis en pixels heen moet kijken. De camera specs zijn hetzelfde als de Samsung G600 die ik nu gebruik. Hoewel deze in tegenstelling tot de Nokia C-3-01 alweer enorm verouderd is, kan ik mij ook niet voorstellen dat de kwaliteit hetzelfde kan zijn. Naar mijn idee is het niet alleen de 5 megapixel die ertoe doet, maar ook de kwaliteit van de lens.

Dan nog een vraag over het geluid en personalisatie van het toestel:
Natuurlijk verwacht ik geen dolby surround sound die uit zo'n klein speakertje tettert, maar ik ben wel benieuwd of Mp3's afspelen zonder oordopjes een beetje helder blijft. In je review had je geschreven dat je overigens ook te spreken was over de kwaliteit van het geluid bij gesprekken voeren. Is het volume hard en helder genoeg om de ander goed te verstaan (ook op de speaker) en is dit te regelen?

Tot slot de vraag in hoeverre je dit toestel kan personaliseren naar je wensen. Kleur, achtergrond, foto's van contactpersonen, etc. Misschien kan je hier mij wat over vertellen als je in de gelegenheid bent.

Vriendelijke groet,

Maarten.
(maarten.registraties@live.nl)
Ik ben wel enthousiast geworden om deze phone te kopen. Ik zoek een keypad phone (en niet qwerty). Maar ik lees wat reviews op internet dat de phone na een tijdje toch niet zo goed meer doet. het touch werkt dan niet goed meer enzo.

ik vroeg me af of je daar ook last van hebt. wat zijn je ervaringen op dit moment met deze phone?

LVerduijn@hotmail.com