Specificaties 10,1" (1024x600), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Toshiba Folio 100 Zwart Review

killerbie 2 december 2010, laatste update op 2 december 2010, 8.962 views

Toshiba Folio 100 Zwart

Pluspunten

• Goed touchscreen
  • Custom firwares (dus WEL google applicaties)

Minpunten

• Kijkhoeken scherm
  • Geen google applicaties
  • Wanneer deftige ondersteuning voor OGL 2.0?!
  • Vlekken op het scherm (onvermijdelijk bij iedere tablet volgens mij, maar (och...)
  • Grote oplader (ongeveer dezelfde als Toshiba laptops)

Beste medetweakers

Ik heb al sinds een aantal weken een Toshiba Folio 100, en heb beloofd in de topic (grote android tablets deel 2) dat ik er dan ook een review van ging maken.
Dit is de eerste review die ik schrijf dus foutjes, kwa structuur etc kunnen er wel in grote maten in zitten.

Om te beginnen, in de doos zit een folio 100, een accu van 2030mAh, een doekje om het scherm te verlossen van afdrukken, de oplader en een aantal boekjes.

de belangrijkste specs van de folio 100:

- Nvidia Tegra 2
- 512MB ram geheugen
- Video out (mini-hdmi)
- 16GB geheugen
- SD-kaarslot
- 10.0inch captatief multitouchscreen (4 fingers compatible)
- Schermresolutie 1024x600
- Edge-lit schermverlichting
- Wlan b/g/n
- Bluetooth 2.1
- USB 2.0
- Google Android 2.2
- Kaartlezer
- Flash 10.1 (appart downloaden)
- Accelerometer
- Camera (1.3MP) en micro (frontside!!)

Om te beginnen, vergeet al wat je alreeds gelezen hebt over de folio, de meeste reviewers hebben in mijn ogen gewoonweg slecht werk geleverd en er amper mee 'gespeeld'.

Wanneer ik de folio voor het eerst had opgestart moest ik een aantal zaken configureren, en bij het openen van een applicatie voor de eerste keer moest ik soms een gebruikersovereenkomst of licenties accepteren. Dit is ietwat ongewoon naar mijn mening, maar eenmalig en dus niet storend. Bovendien duurt dit enkel een paar seconden.

ÚÚn van de grote kritiekpunten die de reviewers hadden op de folio 100 was dat deze een slechte bouwkwaliteit heeft en dat de achterkant plastiekerig aan zou voelen. De 'rug' van de folio is gemaakt van plastiek, en kan dus onmogelijk anders aanvoelen dan plastiek...
In mijn ogen is dit nog steeds geen reden om af te haken.

Nog 1 van de kritiekpunten waren de kijkhoeken van het scherm, deze zijn werkelijk bedroevend te noemen. Ik gebruik de folio vooral thuis in mijn zetel, in de trein of in de wagen, in deze omgevingen is het niet erg dat de kijkhoeken niet optimaal zijn, maar wanneer ik eens een film wou verderkijken in mijn bed stoorde ik me enorm aan de kijkhoeken.
Waarom geef ik 3 sterren voor de beeldkwaliteit?
Touch is goed, kleuren zijn redelijk (zoals ieder ander lcd in mijn ogen), resolutie is goed, verlichting is ook goed. Ik vindt dus dat het scherm enkel door de beeldhoeken niet als slecht beoordeeld mag worden. (volledig mijn mening natuurlijk)

Verder lijkt het inderdaad dat het plastiekje die de hdmi en usb poorten verstopt redelijk kwetsbaar, deze is net zo kwetsbaar of stevig als al de andere apparaten die gebruik maken van zulk systeem. (vbm: Gsm, Digitaal fotoapparaat,...)

Ook Flash 10.1 ontving de nodige kritiek, deze moesten de gebruikers zelf installeren. Inmiddels is deze apk verschenen en te installeren. Bij mij hebben er zich nog geen problemen voorgedaan m.b.t flash.

De software:

De folio 100 wordt geleverd met Android 2.2.

Er is een Toshiba market voorge´nstalleerd (registratie is wel verplicht), hier kan men muziek aankopen, radio luisteren, applicaties,... aankopen.
Is de Toshiba market de moeite waard? In mijn ogen niet, okÚ, er zijn wel een aantal leuke applicaties te downloaden, maar de keuze is op dit moment echt te beperkt.
Het zou kunnen dat deze marketplace in de toekomst de moeite waard wordt, maar nu, neen liever niet.

Verder kan men ook een Toshiba update manager vinden, deze gaat maandelijks of wekelijks (afhankelijk van uw instellingen) op zoek naar updates voor de folio 100. Ik spreek hier dus niet van apk updates, maar van firmware updates. Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkele update kunnen vinden.

Oei?
Wat oei?
Er is geen enkele Google apk te vinden! OF te installeren!

Dit is het grootste nadeel in mijn ogen, Google market, gmail, Google agenda, Google maps zijn niet voorge´nstalleerd en heb ikzelf ook niet kunnen installeren. (enkel Google maps heb ik werkend gekregen)
Is dit erg, ja...en neen.

Het ontbreken van de Google applicaties zal voor sommigen geen probleem zijn, voor andere een groot probleem zijn.
Voor wie is dit geen probleem, en waarom?
Voor tweakers die het niet kunnen laten om zelf met de software van hun producten te prutsen is dit geen enkel probleem. Op het XDA forum is men namelijk al een tijdje bezig met custom roms te ontwikkelen. (verder meer hierover)
Voor mensen die hun apparaat 'out-of-the-box' kwa software AF willen hebben is dit een probleem. Hoe graag ik mijn folio ook gebruik en hoe graag ik er ook mee pronk, het gemis van deze Google applicaties is een enorme teleurstelling en zeker en vast een reden om de folio links te laten liggen.

Batterijduur:
Ik heb me tot hier toe nog niet bezig gehouden met het controleren hoe lang mij n batteirj meegaat, maar ik denk dat de 7h die Toshiba beloofde wel ongeveer zullen kloppen, dit hangt in grote mate van de gebruiker af. --> Wifi, BT, helderheid, geluid, synchronisatie intervallen,...
1 ding is me wel opgevallen: de folio wordt niet heet, soms wel een beetje warm, maar niet heet, wat iets goed is.

XDA

Zoals hierboven al vermeld is men alreeds geruime tijd custom software aan het ontwikkelen voor de Folio 100. Laat mij even op een eenvoudige manier opsommen wat deze software tot heden mogelijk heeft gemaakt.
- Pinch to zoom in de browser! (voorheen was dit niet aanwezig)
- 360░ view (voorheen was enkel horizontaal en verticaal mogelijk, op 1 manier)
- Google mail (Gmail)!
- Goolge maps!
- Google market (men kan de gratis applicaties downloaden en installeren, de betaalde applicaties kan men op dit moment enkel bekijken, dus nog niet downloaden en installeren)
Dit zijn volgens mij wel de belangrijkste zaken van de custom firmware tot hier toe.
(PS: ik heb het over FolioMod 1.0b)
De topic van de Foliomod: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=846199
--> de folio heeft tot op heden nog geen eigen sectie, dus is het een beetje zoeken voor iedereen
(De mensen die de foliomod willen toepassen maar de instructies niet duidelijk genoeg vinden kunnen hier een kijkje nemen: http://forum.xda-develope...p?p=9470414&postcount=558 dit zijn identieke instructies als die van de maker van de foliomod, maar door mij in een makkelijker te begrijpen versie vertaald)

Wat kan de folio nog?
De folio kan eigenlijk alles wat er te doen valt met android, alles wat het besturingssysteem te bieden heet is in principe doenbaar op de folio. Let wel op, doordat android 2.2 eigenlijk niet voor tablets zijn bestemd kan het dat bepaalde applicaties niet in full-screen te gebruiken zijn.
De toekomst van de folio?
Deze ziet er in mijn ogen goed uit, zeker nu men aan custom firmware's bezig is.
Bovendien heeft de folio hardwarematig genoeg kracht om android 2.3 en misschien zelfs 3.0 te draaien. We zullen dus zeker nog van de folio horen.
Nog een leuk stukje software is iets van Toshiba zelf, deze software zorgt ervoor dat er automatisch naar 1 van de 5 bureaubladen wordt overgeschakeld afhankelijk van de locatie(SSD adres).
Mijn ervaring met de folio tot hier toe:

Ik heb de foliomod 1.0b ge´nstalleerd, alles werkt naar behoren.
- Flash: werkt soepel
- Touchscreen: registreert naar mijn mening mijn aanrakingen zeer goed
- Touch-knoppen aan de zijkant: werken meestal goed, maar soms opeens niet meer, dit is soms storend, maar meestal is dit terug beter na enkele seconden. Hier wordt bovendien ook naan gewerkt op XDA dus ik lig er niet wakker van.
- HD filmpjes: voor de folio mod ging dit langs geen kanten, na de foliomod zou dit opgelost moeten zijn, maar heb nog geen tijd gehad om het te testen. Aan de mensen die dit willen testen: Download en installeer Rockplayer/yxplayer eens, en kies voor SYSTEM MODE wanneer android u vraagt om te kiezen tussen system en software mode.

Games:
Volgende games heb ik volledig werkend, in full screen:
- Angrybirds
- Fruit ninja
- Guitar hero 5
- Slice it
Games die binnenkort zullen werken d.m.v OGL 2.0 update:
- Fifa 10 (11 heb ik nog niet getest)
- NFS Shift
--> kwa gaming zal het dus ook nog wel goed komen met de folio, bovendien merk ik de laatste tijd dat er steeds meer iOS games naar android worden geport. vb angry birds, fruit ninja

Andere software die ik kan aanraden?
Allereerst de FolioMod 1.0b!
hierna:
- Facebook/twitter app voor op uw homescreen
- eBuddy!
- Xda app
- Titanium Backup
- Kranten Belgie (ja ik ben een belg ;))
- Astrid (een soort notietieprogramma, met leuke widget)
- Weather wiggets (titel spreekt voor zich he ;))
- Google reader (nieuw!)

--> Over het algemeen presteerd de Folio 'goed', alles werkt soepel en weinig tot geen force-closes (bij mij!). zeker een 6.5-7.5/10 (volgens mij!)

Afbeeldingen:

Heb jij ook een Toshiba Folio 100 Zwart?

Reviews door de redactie

Nette review!

Linkje naar het XDA forum met de custom rom zou handig zijn :)
Google Search: XDA forum custom rom folio 100 toshiba.
Denk je dat dan een heel eind komt pik ;)
Mwah scherpe foto's zou een VEEL betere indruk op de lezers maken. En als je je zo erg stoort aan de kijkhoeken zou ik de beeldkwaliteit niet meer dan 2 sterren geven.
Mijn excuses voor de slechte fotokwaliteit, dit komt doordat ik mijn ouders hun toestel heb gebruikt en ze niet wouden dat ik met de instellingen prutste.... :)
Beeldkwaliteit: aangepast en reden erbij geschreven :)

[Reactie gewijzigd door killerbie op 2 december 2010 21:57]

Haha, vertrouwen ze je niet :9
Voor de rest een nette revieuw!
Leuk, heb over deze tablet ontzettend getwijfeld, de specs zijn goed te noemen, echter hij wordt afgeraden op bijna elke review website.

Ik heb uiteindelijk toch voor een IPAD gekozen, waarom, had al een touch en apple maakt toch wel ontzettend mooie dingen hoor :).
Dit was bij mij ook zowat het probleem, ipad of folio.
Ik heb uiteindelijk voor de folio gekozen omdat een ipad na aankoop pas duur wordt.
Hiermee bedoel ik, voor de folio heb ik enkel een opbergtasje nodig, welke volgens mij zo goed als iedere ipadgebruiker ook zal kopen.
Bij de ipad moet men voor SD kaartjes, TVout, USB en dergelijke steeds een connector van ongeveer 30euro kopen.
Veel plezier met je ipad trouwens :)
Indien er opmerkingen zijn waardoor ik bepaalde zaken beter kan omschrijven, of kan verbeteren, gelieve me een PB te sturen aub :)
Lol dat klopt, alles is duur van apple, maar o wat is het allemaal mooi en werkt het goed.

Voor de tv out wil ik ooit nog is zon archos 70 250 gig kopen, is dat probleem ook weg :)
Als je dit apparaat koopt is het verstandig de software die meegeleverd wordt gelijk te vervangen door de aangepaste versie van XDA developpers.
Het is in 20 minuutjes gedaan en bestaat uit 6 stappen.
Het is voor de gemiddelde gebruiker goed te doen.
Hierna heb je wel toegang tot de Google Market, en het apparaat werkt een stuk prettiger.

De kijkhoek is voor een tablet niet geweldig. Maar alle andere klachten die je op internet leest over dit apparaat zijn allemaal software gerelateerd.
Dit los je dus gewoon op met de firmware van XDA.

Het apparaat presteert goed, en een filmpje kijken gaat ook lekker.

Tot nu toe zeer tevreden.
Hier vind je de firmware die ik gebruik :
Deze review heeft mij toch doen overhalen ook een folio te halen, en hebbes bij dynabyte gekocht....nou snel foliomod instaleren
Foliomomod 11 erop gezet duurde al met al een klein uurtje, werkt super. Gewoon google apps zoals gmail en calender erop....na een week zal k een review geven maar kort gezegd goede android tablet. Thnxx voor de goede review heeft bij mij echt doorslag gegeven zeker naar alle afkeurende reviews die k gelezen had

P
Heb net een Folio aangeschaft. Tijdens de eerste 'start-up' werd kernel 2.6.329 ge-download. Enig idee of dit problemen geeft met de niuwe Foliomod 1.2? Bedankt