Cooler Master CoolDrive 4 LHD-V04 Review

Admiral Freebee 26 februari 2008, 3.141 views

Cooler Master CoolDrive 4 LHD-V04

Pluspunten

• Accurate temperatuursensors
  • Goede koeling van de HDD
  • Goedkoop voor de geboden functies
  • Effectieve daling van het geluidsniveau

Minpunten

• Fout geboorde schroefgaten!
  • Apparaat onthoudt de instellingen niet wanneer de stroom er af is geweest
  • Luidruchtige HDD fan (gelukkig is deze niet echt nodig)

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Ik was al een hele tijd op zoek naar een fancontroller voor mijn computer. Ik ging namelijk alle hardware in een nieuwe case overbouwen en daar horen natuurlijk ook meer fans bij. Eerst heb ik geprobeerd iets te vinden met alleen draaiknoppen, passend in een 5,25" bay en zonder al te felle LED's. Dit bleek een onmogelijke opdracht aangezien de enige fancontrollers die hieraan voldeden niet meer leverbaar waren.

Op een computerbeurs kwam ik echter de Cooler Master CoolDrive 4 tegen, een samensmelting van de Aerogate 2 en CoolDrive 3. Voor ¤25 kon ik hem echt niet laten liggen.

Eerste indrukken & specificaties
Mogelijkheid tot aansturen 4 fans van 0 - 12V
4 temperatuursensors
Maximum 18W per kanaal
Aluminium HDD koeler
LCD scherm met informatie over de fansnelheden en de temperatuur
7 kleuren draaiknop

Alles zat netjes en stevig verpakt in een doos in typische Cooler Master stijl. Veel paars en een duidelijk overzicht van alle functies.
Het apparaat zelf ziet er wel gelikt uit al had het voor mij wel iets minder mogen glimmen. Naast de CoolDrive wordt ook een Quick Start Guide, schroefjes, 3 verlengkabels voor de fans, 4 temperatuursensors, 6 stukjes thermal tape en een Cooler Master casebadge meegeleverd.

Standaard zit er al een 40mm ventilator aangesloten op de controller. Je kan deze er echter afhalen zodat je toch weer 4 kanalen vrij hebt. Ook is er een aansluiting voor een floppy molex en voor 4 temperatuursensors. De verschillende kanalen zijn niet gelabeld op het PCB maar het wordt wel uitgelegd in de handleiding. Nadeel is dat er geen HDD mag ge´nstalleerd zijn in de CoolDrive om de kabels aan te sluiten.

Koelvermogen en geluidsproductie
Naast een fancontroller is dit apparaat natuurlijk ook een harde schijf koeler. Hoewel ik alleen ge´nteresseerd ben in de fancontroller functie heb ik dit ook even getest. De harde schijf wordt inderdaad goed gekoeld, de temperatuur daalde met 7░C na installatie in de CoolDrive. Dit was met de ventilator op maximum snelheid.

Aangezien het een 40mm ventilator is moet deze aanzienlijk wat toeren maken om wat lucht te verplaatsen. Het geluid overstemt dan ook gemakkelijk alle andere actieve koeling in de kast. Merkwaardig genoeg blijkt het aan of uit hebben van de ventilator niet zo'n grote invloed op de temperatuur te hebben. Deze lag namelijk maar 1░C hoger na het uitzetten.

De temperatuur van de harde schijf ligt overigens nog iets lager nu hij voor een 80mm fan hangt en niet meer in de CoolDrive.

Leuke toevoeging is dat er een soort van trillingsdemper in de koeler zit. Veel mensen denken dat het een thermal pad is, maar het is eigenlijk ter preventie van trillingen. Mijn harde schijf liet sowieso de kast niet trillen maar de geluidsproductie daalde wel een beetje.

De fancontroller
Dit is eigenlijk de functie waarvoor ik dit apparaat heb gekocht en het werkt in ieder geval goed. Je kan de fans regelen van 7V tot 12V en met een extra draai aan de knop kan je ze ook uitschakelen. Nadeel is dat je ongeveer 6 keer moet draaien om de fans van volle snelheid naar 7V te laten dalen. Een iets minder fijne afstelling had aangenamer geweest. Jammer genoeg begint de CoolDrive ook verschrikkelijk te piepen als de snelheid van een fan onder 500rpm daalt. Je kan het alarm wel weer uitzetten maar elke keer als de stroom van de controller is afgeweest staat het weer aan. Overigens gaat er geen alarm af als je dit doet bij een fan zonder rpm uitlezing. Verder gaat er ook een alarm af als de CPU fan of CPU temperatuursensor niet is aangesloten.

Goed, dit is nog een klein nadeel. Een groter nadeel is dat de controller de fansnelheden niet onthoudt nadat de stroom er af is geweest. De fans krijgen eerst iets minder dan 12V om daarna op te lopen naar 12V. Ook de kleurinstelling van de draaiknop onthoudt hij niet. Dit is best wel jammer aangezien je elke keer wat moet veranderen. Goed, nu heb ik iets te doen terwijl m'n PC boot maar handig is het niet ;)

De temperatuursensors en de rpm uitlezing zijn overigens wel vrij correct. Je kan zelfs de sensors ijken maar aangezien alle instellingen weer verloren gaan na de stroom er af te halen is dit vrij nutteloos.

Installatiegemak
Nu komt eigenlijk het grootste nadeel van de CoolDrive 4. De schroefgaten zijn namelijk gewoon een centimeter verkeerd geboord! Mijn kast (van Cooler Master nota bene) gebruikt een toolfree systeem om 5,25" apparaten te plaatsen en door de verkeerd geboorde schroefgaten steekt de fancontroller een hele centimeter uit de kast. Ook is het frontje eigenlijk net iets te breed waardoor je goed moet duwen om het in de bay te krijgen.

Dit vind ik wel een serieuse tekortkoming van Cooler Master. Eigenlijk is het nog een geluk bij een ongeluk dat het apparaat wat te breed is want hierdoor heb ik het muurvast kunnen klemmen in mijn kast. Toch had ik eigenlijk beter verwacht en het is ironisch dat het niet past in een kast van hetzelfde bedrijf...

De rest van de installatie verloopt wel vlot. Je moet de harde schijf op een stalen plaat monteren en deze simpelweg vastschroeven in het apparaat. Het is minder eenvoudig om de temperatuursensors en de fans aan te sluiten aangezien je hiervoor de stalen plaat (al dan niet met harde schijf) moet verwijderen.

Voor dit punt geef ik toch een zeer slechte beoordeling omdat ik veel belang hecht aan het probleem met de schroefgaten. Dit is gewoon een zware tekortkoming.

Compatibiliteit
Elke 3,5" harde schijf past in de CoolDrive 4, hier heb ik niets op aan te merken. Ook kunnen alle fans gebruikt worden, al dan niet met een convertor. Het CPU kanaal vereist wel een ventilator met toerentalmeting.

Jammer genoeg levert Cooler Master geen convertor mee voor fans met een molex aansluiting hoewel de meeste tweakers deze ongetwijfeld nog hebben liggen.

Verder is het natuurlijk zo dat dit apparaat niet gaat passen in veel kasten met een screwless systeem voor 5,25" apparaten. Daarom een slechte score voor compatibiliteit.

Prijs en conclusie
Ik heb maar ¤25 (nieuw) betaald voor dit apparaat dus voor mij is de prijs toch in orde, zeker voor de geleverde functionaliteit. Het is echter jammer dat de schroefgaten gewoon verkeerd zitten. Ik denk dat als ik de normale Pricewatch prijs (¤45) had betaald, dat ik zeker de CoolDrive 4 had teruggestuurd, ondanks dat ik er voor de rest tevreden mee ben.

Opmerking
Ik heb de vernieuwde versie van de CoolDrive 4 gekocht. Deze kan de fans dus ook uitschakelen in tegenstelling tot wat de verpakking beweert. Ook kan, volgens de handleiding, deze versie de temperatuurinstelling (░C of ░F) onthouden maar dit gebeurd dus niet na het uitschakelen van de stroom. Alle instellingen worden wel bewaard als je spanning op je voeding laat staan maar aangezien ik dit zelden doe is het wel vrij vervelend.

26/02/2008: kleine aanpassingen

Heb jij ook een Cooler Master CoolDrive 4 LHD-V04?

Mooie survey van een al wat ouder product. Keep it up :)
Bedankt, de volgende zal weer over een iets recenter item gaan. Eigenlijk had ik hem al eens af maar toen sloot ik per ongeluk m'n browser :/

Nu typ ik dus alles eerst in een tekstverwerker ;)
Zeer mooie review !
Alleen 1 dingetje, de inleiding heb je er dubbel in staan.

Trouwens, welke temperatuur behaalt de harde schijf zonder 40mm fan en na een uurtje of 8 gedraaid te hebben.
@immortalsoul

Bedankt, de fout is ondertussen opgelost :)

De temperatuur zonder fan bleef na een aantal uurtjes downloaden vrij stabiel rond 39░C. Dit was echter wel toen de CoolDrive vrij in de kast zat. Dus geen optische drives eronder of erboven en hij zat ook niet in het bovenste slot.
-edit-
nm

[Reactie gewijzigd door Neok_ op 31 augustus 2007 12:51]

- Apparaat onthoudt de instellingen niet wanneer de stroom er af is geweest

Zit er nergens een plaatsje waar een knoopcel inmoet?
Dat zat bij die van mij wel, maar ik geloof dat dat een Thermaltake was :)

Verder mooie review, netjes gedaan! _/-\o_
Nee, er is nergens een plek voor een batterij. Ik zou er natuurlijk zelf ÚÚn aan kunnen tweaken maar sinds ik een moederbord met automatische snelheidsregeling heb, gebruik de CoolDrive 4 alleen nog maar voor temperatuurmetingen :P