Zalman CNPS7700-AlCu Review

BlondeParelNewbie 12 februari 2007, 464 views

Zalman CNPS7700-AlCu

Pluspunten

• koelprestatie
  • geluid (op het laagste toerental)

Minpunten

• Erg groot
  • Geluid (op het hoogste toerental)

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Algemeen]

De temperatuur van mijn processor werd dusdanig warm (soms meer dan 72C stressed) dat ik het tijd vond om een andere koeler op mijn P4 processor te zetten.
Omdat ook mijn pc in een kast staat, en dus de luchstroom niet optimaal is, zocht ik een goede koeler met voornamelijk goede koeleigenschappen!

Installatie
Ik mag wel zeggen dat de installatie van de koeler voor S478 socket kinderlijk eenvoudig is.
Binnen 10 minuten kan dit klusje geheel klaar zijn!
Aangezien ik dit soort klusjes niet zo vaak doe heb ik eerst op de site van Zalman de installatie video bekeken, dit was ook erg handig (vooral als je een andere socket hebt want dan is de installatie iets ingewikkelder.
De bijgeleverde Fanmate2 (kastje waarmee je het toerental kunt regelen van de koeler) heb ik niet aangesloten omdat deze funcie ook in mijn BIOS zit ingebouwd, maar voor iemand die dat niet heeft is het erg handig!

[Koelprestatie & Geluid[/b]
De koelprestatie is opzich goed te noemen, waar ik voorheen waarden meette van 55 Graden IDLE en tot wel 75 Graden stressed, is dit nu ongeveer 45 Graden IDLE en 55 tot max 60 Gr. stressed (moet er wel bij zeggen dat ik de koeler op het laagste toerental laat draaien i.v.m. de geluidsprodutie.
Ik had gehoopt dat de processor nog koeler zou zijn maar dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de pc in een kast staat en dus de warme lucht niet goed kan afvoeren.
De geluidsproductie is ook prima op een laag toerental, wanneer je deze echter opschroeft word het stukken minder, de processor word wel stukken koeler maar aangezien ik de pc in de woonkamer heb staat maakt deze mij dan teveel herrie.

Heb jij ook een Zalman CNPS7700-AlCu?

[Koelprestatie & Geluid[/b]
Kleine typo :)

Leuke review van een bekend product. Waarom heb je niet de volledige koperen versie genomen? Deze presteert nog iets beter dan de alcu versie.

Maybe is het ook handig om te vermelden welke pc behuizing je gebruikt. Je kan de effectiviteit van deze koeler flink vergroten door gebruik te maken van een airduct (in de zijkant van de pc behuizing), maar misschien is dat geen optie bij jou ivm de ruimte.
Ik heb deze koeler ook, maar om nou een 12CM fanduct te gaan zagen in mijn lieve arme schat Ammo533, nee dank je.

Overigens issie bij mij ook aardig koel (40C) op X2 4400+
socket 939 natuurlijk.
Ik heb niet voor de geheel koperen versie gekozen omdat ik dacht dat het verschil niet echt merkbaat zou zijn.
En een airduct heb ik al een beetje, want ik heb de zijkant van mijn kast er vaak afliggen zodat de warme lucht wat beter kan ontsnappen!:P, maar een echte airduct zou niet passen, heb namelijk zo'n twee centimeter over aan de zijkant van kast en pc.
Ik zal nog even kijken hoe ik mijn pc kast kan toevoegen aan mijn review.

Gr.
Blondeparel