Specificaties 1,8" display, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 1800 Grijs Review

CrazyHenkie 25 januari 2011, 966 views

Nokia 1800 Grijs

Pluspunten

• Goedkoop
  • Redelijk mooi uiterlijk
  • Goed bereik
  • Gesprekken goed te verstaan

Minpunten

• Navigatietoets en 'ophangknop' zijn met elkaar verbonden waardoor je bij het schrijven van een sms vaak mis drukt en naar het hoofdmenu terugkeert.
  • FM-radio liever vervangen voor USB-poort.
  • Krasgevoelig

(Korte) review Nokia 1800 grijs
Vanwege het voortijdig overlijden van mijn vorige telefoon en ik snel een nieuwe nodig had heb ik in een tussenuur de Nokia 1800 aangeschaft. Deze telefoon is erg basic, maar daar staat een zachte prijs tegenover. Overigens zit er wel FM-radio op. Bij het openen van het kleine doosje trof ik de telefoon, accu, oplader en een setje oortjes aan. De telefoon heeft geen camera maar dat maakt niets uit, voor 35 euro hoef je dit ook niet te verwachten.

Specs
De belangrijkste specs op een rijtje:

- 1,8" LCD scherm van 128*160 pixels.
- Bellen/ smsen
- FM-radio
- MP3 beltonen
- Zaklamp

Gebruik
Na het insteken van de SIM-kaart en de accu was de telefoon direct klaar voor gebruik. De contacten op de SIM kaart stonden netjes in de telefoonlijst, het LCD scherm was mooi helder (voor wat je van de prijs verwacht) en het menu was overzichtelijk. De telefoon is erg licht, maar voelt vrij solide aan.

Het toetsenbord typt vrij fijn en reageert goed. Nadeel is alleen dat de toeten aan elkaar vast zitten, dit geeft weinig typefouten bij smsen maar de 'ophangknop' zit verbonden aan de rechternavigatietoets en als er bijvoorbeeld iets moet worden gewist gebeurd het vaak dat de 'ophangknop' wordt ingedrukt en je terugkeert naar het hoofdmenu: Zeer vervelend.

De menu's zitten logisch en overzichtelijk in elkaar. De iconen zijn duidelijk weergegeven.
Beltonen worden afgespeeld in MP3 formaat, maar verder is de MP3 functie vrij nutteloos vanwege een zeer beperkte opslagruimte en gebrek aan USB/Bluetooth.

De zaklamp is een zeer welkome toevoeging omdat bij ons de lamp van de diepvries kapot is. :) Verder is het altijd handig bij het zoeken in donkere ruimten, bovendien gaat deze erg lang mee bij een volle accu.

FM-radio is alleen mogelijk als de oortjes zijn ingeplugd, de ontvangst is ook redelijk goed. Deze functie is wel grappig maar vanwege de crappy kwaliteit van de oortjes niet echt zinvol; de oortjes zitten bovendien voor geen meter. Heb liever gezien dat de 3,5 mm out + oortjes vervangen waren door een USB poort, zodat opladen en verbinding met PC mogelijk is.

De ontvangst van deze telefoon is dik in orde, in de 5 dagen dat ik m nu heb altijd goed bereik gehad en de gesprekken zijn erg goed verstaanbaar.

De accuduur is ronduit fantastisch. Heb de telefoon in die 5 dagen maar 1 keer opgeladen aan het begin en de accu is nogsteeds niet leeg. Ik schat dat de accu nog voldoende stroom heeft voor een paar dagen (bij normaal gebruik).

De nokia 1800 is een prima telefoon voor basisfuncties als bellen en smsen. Het uiterlijk is dik in orde, maar ook de ontvangst en accuduur zijn erg goed. Wel is het vervelend dat toetsen (vooral de functietoetsen) met elkaar verbonden zijn en de FM-radio + oortjes hadden ook niet gehoeven. USB is geen gemis maar het is altijd handig om contacten over te zetten op PC of een universele acculader te gebruiken.

Update
25 januari 2011: Scherm en behuizing zijn erg gevoelig voor krassen, na een paar weken zag je bij wit beeld al rode, blauwe en groene streepjes nu is dat al over het hele scherm.

Accu gaat ruim een week mee en de problemen met typen heb je al snel onder de knie maar het gebeurd nog regelmatig dat ik een smsje per ongeluk wegdruk.

Heb jij ook een Nokia 1800 Grijs?

Mocht je je sms'je per ongeluk sluiten door op de ophang-knop te drukken kan je altijd het sms'je dat je aan het typen was terug krijgen door in het hoofdmenu op de knop naar links te drukken. Gewoonlijk krijg je dan de een nieuw sms'je, maar als je al halverwege was en het schrijven van een bericht abrupt onderbrak haalt hij de tekst waar je mee bezig was weer terug. De ontvanger vergeet hij dan echter wel.

[Reactie gewijzigd door Involvement op 18 juni 2012 23:43]