Specificaties Analoog-tuner met PCI aansluiting - Bekijk alle specificaties

Hauppauge WinTV PVR-500MCE Review

griphus 1 december 2010, laatste update op 1 december 2010, 1.493 views

Hauppauge WinTV PVR-500MCE

Pluspunten

• Werkt snel (genoeg)
  • Dubbele tuner
  • Compatible met Windows Media Center
  • Vrijwel plug&play

Minpunten

• Werkt niet op Win7 x64 met >3,2GB RAM
  • Gaat hier ook in de toekomst nooit meer op werken
  • Radiosignaal haalt hij niet uit de TV aansluiting.

Features Score: 3
Driverkwaliteit Score: 2
Aanleiding:
Zes jaar geleden gekocht, toen hij net nieuw was. Had op mijn studentenkamer ruimtegebrek, met een TV, een stereotoren, een DVD speler met surround set en een computer met surroundset. Bedacht dat ik ook alles in de computer kon integreren, dus stereo, tv en dvd-set weggedaan, en de Hauppauge 'WinTV-PVR 500 MCE' gekocht.

Installeren:
Het installeren is een eitje, de driver wordt door windows gevonden. In Media Center geef je op dat je beide tuners wilt configureren. Je geeft je postcode op, en geeft aan welke kabelleverancier je hebt. Je wacht 30 seconden en klaar: Alle zenders zijn gevonden, ingedeeld en 7-daagse programmagids. Natuurlijk is dit voor een groot deel te danken aan Media Center, maar niet elke kaart is hier mee compatible.

Ervaringen:
Werkte al die jaren werkelijk perfect. Hij geeft een goed beeld, dat in ieder geval beter was dan mijn TV (maar mijn computer heeft dan ook TFT). De dubbele tuner is ideaal! Ene kanaal opnemen en de ander bekijken is geen probleem. Ook twee programma's tegelijk opnemen en tegelijkertijd werken op de computer vormt geen probleem: de ingebouwde MPEG2 codec verlicht de processor. Niets dan plezier en gemak gehad van deze kaart dus! Het enige rare is dat hij uit de kabel niet ook de radiosignalen haalt. Hiervoor moet je een tweede kabel aansluiten, terwijl deze hetzelfde signaal heeft als die van de tv..

Der Untergang:
Helaas ondersteunt deze kaart geen Windows 7 64bit systemen met meer dan 3,2GB geheugen. Daar kwam ik laatst achter doordat ik enkel beeld met grote groene vlekken te zien kreeg op mijn nieuwe PC. Bij navraag bij Hauppauge blijkt dat dit ook niet meer ondersteund gaat worden. Ze raden aan de nieuwere versie, de Hauppage WinTV-HVR 2200 aan te schaffen. Die kost op dit moment bijna 120 euro.

Voor kaarten jonger dan 3 jaar bieden ze een omruiloptie, met bijbetaling van 60 euro. Hoe ik het ook probeer, voor een klant van het eerste uur bestaat deze mogelijkheid niet. Ook al liggen de productiekosten van een kaart een stuk lager dan 60 euro, mij willen ze dit aanbod niet doen. Nu nog eens 120 euro betalen voor eenzelfde soort kaart, alleen om hem werkend te krijgen op mijn huidige machine, terwijl deze kaart zelf nog prima werkt, vind ik wat te veel. Jammer...

Heb jij ook een Hauppauge WinTV PVR-500MCE?

Wat bij mijn kaart (PVR-150) erg goed hielp voor 64 bit was een simpel truukje:
-Gaan naar uitvoeren (windows+R) en start msconfig (msconfig gewoon intypen)
-Kies bij computer opstarten voor je windows 7 installatie en klik op geavanceerd.
-Zet het vinkje aan voor maximaal geheugen, en zet deze 1 mb lager (op 4095). Herstart de pc en kijk dan nog eens ;)
Dit gaat uiteraard alleen op als je 4 gig geheugen hebt, bij meer geheugen moet je je afvragen of dat het het waard is.
Ik ga het na de tentamens eens proberen! Heb inderdaad 4GB. Als dit werkt zou echt geweldig zijn!