WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB Review

jljtimmermans 1 december 2010, 1.408 views

WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB

Pluspunten

• Alles positief

Minpunten

• Niks negatief

Dit is mijn eerste review hier, ik zal mijn best doen er iets van te maken.
Ik heb deze schijf net een half uur geleden gekocht, en ben nu al helemaal blij en onder de indruk!

Algemene beoordeling:
Gewoon goed, zoals elke WD schijf eigenlijk, ziet er mooi robuust uit.

Prestaties:
Boven verwachting! Hij haalt ruim 130 mb/s als max snelheid, in de loop van de benchmark daalt ie wel flink, maar de gemiddelde snelheid vind ik toch ontzettend goed voor een 5400 rpm schijf. (nu weet ik niet zeker of het een schijf is die kan schakelen tussen 5400 en 7200)

Featureset:
Gewoon een bulk variant, dus niks bijzonders.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Daar kan ik natuurlijk niet veel over zeggen nu, maar ik ben in het bezit van 2 andere WD's en in het verleden een aantal gehad en ik kan volmondig zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met dit merk.

Compatibiliteit:
Zeer goed, Gewoon aangesloten, de bios herkende hem (uiteraard) meteen, Windows (win 7 X64) installeerde hem ook meteen, hij was dan nog niet zichtbaar, maar in schijfbeheer was dat zo gefixed.

Geluidsproductie:
Ook goed! Nauwelijks hoorbaar! zelfs niet nu ie flink aan het schrijven is.

Warmteproductie:
Ook Prima, rond de 32 graden als ie hard aan het werk is, dus zover ik weet prima.

Prijs:
Gekocht bij mycom voor +/- 85 euro, echt een ontzettend goede prijs!

Groetjes,
Joachim

Toelichting op mijn hardware:
ik heb 2 samsung schijven in een raid0 draaien, en ik heb 2 keer 2 gb werkgeheugen.

Heb jij ook een WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB?

WD doet vrij vaag over hoeveel RPM deze disk nu draait, maar uit tests blijkt dat ze hun werk gewoon op 5400RPM doen.
Ik ben nog steeds ontzettend onder de indruk van de schijf! Ik heb nu al mijn belangrijke data erop gebackupped, waardoor er nu 1,1 TB in gebruik is.
Ondanks dit is de snelheid nog hetzelfde! echt ongelofelijk! echt maar iets minder snel dan 2 nieuwe samsung schijven in raid0 terwijl die op 7200 draaien, echt fantastisch!
Over het toerental; dit is rond de 5400rpm. WD gebruikt intellipower. Dat betekend dat de schijven in de fabriek individueel een rpm krijgen. Dus het kan best dat je schijf op 5360 rpm draait of 5480. Maar zoals hierboven gezegd, wisselen van rpm doet ie niet.
"nu weet ik niet zeker of het een schijf is die kan schakelen tussen 5400 en 7200". Het kan wel maar dat soort schijven bestaan niet. Het accelereren van de schijven kost onnodig veel energie. Althans, dit heb ik ergens anders gelezen maar het klinkt logisch.
Na ff ruim 2 jaar klapt mijn hele RAID6 met 12 van deze schijven er compleet uit. Ik probeer te redden wat er te redden valt maar ga het verliezen vrees ik. Inmiddels 6 schijven met bad sectoren en op 56% met rebuilden...