Hitachi Deskstar 7K250 160GB , 160GB Review

aramdin 2 februari 2007, 1.046 views

Hitachi Deskstar 7K250 160GB , 160GB

Pluspunten

• Solid middenklasser
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Kattengejank

Ik heb inmiddels deze harde schijf al geruime tijd in mijn pc hangen (2 stuks) Ik heb ze een tijdje in Raid 0 gedraaid (erg lekkere performance!), maar gebruik ze nu puur voor lompe opslag.

De 7K250 serie was de eerste lijn hardeschijven van de IBM familie die onder het Hitachi merk zijn verkocht. IBM had wat goed te maken na de hele slechte Deskstar GXP serie die erg snel kapot gingen.

Ik heb toen besloten om de 160GB versies te halen. Laten we beginnen met de specificaties.

Specificaties
-Capacity - 250GB and 160GB
-Rotational Speed - 7200 RPM
-Interface standard - SATA 3.0Gb/s (Serial) and ATA Ultra 133 (Parallel)
-ATA-7 streaming feature set
-Average seek time - 8.5 ms
-8MB buffer for super-fast access to data
-NCQ (Native Command Queuing)

Prestaties
Als testsuite heb ik alleen HDTach gebruikt & dit kwam naar voren:

Burst speed: 127MB/s
Random Access: 13.4ms
Average read: 49.3MB/s

Geen super snelle schijf, maar zeker geen trage!

Featureset
Tja, wat valt er over een standaard harde schijf te zeggen? De HD bied alle standaard features van een normale HD & voegt nog wat kleine dingetjes toe. Denk aan de ondersteuning van NCQ, hoewel er maar weinig schijven zijn die er van profiteren. Zelfs de monsters van Western Digital (de raptors) hebben er niet echt baat bij.

Volgens mij alleen de Maxline 3 serie van Maxtor halen er echt winst uit.

De schijf biedt ook de mogelijkheid om een oude molex te gebruiken ipv de standaard SATA power interface. Dit is voor mensen met een oude ATX voeding een verademing, sinds ze dan niet gelijk een voeding hoeven te vervangen. Tegenwoordig zijn voedingen met SATA power kabels standaard.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb deze schijven al een jaar of 2 in gebruik, altijd actief gekoeld. Ik heb 1x datacorruptie gehad, toen ik een Raid 0 config had, maar dat was volgens mij eerder toe te schrijven aan de chipset (nForce 2) dan aan de HD's. Sinds dat debacle lopen ze weer los van elkaar en dat gaat prima!

Mn pc staat geregeld hele dagen aan & dat gaat ze goed af, tot nu toe geen breakdowns en dat wil ik graag zo houden :)

Compatibiliteit
Totaal geen problemen mee, ik heb volgens mij ook nergens iets gelezen over incompatibility met verschillende platformen. Zit wel snor volgens mij.

Ondersteuning door fabrikant Heb je ervaring met de door de fabrikant of de importeur geleverde ondersteuning en ben je tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning?

Ik heb hier geen ervaring mee en kan er derhalve ook geen uitspraak over doen.

Geluidsproductie
Ik vind ze best stil, het enigste wat je zo nu en dan hoort is een zacht geratel als hij seekt. Je kan ze uiteraard nog stiller maken door het toepassen van Acoustic management.

Er is nog een kleine opmerking van toepassing, deze schijven hebben last van zogenaamd "kattengejank". Dit heeft te maken met de hercalibratie van de leeskoppen om de x tijd. Ik wist dat dus niet & toen ik het voor het eerst hoorde schrok ik me de pleuris haha!

Er kwam kort daarna een firmware uit, die dat probleem zou moeten oplossen, maar daar ben ik niet meer aan begonnen.

Let op, stilte is een relatief begrip!

Warmteproductie
Op dit moment worden ze actief gekoeld en ze lopen 1 graad koeler dan mijn Raptor 150Gb. Testen laten zien dat ze iets warmer worden dan hun directe competitie, maar het verschil is niet groot.

Op dit moment verteld Speedfan mij het volgende:
7K250 1: 29c
7K250 2: 30c
Kamertemperatuur van +-25c

De schijven hangen in de bekende 4-in-3 modules van Coolermaster. Er zit een 120mm vlak voor de schijven die ze voorziet van een koel briesje.

Ik weet niet meer precies voor hoeveel ik ze toen heb gekocht, maar het was niet goedkoop. Ik denk dat ze ongeveer even duur waren als hun Maxtor of Western Digital varianten. Deze zijn inmiddels End Of Life, de nieuwe 7K500 serie is nu bezig om konten te schoppen :)

Reviews
Review van Storagereview (Aanrader!)

Pricewatch Link

Official Product Page
Officiele Hitachi T7K250 pagina

Mijn andere Productsurveys
Productsurveys van FmSKrimp

Survey updates
02-02-2007 Inmiddels buiten gebruik ivm verkoop
09-08-2006 Survey aangemaakt

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K250 160GB , 160GB?

Mooie review. Heb je wat meer info over die firmwareupgrade? Ik heb net deze schijf voor iemand besteld om een dode harddisk te vervangen, ik wil niet dat die persoon zich de pleuris schrikt vanwege dat geluid ;)
Dankjewel!

Over die firmwareupgrade: http://gathering.tweakers...message/20987219#20987219

Grote kans dat de nieuwe versies er geen last meer van hebben (lees de post hieronder maar).

Succes ermee!
Ik heb deze schijf nu bijna 2 jaar, ben er zeer content mee. Wat bedoel je precies met dat "kattengejank", zelf heb ik daar geen last van volgens mij, wellicht omdat ik een nieuwer exemplaar bezit dan jij (ik lees AUG 2003 als productie datum op jou schijf en bij mij is dat Okt. 2004)
Dat plaatje heb ik geript van Storagereview ;) Om de x tijd calibreren de leeskoppen zichzelf weer en dan hoor je een heel weird noise, wat nu bestempeld is als kattengejank.

Je zou het moeten horen om te geloven, om even ter zake te komen. Ik denk dat jij dan een nieuwere revisie hebt tov die van mij.

Check ook: forum: Hitachi 7K250 SATA maakt raar geluid: kattengejank
Je burst speed is erg laag, volgens mij staat je schijf op SATA 1 ingesteld, zo rolt hij namelijk de fabriek uit. Dit verander je met Hitachi's Feature Tool, schijf wordt hierdoor een klein beetje sneller. (met die 8mb moet je geen wonderen verwachten).
Volgens mij verwar je deze met de opvolger de T7K250. Naar mijn weten is deze wel SATAII en de normale 7K250 niet.

In Feature Tool heb ik gekeken of ik wat kon veranderen qua performance, maar niet kunnen vinden.

Ze zijn inmiddels uit mn systeem (zie kopje Survey updates), vandaar het subtiele kickje van deze survey :)