Logitech X-140 Review

Student1563424 12 december 2010, laatste update op 28 december 2010, 2.515 views

Logitech X-140

Pluspunten

• Voldoet aan al mijn wensen en eisen

Minpunten

• lichte hoge zoem op alle volume standen (de voeding?)
  • Niet geaard
  • Kan niet helemaal uit
  • Niet schielded

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Deze speakers heb ik gekocht op basis van reviews.

Ik was op zoek naar de beste 2.0 budget (rond 20 euro) speaker set met koptelefoon uitgang.
In alle reviews stond deze in de top 3.

Mijn ervaring is dat ze gelijk hadden. Deze speakers geven de diepste bas ooit voor een 2.0 set, alleen wat me meteen opviel was dat het gebied tussen de midden en de hoge tonen een beetje miste. Hierdoor klonk de muziek minder ruimtelijk en helder. Na een aanpassing in de EQ klinken ze nu wat mij betreft natuurgetrouw. Bij de realtek HD driver benadert "Feest" in de EQ deze het meeste. Ook kan ik een lichte zoem horen in alle volume standen.

Ook lijken de speakers een soort intelligente versterker te hebben. Het lukt me niet makkelijk ze te oversturen, ook al stuur ik veel bass over de lijn. Hoe harder het volume hoe meer het spectrum aangepast lijkt te worden. Dit is handig en tot nog toe voor mij niet storend geweest (doet hij ook op de koptelefoon), maar het is wel een verschil dat eerst de bas erg diep klinkt bij een laag volume maar bij het verhogen van het volume deze niet zo sterk meetrekt en vervolgens niet goed meer merbaar is. De midden en hoge tonen blijven wel goed hoorbaar op hoog volume. Max volume is genoeg om je buren (erg??) mee lastig te vallen.

Helaas was mijn eerste een bad sample. Na 30 minuten beukplaten draaien stopte de voeding er mee, maar de zelfde dag nog omgeruild en deze speakers houden het nog steeds vol te beuken op hoog volume.

Afwerking is oké: Achterkant licht gewicht plastic, voorkant metalen rooster, lekker recht toe recht aan no nonsense vormgeving (maar vormgeving boeit me niet, verdorie geen waardeloos appel gemier!!!), kleiner dan ik van de reviews verwachtte, 2 drivers per speaker, interne voeding. Koptelefoon versterker, volume en bass knop, extra lijn ingang aan de voorkant. Het getrokken wattage in bedrijf en uit moet ik nog meten, ik hoop dat het laag en nul zal zijn, maar dit volgt later.

Kortom, wie voor weinig geld veel goede herrie wil maken op zn studenten kamer en een compact 2.0 package eist, is dit een goede keuze. Zoals ze zeiden in de reviews, voor 20 euro kan je geen miskoop maken.

Update:
Energieverbruik uit: < 0,5 W
Energieverbruik aan: Afhankelijk van hoorbaar volume. Geen geluid < 0,5 W, hoog volume rond 5 W.
Deze boxen kunnen niet helemaal uit, maar desondanks is het uit verbruik niet schokkend.

Op mijn Creative Audigy 2 geen EQ problemen gehad, ligt denk ik aan Realtek HD

Heb jij ook een Logitech X-140?

Heb ze zelf ook, Geniaal voor de prijs die je ervoor betaald.

Zijn helaas niet shielded. Dus de dataverbinding van je telefoon hoor je heel goed.
Heb je iig niet meer je beltoon nodig om te weten dat je gebeld wordt.

Als je iets goedkoops zoekt en toch redelijk geluid, dan is dit een goeie keus.
Hele Internet afgezocht voor power consumption van deze speakertjes omdat ze niet uitkunnen; heb jij het gewoon. Dank je!
Hey man, tot je dienst.

Als iemand nog iets over ze wilt weten, vraag maar raak ;).

Het is overigens gemeten met een Cresta RCE-1106 (http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters ), afwijking van 5,6%. Als ze aan staan en geen geluid weergeven is het verbruik <1W, bij vol volume iets meer als 5 watt. Uit is <1W. Erg netjes van Logitech!

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 28 oktober 2011 20:14]

niet geaard?
dat is logisch, een apperaat is alleen geaard als het een metalen buitenkant heeft, zodat als die onder stroom komt te staan, jij niet onder stroom kunt staan, daarom zijn die nieuwe monitoren ook niet geaard.....
Ik dacht dat er verscheidene artikelen waren in computertijdschriften waarin zoem in de speakers versus aarding besproken werd. Met name een aardloop was berucht....

Weet jij het beter uit te leggen dan waarom ik die zoem hoor?

P.s. 2 jaar later doen ze het nog steeds top! Beste 2.0 speakers ooit.. :)

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 13 november 2012 18:57]

een beetje laat maar ik denk dat de kabel niet goed is afgeschemt, of het apperaat wat er aan hangt heeft ruis...