MSI GX660-249NL - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 500GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

MSI GX660-249NL Review

DarkBlaze 7 december 2010, 3.954 views

MSI GX660-249NL

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Luidsprekers

Minpunten

• Touchpad
  • Kijkhoek

Algemene beoordeling/Inleiding
Aangezien ik niet veel tijd heb op het moment komt hier trapsgewijs meer informatie bij en dit zal ik dan hier onder vermelden.

- 3D Mark Vantage screenshot toegevoegd.
- Inleiding aangepast.
- Overzichtje met basisgegevens System gebruikt in vergelijking.
- Link met Bios om hem om te zetten naar de RAID versie.

Ik heb een overzicht gemaakt van de basis gegeven van de systemen die ik ga gebruiken om de MSI GX660 laptop mee te vergelijken.

Ik moest een vervanger hebben voor mijn Clevo 860TU waarvan de accu toch minder begon te worden na 3 jaar. Deze vervanger moest aan een aantal eisen voldoen. Hij moest een hoge resolutie hebben, een goede videokaart en processor en nog minimaal 2 uur op de accu kunnen doen in office. De MSI GX660 won met vlag en wimpel tijdens het uitzoeken door de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Ik heb de laptop nu een aantal dagen in bezit en ben er zeer tevreden over, de algemene kwaliteit is erg hoog, en je hebt het gevoel dat je echt een goede stevige laptop in handen hebt. Ook valt het flashy uiterlijk van de foto's in het echt heel erg mee en vind ik hem er zeer fraai uit zien.

Je krijgt aardig wat extra's bij deze laptop namelijk, een rugzak een muis en ik kreeg er ook nog Assasins Creed 2 bij. Verder heb je twee jaar garantie op de laptop zelf.

Featureset
De speciale feature van deze laptop zijn toch wel de Dynaudio luidsprekers, Dynaudio is vanaf het begin betrokken geweest bij het ontwerpen van deze laptop en dat is te horen! Voor een laptop zit er een vol en zuiver geluid in en hier komt geen enkele laptop in de buurt.

Verder heeft de laptop heeft alle gebruikelijke aansluitingen zoals een VGA en HDMI aansluiting, twee USB2 en USB3 poorten, een cardreader, wifi, bluetooth en eSATA.

Ook beschikt de laptop over een HD webcam en stereo microfoon. Een full HD scherm en de led verlichting die aan en uit kan. Verder is er de mogelijkheid om 2 hdds te plaatsen en een aantal touch knoppen met specifieke functies die hier onder beschreven staan.
  • P1 toets deze kan je vrij programmeren.
  • "Turbo" toets, met deze toets kan je de CPU overclocken als de laptop aan het netsnoer hangt en je wat extra snelheid nodig hebt.
  • Ventilator toets, deze toets kan de ventilator op maximaale snelheid laten draaien voor extra koeling.
  • windows toets, deze schakelt de windows toets op het keyboard uit voor tijdens het gamen.
  • wifi toets, voor het aan en uitzetten van de wifi radio
  • Bluetooth toets voor het aan/uit zetten van BT
  • Eco toets deze zorgt er voor dat de laptop zo zuinig mogelijk is
  • LED toets, deze zet de LEDs aan en uit
Prestaties
De prestaties zijn zeer goed te noemen voor een laptop van deze prijsklasse. Ik heb ondertussen Heaven, 3Dmark Vantage en Furmark gedraaid en tabellen met de resultaten gemaakt.

3D Mark Vantage heb ik op de performance default settings gedraait op bijde systemen. De desktop is hier toch een stuk sneller maar dit is ook niet raar met een Core 2 Quad en een GX470.

Heaven heb ik op bijde systemen op 1680x1050 en geen MSAA gedraait. De rest van de instellingen waren ook default.

Furmark ook op 1680x1050 en default instellingen.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit zelf is erg goed, het scherm kan erg fel gezet worden en hij is scherp. De kleuren zijn goed alleen de kijkhoek is vrij slecht dus hier moet rekening mee gehouden worden als je vaak mensen dingen wil laten zien.

Bouwkwaliteit
De MSI GX660 is netjes afgewerkt en hij kraakt/piept niet. Ik krijg veel reacties van mijn vrienden/kennissen en die zijn zeer positief over de laptop. Hij voelt solide aan en je hebt echt het idee dat hij wel tegen een stootje kan. Ik had op internet gelezen dat mensen klaagde over het toetsenbord dat deze wat gamel aan zou voelen maar hier heb ik persoonlijk geen last van. Alle connectoren zitten op een logische plaats en zijn goed te gebruiken.

Ergonomie
Het toetsenbord typt erg fijn en vrij licht naar mijn mening maar de touchpad is een stuk minder.
Ik heb even met de standaard instellingen moeten spelen voor hij aardig lekker werkt maar toch is nu ook niet helemaal 100%. Hij registreert namelijk helemaal niets aan de uiterste rand van de touchpad en dit irriteert mij persoonlijk af en toe. Ik heb de scroll gebieden groter moeten maken hier door maar nu werkt het goed zo lang je niet helemaal op het randje zit.

Warmte- en geluidsproductie
De laptop zelf word helemaal niet warm als je alleen maar wat aan het surfen bent of in office aan het werk. Hij is dan vrij stil en heeft geen hotspots. De laptop word wel warmer naar een aantal uuren gamen en de ventilator maakt ook meer herrie maar dit hoor je helemaal niet door de goede speakers en het geluid van de games. Ook hier blijft de laptop aan de koele kant vergeleken met mijn Clevo 860TU.

Mobiliteit en accuduur
Ik heb specifiek voor een 15" model gekozen omdat deze nog goed mee te nemen zijn naar school. Ik neem hem dan ook elke dag met mij mee en dat is tot nu toe goed te doen met zowel mijn laptop tas als de rugzak van MSI. De batterij houd het ongeveer een 3 uur vol op een volle lading tijdens het surfen en office gebruik. Dit is een uur meer dan mijn Clevo 860TU en vind ik een goede presatie voor een laptop van dit caliber.

De prijs is zeer goed te noemen ik iets meer dan 1200 euro betaald voor deze laptop en dat is hij dubbel en dwars waard.

Extra
BIOS om RAID ondersteuning toe te voegen dit kan je doen op eigen risico!
Dit is een oudere versie dan die nu op de MSI site staat en waarvan zeker is dat hij werkt met dank aan Mafia. Als iemand de nieuwere versie heeft geprobeerd zet dit dan even in de comments.

RAID BIOS door Mafia
RAID BIOS Mirror

Heb jij ook een MSI GX660-249NL?

Reviews door de redactie

Nette review.
In je tabelletje met je systemen staat echter dat de Clevo 860TU een 5870 heeft.
Lijkt me niet kloppen, die hoort bij de GX660 te staan.....
Enige opmerking eigenlijk :) Mooie laptop, veel plezier ermee!
Haha dat was mij dus niet opgevallen, maar ja krijg je met al dat late werk :P heb het ondertussen aangepast.
Een erg mooie review, alles komt duidelijk naar voren.
Moet bekennen dat ik deze laptop zelf ook heb en er ook erg tevreden over ben.

Misschien 1 handige tip, je hebt 2 modellen en alleen het duurdere model ondersteunt RAID voor 2 schijven, maar het is geen probleem om de bios van het duurdere model over deze heen te flashen. (Dit was iedergeval zo met de eerste bios versie)

En zo ondersteunt deze dan ook meteen raid, kan altijd handig zijn ;)
Mooie review
Het zou mooi zijn als je de laptop vergelijkt met de desktop in gamebenchmarks ;)
inderdaad ben erg benieuwd hoe hij het tegenover je desktop systeem presteert
qua benchmarks

oh en of deze bv black ops of badcompany kan draaien acceptabel :)
Ik ben ondertussen al weer bezig geweest en de eerste resultaten staan er al ;)
Ik heb deze laptop ook. Prima ding. Stil en snel en mooi geluid.

Dat bios flashen van de raid versie (de gx660r) is zeer interessant. Weet iemand of dit nog steeds goed werkt?
Durf het niet te zeggen, zal eens kijken wat voor bios versie er nou online staat.

Edit: Volgens mij is dit een andere versie van de bios die nu online staat, maar ik denk dat deze ook wel moet werken.. zal het eens uit proberen.

Als je save wilt spelen heb ik ook nog wel de "oude" versie die ik nu zelf gebruik en perfect werkt :)

[Reactie gewijzigd door Mafia op 7 december 2010 11:30]

Graag. Wil je deze mailen?
Misschien is het een idee om hem ergens online te zetten? Dan zal ik de link in de review zetten! Hij staat er ondertussen in en heb hem ook op mijn eigen server gezet.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 7 december 2010 17:17]

Ik heb hem nu online staan op mijn server, hier te vinden: http://84.107.10.28:12345/

Mooi en dank, ik zal wanneer ik tijd heb even de nieuwste bios versie proberen.

[Reactie gewijzigd door Mafia op 7 december 2010 18:01]

Ga het vandaag denk ik even proberen!, zal deze post wel aanpassen zodra ik meer weet. :)

Edit:

Oke net de bios erop geflasht en huppa werkt prima, raid werkt ook gewoon dus deze kan je hier ook voor gebruiken ;)

Natuurlijk wel de versie MET raid downloaden want anders doet hij nog vrij weinig.

Gaat om versie: 16F1 30d

[Reactie gewijzigd door Mafia op 20 december 2010 13:14]

Hoi,

Wij hebben er ook twee gekocht en hebben een probleem met de bijgeleverde muis. Die valt af en toe gewoon uit en doet het pas weer als je de usb stekker er uit en er weer in stopt.
Dit is bij beide laptops het geval.

Heb jij her last van of enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Bvd.
Geen idee waar het aan ligt, gok op een dode muis.
Als ik jou was zou ik msi even mailen zijn daar erg makkelijk in.

Ik zelf heb de muis niet erbij gekregen, maar andere modellen wel en die werkten perfect.