Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart Review

HyperioN 29 november 2010, laatste update op 8 december 2010, 5.856 views

Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart

Pluspunten

• Pluspunten:
  • Toestel is erg mooi
  • S-AMOLED scherm is fantastisch
  • Windows Phone 7 is erg mooi, simpel en logisch
  • Windows Phone 7 is supersmooth, supersnel.

Minpunten

• Minpunten:
  • Touch-knoppen zijn overgevoelig / te groot.
  • FM-ontvangst is matig
  • Windows Phone 7 mist aanpasbaarheid op diverse vlakken, bijv. applist / internetfavorieten / email.
  • WP7 mist contactgroepen
  • WP7 mist multitasking
  • WP7 mist Nederlands autocorrectiewoordenboek
  • Geen betaalde apps aan te schaffen in NL
  • Meeste (lees: bijna alle) 3rd-party aps zijn matig qua functionaliteit en lelijk qua design.

Hardware
Design
Allereerst vind ik de hardware qua design echt prachtig. Op de foto's en hands-on video's was ik al verliefd geworden op dit toestel; in het echt is dit alleen maar meer geworden. Nadat we jarenlang alleen maar ronde vormen gezien hebben bij toestellen, brengt de Omnia 7 weer wat vierkants terug qua design. Dat past natuurlijk perfect bij het vierkante uiterlijk van de Metro UI met haar tiles.
Het aluminium op de achterkant geeft een mooie degelijke uitstraling. Ook de camera valt mooi weg in de behuizing.
Het enige kleinigheidje wat totaal buiten de toon valt is het batterijklep-clipje. Wat is dat clipje lelijk zeg; te groot en totaal niet in lijn met het toestel. Snap niet dat het design-team van dit toestel zo'n goed werk aflevert, maar dan bij zoiets simpels een steekje laat vallen. Maar dat is verder slechts een detail.

Behuizing / degelijkheid
De hardware is vrij degelijk. Vergeleken met de Samsung Galaxy S is het een verademing. Het toestel komt veel degelijker over dan haar populaire Android-tegenhanger.
De voorkant van het toestel is volledig glas. Tot nu toe (gelukkig) nog geen enkel krasje te bekennen, maar heb hem natuurlijk nog maar 3 dagen en ga er voorzichtig mee om. De tijd zal uitwijzen hoe krasvast dit glas is.
De achterkant van de Omnia 7 bestaat voor een groot deel uit dun aluminium. Niet die plastic-feel zoals bij de Galaxy S. De Omnia 7 is wat dat betreft eerder te vergelijken met de Samsung Wave: de achterkant van dat toestel heeft hetzelfde bruin/donkergrijs-achtige aluminium als de achterkant van de Omnia 7. De boven- en onderkant van het toestel zijn overigens wel hard plastic, waarschijnlijk om ontvangstproblemen te voorkomen.
Het aluminium geeft een degelijke uitstraling maar ik moet eerlijk zijn: superdegelijk is het nou ook weer niet. Het batterijklepje laat dat goed zien: het is echt flinterdun. Door met m'n nagels op de rest van het aluminium te tikken leid ik af dat die delen ongeveer dezelfde dikte hebben. Het ziet er dus erg degelijk uit maar in de praktijk denk ik dat een plastic achterkant van bijv. een HTC Desire hier absoluut niet voor onderdoet.
De knoppen (power/sleep, camera, volume) steken zoals al opgemerkt redelijk ver uit, relatief gezien. Met name de cameraknop steekt toch wel 1mm uit (grof geschat), die is waarschijnlijk hoger omdat het een two-stage knop is. Ook zitten de knopjes redelijk losjes als je ze met je vinger beweegt, al verwacht ik niet dat dit enige problemen op zal leveren.

Al met al moet ik concluderen dat, zoals ik al zei, dit toestel redelijk degelijk is. Een absolute verbetering ten opzichte van de Galaxy S, maar toch moet ik eerlijk zijn en toegeven dat bijvoorbeeld de Nokia N8 en de iPhone 4 qua degelijkheid beter zijn.

Handzaamheid & gebruik
Het toestel is tamelijk groot, maar ook vrij plat. Daardoor ligt deze toch goed in de hand, ook door de fijne afgeronde achterkant. Toch moet je aardig ver rekken als je het toestel éénhandig met je duim wil bedienen.
Hierbij kom ik meteen op een van mijn grootste minpunten: de touch-knoppen (search en back) zijn te groot en te gevoelig. Deze bestrijken namelijk niet alleen het icoontje, maar zo'n beetje het volledige stuk glas van de zijkant van het toestel tot aan de Start-knop. Hierdoor registreert het toestel vaak onterecht het aanraken van die knoppen, terwijl ik dat niet bedoel.
Als ik het toestel in mijn rechterhand heb, en éénhandig met mijn duim wil bedienen, moet ik door de grootte van het toestel vrij ver rekken. Als ik bijvoorbeeld iets linkdsboven op het scherm wil aantikken (bijv. de reload-knop in de browser), dan raakt mijn handpalm dus heel lichtjes de rechter-onderhoek van het glas. Het toestel registreert dit alsof ik op de Search-knop aanraak en start dus Bing search.
Ook als je op de Start-knop wil drukken moet je secuur te werk gaan. Het knopje is namelijk niet erg groot, en als je duim dus op de rand zet en dus als het ware "overlapt", is de kans groot dat het toestel weer "Search" registreert voordat je op Start hebt gedrukt.
Dit is voor mij echt een minpunt, al merk ik na een dagen dat het "per ongeluk" Searchen minder voorkomt. Toch komt het nog steeds met regelmaat voor. Wellicht dat dit in een toekomstige update gefixt wordt, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ik er aan zal moeten wennen.

Camera
Ik maak niet zoveel foto's en heb daardoor ook niet veel ervaring met (mobiele) camera's. Voor mij is wel duidelijk dat de camera beter is dan in mijn vorige toestellen Nokia N78 en Sony-Ericsson X1.
De camera doet volgens mij wat hij moet doen: leuke kiekjes maken. Door het gebruik aan een fatsoenlijke flitser is het niet echt bruikbaar als echte camera-vervanger, maar het komt een heel eind in de buurt. HD (720p) filmen is ook lekker scherp en vloeiend. Het geluid van de opnames heb ik nog niet echt kunnen testen; hier kom ik later wellicht op terug.

Ontvangst
De ontvangst van het toestel is prima. Ik ben de afgelopen dagen al op diverse plekken geweest, en heb nog niet ervaren dat de ontvangst daar minder is dan ik ervaren heb met vorige toestellen, prima dus. Ook op plekken waarvan ik weet dat er moeilijke ontvangst is zoals in mijn stamkroeg, een kelderkroeg.
Wat iets minder is, is de FM-ontvangst. Dat vind ik wel jammer want ik luister graag naar radio in de trein naar school (is wat veelzijdiger dan altijd maar dezelfde MP3-collectie). Met mijn N78 kon ik altijd prima ontvangen maar met de Omnia 7 heb ik toch vrij vaak last van ruis.

Scherm
Het scherm is, zoals al eerder opgemerkt, absoluut geweldig. Wat mij betreft hét grootste pluspunt van dit toestel. Het SAMOLED-scherm is werkelijk onvoorstelbaar, al helemaal in combinatie met de Metro UI. Het zwart is zo diepzwart dat vaak de rand van het scherm niet te zien is. De kleuren spatten echt van het scherm af. Wellicht iets té kleurrijk voor realistische foto/videoweergave, maar des te mooier in de UI. Ook het touchscreen reageert erg goed.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit met bellen is prima. Vergeleken met mijn oude toestellen (N78 en X1) zelfs een verbetering. Spraak van de tegenpartij is erg helder en duidelijk, en andersom ook heb ik horen zeggen.
Ook muziek klinkt naar mijn mening prima. De meegeleverde dopjes zijn niet fantastisch, maar dat is bijna altijd zo. Vreemd genoeg werken mijn X1-dopjes - die ik wel erg goed vond - niet op de Omnia 7. Ik dacht dat de 4-rings 3,5mm-aansluiting gestandaardiseerd was (ze werkten namelijk wel op de N78), maar dit is blijkbaar niet zo.
Het speakertje is redelijk, niks bijzonders. Wel een stuk beter dan de HTC Desire, die klinkt véél scheller en minder luid.

Accu
Het toestel haalt bij bovengemiddeld gebruik net een dag aan accu. Ik heb het dan over vrij veel internetten, emailen, twitteren of gewoon "spelen" met de telefoon. Ik heb helaas niet echt relevant vergelijkingsmateriaal maar volgens mij is dit bij iedere hedendaagse smartphone zo. De Desire van mijn broertje houdt het in ieder geval ook geen dag vol. Verder vind ik het geen enkel probleem mijn toestel iedere avond aan de lader te moeten hangen.

Software (Windows Phone 7)
Instellen en setup
Het in gebruik nemen van de telefoon was echt easy-peasy. Bij het eerste keer opstarten kun je je locatie aangeven (uiteraard UK gekozen) en een Live-account aanmaken.
Vervolgens was de telefoon eigenlijk meteen ready-to-go. Ik heb geen instellingen voor mobiel internet in hoeven geven; dit pakt 'ie automatisch. Bij andere toestellen ben ik gewend dat je een smsje krijgt van KPN met de instellingen; maar dat was hier blijkbaar niet eens nodig.
WLAN connecties vind hij ook gemakkelijk. Gewoon je gewenste AP aanklikken, wachtwoord ingeven en gaan.
Mijn contacten die ik op mijn SIM gezet had konden met een druk op de knop geimporteerd worden.

Homescreen & applist
Het homescreen is erg duidelijk en overzichtelijk. Het naar eigen wens indelen van tiles is erg makkelijk, kwestie van tap-and-hold en dan verschuiven. Het sliden van het homescreen naar boven/beneden is supersupersmooth. Het schuift echt mee onder je vinger zonder hapering whatsoever.
Als je op het homescreen naar rechts scrollt krijg je je applist te zien. Zo noem ik het maar even; kan de officiele naam niet vinden. Hier staan alle applicaties/onderdelen op alfabetische volgorde.
Dit is het eerste minpuntje van WP7 wat ik wil aanstippen: dit moet absoluut aanpasbaar worden.
Ofwel dat je mapjes kan maken, of dat je meerdere homescreens kan maken of dat je meerdere applists kan maken, of een combinatie. Want nu wordt het een onoverzichtelijk bende. WP7 heeft namelijk al 19 items van zichzelf; tel daar nog een tiental 3rd-party apps bij op en je snapt wat ik bedoel.
Sommige apps zul je namelijk zelden tot nooit openen via de snelkoppeling. Adobe Reader bijvoorbeeld; die open je alleen wanneer je een PDF-document opent maar zul je nooit leeg openen lijkt me. Of de camera, die start je gewoon met de camerabutton.
Andere apps/onderdelen zul je af en toe willen openen, maar vind je niet belangrijk genoeg om op je homescreen te zetten (deze wil je immers ook overzichtelijk houden en niet volgooien met apps), zoals je Settings-menu en Marketplace.
Verder staan alle apps die op je homescreen staan nogmaals in de applist, dus dat is nogal redundant.
Oftewel: aanpassen graag Microsoft!

E-mail
Een van de belangrijkste dingen vind ik E-mail. Dit werkt vrij goed in WP7.
Het inbox-scherm is overzichtelijk en snel. Je scrollt als je idioot door je mail heen.
Het replyen of typen van een mailtje is een fluitje van een cent. Je kunt instellen hoe vaak je mail opgehaald wordt, en zodra je een mailtje ontvangt krijg je een notificatie en cijfertje op je Live Tile.

Ik gebruik eigenlijk alleen Gmail; dus ik heb gelukkig geen gehannes met ActiveSync enzo. Vreemd genoeg ging het syncen toch niet helemaal zoals ik wilde. Als ik namelijk de "gewone" setup volg en "Add account" -> "Google" deed; kon ik wel mijn inbox en contacten syncen, maar niet mijn andere mapjes waaronder met name Sent mail. Dit vind ik toch wel handig om ook te kunnen openen.
Dus ik het account verwijdert en handmatig via IMAP ingesteld; dan kan ik wel Sent mail benaderen. Echter kon ik dan weer geen contacten zoeken.
Ik heb nu dus twee accounts ingesteld: een pre-set Google-account waarvan ik de Contacts sync en een handmatig ingestelde IMAP-account waar ik de email van laadt. Beetje vreemd, maar goed.

Overigens komen de contacten die je in Gmail onder het label "My Contacts" hebt staan ook in je People-hub terecht. Aangezien ik dit (nog) niet wil heb ik dat label dus leeggegooid - ik moet eerst nog eens uitzoeken hoe ik fatsoenlijk mijn telefoonnummers met emailadressen kan koppelen zonder alles over te moeten typen.
In mijn People-lijst staan dus alleen telefoonnummers, maar in mijn Email kan ik gelukkig wel door mijn Google contacts zoeken. Als ik een recepient toevoeg hoef ik alleen maar de naam in te typen en dan "Search Google directory" te klikken - WP7 zoekt dan door alle Google contacts. Voorlopig voor mij ideaal :)
Wat helaas ontbreekt zijn contact-groepjes. Ik wil regelmatig mailtjes sturen naar vastgestelde groepen (vrienden, commissies, etc), en die pakt hij niet over. Dan moet ik dus handmatig de deelnemers toevoegen, jammer (zie ook Text messaging).

Minder vind ik de benadering van de mapjes en aanpasbaarheid daarvan. Je hebt nu je inbox, en je scrollt horizontaal door naar "urgent" en "unread". Deze twee zijn eigenlijk altijd leeg bij mij. Liever zou ik zien dat ik een zou kunnen vervangen voor "Sent mail" of andere labels. Nu moet ik daarvoor op het Folders-icoontje drukken en vervolgens de map kiezen, twee extra handelingen dus. Graag zie ik hier dus ook iets meer user-aanpasbaarheid.

People (contacts) & text messaging
Zoals gezegd kon ik met één klik de telefoonnummers van mijn SIM-kaart importeren. Ik moet nog een fatsoenlijke manier vinden om dit te koppelen met mijn Gmail contacts.
Als je op een contact klikt kun je deze bellen of een smsje sturen. Dat gaat op zich prima.
Wat ik alleen absoluut mis zijn wederom groepjes. Ik wil vaak groeps-smsjes sturen (naar bijv. vrienden, bandleden), en nu moet ik dus alle mensen apart toevoegen en dat kost veel extra tijd.
Als je eenmaal zo'n groeps-sms hebt gedaan kun je later wel weer in je Conversations-scherm naar diezelfde conversatie en zodoende nogmaals een smsje naar diezelfde groep sturen. Echter, als je redelijk veel smst zoals ik dan moet je veel scrollen en dan kun je dat moeilijk terugvinden, ook omdat er dan "6 recipients" staat en geen groepsnaam.
Graag zou ik dus groepjes in een update zien van Microsoft :)

Internet Explorer
Internet Explorer valt me absoluut niet tegen. Op desktop heb ik die browser allang afgezworen, maar op WP7 heeft het me eigenlijk positief verrast. Het is erg snel (zoals eigenlijk het hele besturingssysteem), zowel het laden van pagina's als scrollen/zoomen. 6 tabs is voor mij ruim voldoende.
Wat ik wel jammer vind is de favorietenlijst: die is, net als de applist, alfabetisch en niet aan te passen. Jullie weten al wat ik ga zeggen: ook hier zou ik iets meer aanpasbaarheid zien, zoals het maken van mapjes of een grafische representatie à la Opera Mobile zodat het wat overzichtelijker is als je veel favorieten hebt.

Music & Videos
De Mediaplayer (Zune) is echt super. Wederom vloeiend scrollen, geen haperingen ondanks 4GB muziek erop. Zoeken is snel en handig. Leuk is dat bekeken Youtube video's hier automatisch ook in terecht komen.

Toetsenbord
Hier was ik misschien wel het meest huiverig voor. Aangezien ik vrij veel email en sms is dit toch wel van belang voor mij. Ik heb nog nooit een touchscreen-only toestel gehad, dus in die zin was het een grote gok voor mij.
Ik moet zeggen: het valt me niet tegen. In het begin kon ik er geen reet van, maar ik leer het vrij snel. Ik denk dat ik na wat oefening op een acceptabele snelheid hiermee kan typen.
Wat wel echt jammer is, is het gebrek aan autocorrectie. Als ik namelijk de autocorrectie aanzet, in het Engels, en een Engelse tekst typ, gaat dat echt enorm veel sneller. Omdat je foutjes niet hoeft te corrigeren, maar gewoon doortypt waardoor WP7 in 9/10 gevallen goed corrigeert.
Hopelijk krijgen we dus halverwege volgend jaar een update met een Nederlands autocorrectiewoordenboek. Helaas is dat volgens mij nog steeds niet zeker.

Marketplace & 3rd-party apps
Door het instellen van UK als land kon ik direct de marketplace op. Ik kan gratis apps aanschaffen, betaalde apps gaat niet.
De marketplace is best overzichtelijk ingedeeld, in verschillende categorieën (news, entertainment, etc). Vervolgens kun je in iedere categorie scrollen door Top, Featured, New en Free.
Zoeken is natuurlijk ook mogelijk.
Apps downloaden/installeren is heel simpel door een app uit te kiezen, op Buy te klikken en een tweetal keer te bevestigen. Vervolgens gaat hij downloaden (over WLAN erg snel) en installeren, je ziet de voorgang hiervan in een mooi klein balkje. Als hij geinstalleerd is vind je de app terug in de applist.

Ik heb nu een aantal 3rd party apps geïnstalleerd, en sommige ook weer verwijderd. De kwaliteit is megaslecht tot acceptabel te noemen, vind ik.
Ik heb nog geen enkele écht goede app gezien helaas. Twitter is erg handig en goed; maar mist een Live tile en notificaties. Weatherbug heeft wel een live-tile en werkt ook aardig maar staat weer vol met reclame.

Wat ook vooral opvalt is dat de apps waarschijnlijk veelal door programmeurs worden gemaakt die van design weinig kaas hebben gegeten (no offence tegen ontwikkelaars hier). De meeste apps zijn ronduit lelijk tot afzichtelijk te noemen. Misschien voor sommigen niet zo belangrijk, maar ik doe een design-gerelateerde opleiding en ben daar dus ook in geinteresseerd. De Metro UI vind ik werkelijk fantastisch en is een van de redenen dat ik voor WP7 heb gekozen; ik vind het dus erg jammer dat ontwikkelaars dit niet overnemen.
Met name veel Tiles zijn zo lelijk dat je ze niet eens op je homescreen wíl hebben, met bijvoorbeeld "Nu.nl reader" als voorbeeld. Samsung doet daar overigens leuk aan mee: de meegeleverde "Now"-app heeft een gruwelijk lelijke tile.
Buienradar doet het aardig qua tile, maar die app maakt dan weer totaal geen gebruik van de "panaroma"-UI van WP7. Dus dat je meerdere schermen hebt waar je horizontaal doorheen kan scrollen. Bij buienrader moet je gewoon vanuit een hoofdmenutje je keuze maken. Jammer, gemiste kans.
De tiles van Twitter en Weatherbug zien er wel aardig uit, maar daaraan kun je weer zien dat de kleur van de tile nét afwijkt van de standaard WP7-tile-kleur. Het scheelt maar minimaal, maar ik ben redelijk design-minded en kan me daar toch aan storen. Hoe moeilijk kan het zijn om even de juiste kleur op te zoeken of te colorpicken?

Een positieve uitzondering op dit stukje is de IMDB app. Deze is werkelijk fantastisch vormgegeven, zowel de tile als de app, en doet de Metro UI alle eer aan qua design en gebruik (mét panorama view).

Al met al zijn er al een heel aantal nuttige apps te vinden, en dit wordt natuurlijk alleen maar meer. Ik hoop alleen dat de ontwikkelaars hun design-skills iets opschroeven en beter gebruik maken van de mogelijkheden van de WP7 UI (panorama's en live-tiles)..

Calender
Werkt op zich erg fijn. Alleen jammer dat hij alle uren showt, ook al staat er niks in. Hierdoor moet je vaak door lege ruimte heenscrollen voordat je ziet wat je wilt zien.
Je hebt bijvoorbeeld op een dag een agendaitem om 20:00u. Als je vanuit de month-view die dag opent, toont hij eerst 12 lege regels van de uren 08 t/m 19. Je moet dus naar beneden scrollen terwijl er alleen maar lege regels staan.
Het zou mooi zijn als ze de lege regels kleiner maken of samenvoegen zodat je, als je de dag opent, meteen de relevante info ziet.
Synchronisatie met Live Calender (gebruik het nu voor het eerst) werkt trouwens ideaal :).

Multitasking
Ook nog even iets vermelden over multitasking. Want hoezeer je ook denkt het niet te missen, je gaat het missen. Gelukkig komt dit in de update van januari, dus dan is dit waarschijnlijk een non-issue.
Er geld "semi-multitasking" voor WP7-onderdelen maar dit is het ook nét niet. Voorbeeld: ik zat in de trein en had niks te doen. Ik speel in diverse orkesten en dacht: ik ga mijn agenda eens vullen. Dus ik met IE de website openen, concertagenda opzoeken. Nu kan ik geen 10 datums en plaatsen tegelijk onthouden; dus wilde ik van de browser naar de agenda schakelen. En dat valt dus tegen:
je zit in de browser; vervolgens druk ik op de Startknop, klik ik op agenda, klik ik op month-view, scroll ik naar de juiste maand. Daar voer ik een nieuw agendaitem in, dat gaat prima.
Volgende: ik druk weer op Start, klik op Internet Explorer. Ik zie de volgende datum+plaats. Vervolgens moet ik weer op Start drukken, weer op calender, en moet ik wéér op Month view drukken en naar de juiste maand scrollen.
Dit zou zoveel makkelijker zijn als je gewoon van de ene naar de andere app zou kunnen switchen; bijvoorbeeld door je startknop in te houden (à la Nokia N8).
Ik hoop dus wel dat als Microsoft in januari dit gaat toevoegen, ze het meteen echt goed doen.

Ik ben absoluut zeer tevreden over de Samsung Omnia 7 en de Windows Phone 7 software.
Het toestel i.c.m. de software is retesnel en soepel.
Het toestel is erg mooi en degelijk; al zijn er kleine minpuntjes, met name de overgevoelige touchbuttons.
Je merkt aan Windows Phone 7 dat het nog in de kinderschoenen staat. Graag zie ik op diverse vlakken wat meer aanpasbaarheid, contactgroepjes en multitasking. Maar ik verwacht dat een heel aantal van die dingen al binnen een jaar door Microsoft worden aangepast.

Ik kan dit toestel aanraden aan iedereen die op zoek is naar iets nieuws, maar niet bang is als hij voorlopig nog wat features mist :) .

Heb jij ook een Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart?

Hoe kan je nou 5 sterren geven als je zoveel negatieve punten hebt?
Goed punt. De 5 sterren was een gevoelskwestie maar is objectief gezien niet helemaal eerlijk; heb het gewijzigd naar 4 sterren.

Maar ook al is het lijstje negatieve punten langer dan de positieve punten, ik vind dat de positieve punten absoluut opwegen tegen de negatieve punten.
Met name het scherm en het supersnelle OS maken erg veel goed.
Bovendien zullen een aantal van de negatieve punten waarschijnlijk snel opgelost worden door Microsoft in een update; ze hebben reeds aangekondigd in Januari met een grote update te komen met o.a. Multitasking.
Goede review. Ik zie dat je eigenlijk weinig slechts te zeggen hebt over de phone zelf, maar meer over het besturingssysteem. Mij lijkt WP7 geweldig en al helemaal op deze telefoon, door het super AMOLED scherm, dat maakt dit OS vast helemaal geweldig. Heb zelf overigens een Samsung Galaxy S.
• WP7 mist contactgroepen
• WP7 mist multitasking

OK seriously hoe kan dit nou weer contractgroepen en multitasking missen, het is niet 1999.. Zo jammer weer van WP7, ik hoop voor jou dat het begin volgend jaar gefixt wordt en dat multitasken dan wel goed gaat.

Verder goede review 4 sterren krijg je ^_^
Het multitasken heb ik tot op heden nog niet gemist. De Zune player kan bijvoorbeeld wel door blijven spelen terwijl je iets anders doet.

Zoals vermeld gaat dit in januari verder uitgewerkt worden. Tot dat moment 'bevriest' bijvoorbeeld IE (overigens ook behoorlijk verbeterd t.o.v. de versie in WM 6.5) totdat je hem weer op roept.

Applist? Wat bedoel je?

In je mail kun je werkelijk alles aanpassen.
Ga eerst eens lezen voordat je domme dingen begint te blaten |:( ;(

"Favorieten in IE: Op het sterretje met het plusje ernaast in de browser zelf drukken."
Ja, dat weet ik ook wel; dat zeg ik ook niet? Ik zeg alleen dat ik graag zie dat je je favorieten kan indelen; of dat er een grafische representatie komt. LEZEN SVP.

"Applist? Wat bedoel je?"
Dat schrijf ik toch. Als je vanuit je homescreen naar rechts scrollt, alwaar je een lijst krijgt van applicaties. Dat noem ik Applist, omdat Microsoft er zelf geen duidelijke naam aan geeft.
Hier zie ik graag aanpasbaarheid zoals mapjes, meerdere lists, etc. LEZEN SVP.

"In je mail kun je werkelijk alles aanpassen."
Niet waar. Bijvoorbeeld contactgroepen zijn niet mogelijk. Het aanpassen van de horizontale scrollmaps (Unread, Urgent, etc.) is niet mogelijk.
Hier zie ik graag dat je dat kunt aanpassen naar verschillende mapjes/labels. LEZEN SVP.

Oftewel; ga mijn review eens fatsoenlijk doorlezen voordat je als een domme koe begint te blèren.
Ik ben absoluut tevreden met dit toestel en Windows Phone 7; maar laten we alstublieft eerlijk zijn en erkennen dat het OS bepaalde functionaliteit mist.

[Reactie gewijzigd door HyperioN op 8 december 2010 05:18]

Als het goed is moet een samenvatting na een verhaal allesomvattend en vooral dermate compleet zijn, zodat de lezer van die samenvatting weet waar het over gaat. Anders moet je het niet samenvatten en er gewoon neerzetten dat ik het hele verhaal moet lezen.

En daar komt bij dat 90% van je vooral negatieve punten werkelijk nergens over gaan. Vooral de taalondersteuning. Winkeliers en internetwinkels vertellen je erbij dat het gaat om een niet Benelux toestel en er niet van alle functionaliteit gebruik gemaakt kan worden en het toestel de Nederlandse taal mist. Dat weet je bij aankoop. Dus dat zijn dan geen negatieve punten.

Wel wanneer MS de toestellen ook hier zou aankondigen, maar op het laatste moment Engelstalige levert.

En 3rd apps lelijk is ook allemaal leuk, maar dat is een kwestie van smaak. ook niet negatief. Want als jij zwarte auto's niet zo mooi kan vinden, dan zijn die auto's niet slecht of lelijk.
De samenvatting (positieve/negatieve plunten) is verplicht hier op T.net.
Verder ging ik wel een klein beetje uit van de zelfhulpzaamheid van de tweaker. Als je iets niet begrijpt ga je het toch terugzoeken in de review voordat je meteen gaat vragen in de commentaarbox..? Dat is in ieder geval de gang van zaken zoals ik ze van GoT ken (eerst zelf zoeken, dan vragen). Ik ging ervanuit dat ik dat hier ook wel kon toepassen.

Maar met je opmerking dat iets geen negatief punt is als je er vantevoren over bent geinformeerd, ben ik het absoluut niet eens.
Ook al wist ik vantevoren wat het toestel mistte, dan kan ik dat gemis toch nog steeds als negatief punt ervaren?

Op die manier zouden namelijk alle productreviews bijzonder positief uitvallen. Een negatief punt mag je, volgens jouw redenering, namelijk niet noemen als je er vantevoren op de hoogte van was. Als de fabrikant dus haar klanten goed voorlicht over de (eventuele) gemissen, is het automatisch een topproduct?

Dat zou een vreemde gang van zaken zijn...
Kun je je UK instelling nog naar NL aanpassen als die marketplace hier straks werkt?
Waarschijnlijk niet, maar zeker weten doet niemand het. Vooralsnog lijkt het er op dat een reset nodig is zodat je een nederlands live account kan instellen als 'hoofd' account.
Ik ben het grotendeels eens met je bevindingen hoewel ik niet zo'n moeite heb met de grootte van de toetsen. Wel met de gevoeligheid. Je hoeft de toets niet eens echt aan te raken om hem te activeren. Er vlak boven hangen is soms al genoeg. Overigens gebeurt dit mij zelden en vind ik het niet een groot minpunt.

Contactgroepen gebruik ik niet, dus dat is voor mij geen minpunt. De rest van de zaken worden grotendeels het komende half jaar verholpen door Microsoft.
Dus uiteindelijk hebben we een fantastisch telefoontje in ons bezit!
Absoluut; laten we het daar over eens zijn :)

Maar ik ben ook niet flauw, dus ik ga de minpunten niet ontkennen. WP7 mist gewoon bepaalde functionaliteit die je bij de concurrenten (iOS en Android) wel hebt.
Ik (persoonlijk) mis multitasking en contactgroepen wel, daarom heb ik het vermeld. Ik had het ook niet kunnen vermelden; maar ik heb juist getracht een relatief objectieve review neer te zetten. Daarnaast zijn er bepaalde dingen die mij (persoonlijk) storen, zoals de touchbuttons waar ik nog steeds last van heb, alsmede de slechte FM-ontvangst en het gemis van contactgroepen...

Maar sowieso is het inderdaad een fantastisch toestel; daarom ook 4 sterren!!
Goede review, ik overweeg ook om dit toestel met een abonnement te kopen, maar ik heb nog een vraag, ik had gezien dat het toestel 8gb intern geheugen heeft, maar heeft het nog een mogelijkheid voor een SD kaart? 8gb is dan namelijk wel aan de krappe kant..

mvg
Nee, het toestel heeft geen geheugenslot..
Er is een 16 gig in omloop (Duitsland). Wellicht te bemachtigen via grijze import. Al zijn de 8 gig versies in de Nederlandse winkels dat zwart wit gezien ook.
Mooie review 5*,
Paar vragen:

Kan ik al marketplace op NL zetten voor een goede ervaring?
Hoe zit het dan met Zune en Bing?
Kan je deze telefoon (nu nog) aanraden?
Hyperion help!

Kan ik al veilig een NL id instellen?
Nee,
pas met "Mango" (Windows Phone 7.5) wordt NL volledig ondersteund. Mango komt in dit najaar (oktober-november) uit, tegen die tijd kun je ook de eerste toestellen met deze nieuwe versie verwachten.
Hoe zit het dan met Zune en Bing?
Kan je deze telefoon (nu nog) aanraden?
Gelukkig zijn de meeste minpunten momenteel opgelost door de update.
Bedankt voor je review.