Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 940BW Review

TGEN 18 maart 2007, laatste update op 22 augustus 2008, 2.892 views

Samsung Syncmaster 940BW

Pluspunten

• goed paneel
  • zowel DVI als HD15 aansluiting
  • dunne rand
  • geen fratsen (dat scheelt)
  • lage prijs

Minpunten

• (sier?)rand van voet zat los

Omdat ik geen ruimte voor meer diepe CRTs op mijn bureau heb, besloot ik dat het toch maar tijd werd om een TFT toe te voegen aan de rij monitoren. Wegens de hipheid van breedbeeld TFTs tegenwoordig, en het feit dat ik meer in de breedte werk dan in de hoogte (vandaar de rij beeldschermen ;)), besloot ik tot de aanschaf van een breedbeeld TFT.

Om niet al te zeer uit de toon te vallen qua formaat (het is niet echt goed voor ogen en nekspieren om een allegaartje aan monitoren te bekijken, met wisselende hoogtes en dergelijke), stelde ik als eis een schermdiameter van (minimaal) 19". Ook eiste ik een DVI aansluiting, daar ik 1) alle HD15 poorten van mijn workstations al bezet had; 2) DVI toch echt de vervangende standaard is. De markt voor 19" breedbeeld TFTs met DVI is niet echt groot, en daardoor was het lastig om een goede deal eruit te krijgen. Dit tot het verschijnen van een monitor Best Buy Guide alhier, waar mijn aandacht werdt gevestigd op deze monitor. Eerder nog niet tegengekomen, deed het advies van de BBG mij verder kijken. Mooie specificaties, ook al is de resolutie niet echt optimaal (ik had liever 1680x1050 gehad, maar dat is niet mogelijk bij 19" breedbeeld TFT's?). DVI, HD15, geen overbodige tierlantijnen als USB hubs of speakers (daar heb ik al genoeg van), een dunne rand en een voet met voldoende mogelijkheden (hoogte aanpassen, kantelen). Mooi meegenomen zijn ook de lage responstijden, maar dat kan me op zich weinig boeien als hij het merendeel van de tijd toch alleen maar xterminals weergeeft. Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken of hij sync-on-green ondersteunt op de HD15 ingang.

Eenmaal in mijn bezit valt het overzichtelijke OSD menu op, en de niet onprettige bediening daarvan. De van-fabriek-af contrast- en helderheidsinstellingen zijn wel ietwat overdreven. Het fine-tunen daarvan (en de kleurinstellingen) moet nog gebeuren, maar ik acht dat niet al te veel moeite. De monitor werkte ook meteen goed, en ik heb geen defecte (sub)pixels kunnen ontdekken. Het enige wat me tegenviel was een plastic rand van de voet die loszat.

Al met al lijkt het vooralsnog een goede aankoop geweest, zeker gezien de prijs; zo weinig had ik niet gedacht ervoor te moeten betalen.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BW?

kan jij deze monitor in dual-screen aanraden?? ik ben dualscreen namelijk heel erg gewend, en wl eigenlijk niet meer zonder...

waar ik tussen aan het overwegen ben zijn de volgende 2 types van samsung:

- 940BF (normaal)
- 940BW (widescreen)
eigenschappen tegenover elkaar:
  • 940BW is goedkoper (scheelt bijna 40,- per scherm),
  • de BW heeft 4ms reactietijd, en de BF 2ms reactietijd
plz help me with that :)
Zelf heb ik ook dit scherm (940BW) en raad je toch de 940BF aan te halen als je dual screen wil werken, denk dat idd zoals TGEN zett 1 meter breed wel beetje irri werkt.

Zelf wou ik dit breedbeeld scherm puur omdat ik vrij veel films/series kijk, en ik toch geen games speel.

Overigens voor diegen zegt met 50 euro meer had je een 20"met beter resolutie: had dat eerder gezegt, heb nooit aan een 20" gedacht omdat ik verwachte dat die VEEL duurder zouden zijn. Echter ben ik toch zeer blij met dit scherm :)
Mja, ik heb aan CRTs al meer dan twee meter breed, dus ik hoef er niet echt aan te wennen.
Ik heb maar 1 van deze monitoren, maar aangezien de hoogte van het schermoppervlak (die is een klein beetje lager dan die van mijn dubbele HM903DTAs), lijkt het me best geschikt voor een dualscreen setup. Bedenk wel dat je dan ongeveer een meter breed aan scherm hebt, en je er dus niet te dicht op wil zitten (wat dus een probleem is als je 5 CRTs op je bureau hebt zoals ik, waar alleen in de hoek genoeg ruimte is voor diepe beelbuizen ;), vandaar dat ik overstap op TFT :)).
Je had voor ongeveer 50 euro meer de 20"versie kunnen nemen, die een resolutie heeft van 1680x1050. Of had je daar het budget niet voor?
Hmm, jawel, maar daar had ik geen weet van... :o.