Sony PlayStation 3 80GB Zwart Review

Elazz 21 december 2010, 3.500 views

Sony PlayStation 3 80GB Zwart

Pluspunten

• De Exlusives zijn van hoge kwaliteit (grafisch en gameplay)
  • De toekomst ziet er prachtig uit (Twisted Metal, Killzone, Resistance...)
  • Mediaspeler
  • Gratis online werkt meestal zonder problemen
  • Vidzone, MUBI als extra
  • Vele uitbreidingsmogelijkheden (3D, Move, HDD)
  • "It only does everything"
  • design, het oog wil ook wat

Minpunten

• Oudere games en enkele move games die niet PS waardig zijn
  • geen cross-game chat (maar dit is niet nodig voor mij)
  • installeren van DLC/games die je download
  • internet browser niet snel genoeg voor sommige sites

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 5
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 4
UPDATE VAN ONDER:
21/10/10: PSP bij hoe werkt alles
20/12/10 : hoe werkt alles, hoe ziet aller eruit

Na 2 jaar intensief gebruik van mijn PS3 vond ik het tijd voor een review. Ik ga het niet veel hebben over de technische kant aangezien dat wel bekend is maar meer over het praktische en de veranderingen in de loop van de tijd.

_____________________________________________________________________________________

Playstation 3 80GB EU model verbonden aan een Full HD sony bravia 40" (mid 2008)
2x Dualshock 3 controller
Playstation eye
Lacie HDD design Neil Poulton 1TB

Korte Inleiding:

Ik heb de PS3 gekocht om leuk te gamen omdat de exclusives die er waren en in de loop der tijd kwamen mij aanspraken. Ik had op dat moment nog niet door dat het een goed mediacentrum is. Na een korte set-up ging ik direct aan de slag met Ratchet and Clank. Ik was direct verkocht door de kwaliteit van de HDMI kabel en de scherpte. Daarvoor was het nog een PS2.

Na 2 jaar intensief van alles proberen weet ik redelijk veel over het systeem en daar ga ik het over hebben.

Games:

Ik kocht mijn PS3 in een voordeel pak met 2 DS3 controllers en 5 games. Wat me opviel was dat de games er erg goed uitzagen maar ik merkte ook online lag bij enkele multiplatform games.

Het online verbinden ging makkelijk. Met wi-fi of gewoon een ethernet kabel en je kon ook op het internet. Aangemeld met mijn PSN en tijdens enkele sessie fifa 08 kreeg ik te maken met online lag dat bij deze generatie EA games nog steeds is. Assassins Creed 1 zag er verbluffend uit maar was eentonig, Medal of Honor Airborne had een leuke singleplayer maar een slechte multiplayer. Na een paar maanden was het de beurt aan mijn echte PS3 game namelijk Resistance 2. Een geweldige FPS dat je ook leuk met zijn tweeën kon doen.

Een klein probleem is dat de games van de Xbox 360 op dat moment er erg goed uitzagen, zowel multiplatform als exclusives zoals Gears of War. Na het aanschaffen van nog enkele games ging mijn PS3 goed mee tot Killzone 2 uitkwam. Hier had ik mijn PS3 voor gekocht. Grafisch en gameplay (meningen verschillen) perfect voor mij. Het duurde lang maar de opkomst van de beste games kwamen dan toch op PS3.

De PS3 werkt met een Cell processor met 8 cores waarvan er 1 is uitgeschakeld. Ook al is er dus een zwakkere GPU (RSX) maakt het niet veel uit omdat de Cell Processor ook grafische taken kan uitvoeren en als het ware de RSX helpen. Vandaar dat de games er de laatste tijd zo mooi uitzien op de PS3. Uncharted 2 heeft de lat namelijk nog hoger gelegd door waarschijnlijk de beste graphics, gameplay en physics op console te brengen. Dit was ook een prachtige game. Heavy Rain liet zien dat games ook zoals een film kunnen spelen. MAG liet zien dat er 256 spelers tegelijk online kunnen spelen op een map zonder LAG, God of War 3 liet zien dat wraak ook leuk kan zijn.

Wat ik dus kan concluderen is dat de PS3 een moeilijke start had doordat de developpers het te moeilijk vonden om goede games te maken met de Cell en RSX. First party developpers lieten dan weer zien in de loop der jaren hoe het wel moet en nu beginnen multiplatform games gelijkaardig of zelfs beter te zijn dan bij de concurrentie. De nieuwe lat zal waarschijnlijk eind februari door Killzone 3 worden gelegd en later weer door Uncharted 3. Als je creatief bent dan heb je ook Littlebigplanet. Dus er is genoeg voor mij.

Geen backwards compatibilty is geen probleem omdat ik PS3 games wil spelen en geen PS2 games. Maar nu komen er ook HD upgrades met 60 frames en in 720/1080p en trophy's. Leuk omdat die goedkoper zijn. WElke ik wel mooi vond waren de GoD of War collection en PoP/Sly trilogy

Ook komen er steeds meer games bij die je eerst alleen op de wii/xbox tegen kwam. Een grote topper is dan Mass Effect 2 die ook naar de PS3 komt met de ME3 engine, comic en alle DLC

De resolutie van de games is netjes 720p en bij sommige 1080p. Sommige multiplatform games kwamen/komen in een lagere res zoals Call of Duty, GTA4 en Ghostbusters. Dit is waarschijnlijk gedaan zodat ook de framerate goed is. Concurrentie heeft dit niet en het is een flauw excuus om op betere hardware te zeggen dat het moeilijk is want dan ligt het aan jou en niet aan de PS3. Enkele games zijn ook in 1080p zoals Gran Turismo en Wipeout HD. Deze gaan ook op 60fps zonder lag. Grafisch pracht van deze games valt te discussiëren maar je moet toegeven dat bepaalde tracks en cars/magnetisch zwevende voertuigen er echt mooi uitzien.

Enkele 3D games zijn ook al uit maar de aanschaf van een 3D tv zit er voorlopig nog niet in. Misschien 2011/2012. Bij de gameports daalt de resolutie weliswaar (motorstorm 3d rift, GT5) maar het ziet er nog goed uit. Bij games in de toekomst zal het 720p zijn omdat een game vanaf het begin in 3d makkelijker te maken valt dan het porten naar 3D.

Online en PSN:

Xbox Live is een betalende service dat volgens vele veel beter is dan PSN. Eerlijk gezegd licht het aan de games denk ik. Breedband is eigenlijk wel verreist voor PSN

online spelen:

Bij de eerste multiplatform games kwam het voor dat de games niet goed online bespeeld konden worden. Het probleem lag misschien bij Sony en het zwakke PSN maar we hebben gezien dat massale online games perfect werken zonder lag en problemen. Resistance 2 deed het lagloos met 60 players (indien je breedband hebt) Je kon ook een vriend meenemen op zijn account en dan in split-screen online. Ik begreep de discussie niet op internet. Als First party ontwikkelaars het kunnen waarom dan niet bijvoorbeeld Treyarch die nog met CoD BO vele problemen op de PS3 hebben terwijl er maar 18 players online zijn. Waarschijnlijk een fout om p2p te gebruiken. Na patch 1.4 is het voor sommige verholpen en voor sommigen verergerd en er is veel discussie. Op de Xbox daarentegen loopt alles prima maar het zal er maar aan mankeren dat je betaalt voor online gaming en het niet werkt. Ik denk dat beide online mogelijkheden gelijk zijn en dat het aan ontwikkelaars ligt om het beste uit een console te halen omdat bij mij de games goed werken.

PSN:

PSN is simpel ingedeeld met enkele secties waarin je je games of DLC kan opzoeken en aanchaffen. Dit was eerst geen mogelijkheid voor mij omdat je het met een creditcard moest doen. Een jaar later kwamen dan eindelijk de PSN cards voor de Benelux. Het is zoals beltegoed alleen is het nu gametegoed. Je koopt een kaart van 50 euro. Voert de code in en je kan met een waarde van 50 euro games/DLC online kopen. HEt aanbod is niet speciaal. Vooral kleine games maar de laatste maanden komen er ook PS2 HD upgrades en volledige games. Het gaat wel veel tijd kosten om alles te downloaden en te installeren dat nog steeds een probleem vormt. Je kan namelijk niets doen tijdens installs zeker als je Assassins creed/infamous koopt. Dan gaat het lang duren voordat je kan spelen.

PSN+:

Leuk voor mensen die veel thema's avatars, DLC en andere online dingen kopen. Je krijgt maandelijks nieuwe PSN games/mini's/PS one klassiekers of thema's/avatars. Je komt makkelijker in een bèta of je kan een game een uur lang testen voor aanschaf. Dit is niet voor alle games maar voor enkele.

50 euro voor 15 maanden. Waarschijnlijk ga je meer dan de helft niet gebruiken maar ik denk dat je dan nog steeds aan 125 euro aan content voor 50 zit. Mooi meegenomen maar dit is niet voor iedereen. Er zijn ook nog andere voordelen:

Gameinstalls duren lang maar gelukkig kun je met PSN+ ook de PS3 in de nacht demo's/patches laten downloaden. Jij kiest wat er gedownload moet worden en het gebeurt automatisch. Installeren jammer genoeg moet nog wel handmatig gebeuren.

Je krijgt ook korting op vele gamecontent of games. Bij bepaalde PSN games krijg je al gauw 2-3 euro korting en bij DLC gaat het ook richting de euro. Dus dit is handig als je veel online koopt maar dan zal ik ook eerst een nieuwe HDD kopen.

Mediaplayer

muziek:

Met een USB stick kun je makkelijk muziek op je PS3 kopiëren. Een CD kan je ook rippen en in bepaalde formaten/bitrate plaatsen op je PS3. Het sorteren gaat snel en afspeellijsten maken gaat ook simpel. Je kan muziek jammer genoeg niet altijd beluisteren. In het XMB kan dat, tijdens het internet kan dat maar niet als je bijvoorbeeld op PSN gaat. Soms is het ook leuk om je eigen liedjes af te spelen in games maar jammer genoeg is dat niet voor alle games zoals bij de Xbox. Ik denk dat 10% van de games dit maar ondersteunt. Ik heb Wipeout, Killzone 2, Gran Turismo 5... die dat kunnen. Maar als de muziek van games goed is dan vormt het geen probleem.

Video:

Blu-ray kan ik in één woord beschrijven. Wow. De nieuwe films zien er prachtig uit en verschil is duidelijk merkbaar. Bijvoorbeeld Avatar, Iron Man. Maar enkele oudere films hebben een soort van ruis probleem in blu-ray dat wel vervelend is want dan was de aanschaf van een DVD beter. Voorbeeld is Ong Bak. Maar zelfs enkele nieuwe films hebben dit probleem zoals Public Enemies. Maar dit jaar weinig met problemen gezien. BD live is ook iets nieuws. Dit zijn vele extra's zoals een plaats waarbij je allerlei trailers van dergelijke films kan zien maar je kan ook dingen laten doen verschijnen die uitleg over de film tijdens de film geven en laten zien waar het is opgenomen en hoeveel de stunt heeft gekost. Leuke extra maar niet echt speciaal. 3D films schijnen ook in en met de PS3 gaat dat ook. Sommige films zijn mooi in 3D en andere hebben niet eens 3d effecten (The last airbender)

Vele formaten worden ook nog eens digitaal ondersteund zoals AVCHD, Avi, MP4 enzo. Wat niet kan is mkv. Een HD film afspelen is geen probleem als je deze dan converteert naar MP4 maar die afspelen met ondertiteling gaat toch lastiger. Soft subben gaat heel snel voor AVI maar MP4 softsubs worden door de PS3 afgewezen. Hardcoden duurt lang maar gelukkig niet met mijn imac. mp4/mkv/avi kun je makkelijk omzetten met een srt bestand met behulp van MKVtools. 40 minuten voor 1 pass en 80 minuten 2 pass (120 minuten film). Ik zie geen verschil op soms zwarte beelden maar soms weer niet.

Foto:

Je kan makkelijk foto's bekijken op je PS3 die sinds firmware 3.5 ook nog mooi gerangschikt zijn. Je kan via een programma ook fotoalbums maken. 3D foto's kun je ook bekijken maar ik heb geen 3d tv.

Vidzone:

Bekijk muziekclipjes on demand via je PS3. Je krijgt de nieuwste nummers te zien of populaire liedjes van een bepaalde thema. Het is SD kwaliteit dus je moet niet veel verwachten maar het is een extra programma. Het werkt namelijk makkelijker dan Youtube.com maar voor HD clipjes op je PS3 dan ga je naar PS3youtube.com. Alle filmpjes die je op youtube hebt kun je vanaf deze site downloaden in HD.

MUBI:

Cultfilms on demand voor een huurprijs per film of een maandelijks abonnement voor alle films. HEt aanbod is schaars maar er komt steeds meer. Films zoals Inglorious bastards, Pan's Labyrinth zul je tegenkomen maar verwacht geen blockbusters zoals in de Amerikaanse PSN store zoals Avatar, Iron Man, Twilight

Randapparatuur

PS eye:

MEt de PS eye kun je gebruik maken van een Move maar je kan ook filmpjes maken van jezelf en bewerken en op youtube plaatsen. Videochat wordt ook ondersteund en voicechat ook maar niet cross-game.

Er zijn ook nog bepaalde games die gebruik maken van de PS eye zoals eyepet en kungfu-live. Eyepet werkt na de patches goed maar kungfu-live heb ik nog niet gezien. MEt de Move kun je ook games spelen maar aangezien ik er zelf nog geen heb gekocht (Haal ik met Killzone 3) kan ik er weinig over zeggen. Via reviews zie je dat de games eentonig zijn en sommige zijn slecht (kungfu-rider). PReview versies van Killzone 3 zeggen dat de move gewoon perfect werkt. HEt heeft bijna de precisie van een muis en is sneller dan een DS3.

HDD:

Met de PS3 heb je ook de mogelijkheid om je HDD te vervangen indien je een gebrek aan capaciteit hebt. Ik heb mijn 80GB nog niet vol maar ik heb nog maar 10GB over en die is binnenkort ook aan vervangin toe. Standaard gaat er een 5400rpm 2.5"SATA in maar je kan ervoor kiezen om er een 7200rpm in te steken (geeft je bijna geen extra snelheid) of een SSD dat laadtijden van geïnstalleerde games met wel 50& kan verminderen. DE prijs is wel duur.

Een USB stick kan er ook zonder probleem in maar een externe harde schijf moet je eerst formateren naar FAT32 (partitie kan ook) zodat de PS3 het kan lezen. NAdeel is dat de files max 4GB kunnen zijn. Maar mijn 720p HD films die ik converteer zijn niet meer dan 3GB. Je kan ook kiezen om te streamen maar ik weet niet hoe met een mac. Mt windows gebruik een programma genaamd java ps3 media server. Je kan muziek en video streamen.

Ik hoop dat ze misschien met een update ervoor zorgen dat NTFS ook mogelijk is (of exFAT)

Hoe werkt alles:

De PS3 is handig. Zo ook het menu. Alles staat ingedeeld in het XMB (xross media bar). Er zijn horizontale indelingen van game, muziek, film en verticaal staan je bestanden ingedeeld die je ook op bepaalde manieren kan sorteren zoals op datum, album of genre. De XMB werkt snel maar als je in een echte game gaat dan kan het nog wel voorkomen dat het niet direct beschikbaar is. In-game is je XMB dus langzaam tenzij het een PSN game is. Vroeger was dit vervelend omdat je voor firmware 3 niet direct het uur kon zien of hoeveel vrienden online zijn. Dit is verandert en belangrijke info staat nu rechtsboven.

ER zijn meerdere manieren om een PS3 aan of uit te doen. Ik gebruik altijd de controller omdat dat het makkelijkst gaat. Je kan er ook eventueel naartoe lopen.

De controller zit voor mij fijn omdat ik geen grote handen heb. Ik lees wel op forums dat de X360 controller beter in de hand zit. Dat klopt maar de knopjes op de PS3 zitten weer fijner terwijl de triggers op de X360 controller beter werken. Bij de PS3 kun je dus ook allemaal hardware kopen in de vorm van andere controllers, afstandsbedieningen batterijladers enzo. ER is ook een controller met sixaxis in de vorm van een X360 controller. Eventueel handig voor mensen met een voorkeur.

Internet werkt ook snel maar ik merk toch dat ik bij sommige sites langere laadtijden heb dan bij andere. Tweakers bereik ik met mijn PS3 makkelijk maar andere weer niet zo snel. Youtube werkt wel maar jammer genoeg kun je de video's alleen in 360p bekijken. Of dit ondertussen is verandert weet ik niet omdat ik naar een variant ga genaamd ps3youtube.com waar je ook alles in HD kan downloaden.

Een nadeel is is dat het kan dat je PS3 freezed. Gebeurt voor alle dingen en ik heb dit niet vaak maar het was beter als het nooit gebeurde. Een ps3 freeze gebeurt nooit off-line. Als ik het heb (eens in de 2 maanden) dan is dat op het internet. Hoe dat komt weet ik niet. Je PS3 gaat dan niet via de controller uit en je moet dan naar voren lopen. Je krijgt een piep te horen en daarna een dubbele piep aangezien er iets mis is. Dan gaat je PS3 uit en kun je heem weer aandoen. In geval van een wat ergere probleem krijg je een melding om een foutrapport te sturen. (in de 2 jaar heb ik dit 1 keer gehad).

PSP:

Remote play is een functie die je kan gebruiken wanneer je een PSP, SE telefoon of een Sony Vaio laptop hebt. OP de mobiele versie van remote play kun je het beeld van de PS3 streamen naar je mobiele apparaat (bij mij PSP). Je kan dan de toetsen ervan gebruiken en daarop muziek, films enzo bekijken. Wat niet kan is gamen op de mini's na die je gemakkelijk kan overzetten van de ene console naar de handheld of andersom. Als je je beeld naar de laptop streamt dan kun je met behulp van je controller gaan gamen met je laptop scherm. De beeldkwaliteit hangt van je netwerk af maar 720p is gemakkelijk te halen. Deze functie is alleen bedoeld met mensen zonder HD TV en wel met een Vaio laptop.

Bij bepaalde games kun je ook gegevens uitwisselen. Bij Gran Turismo 5 kun je je PSP auto's overzetten naar de PS3 (alleen bedoeld voor arcade en niet voor je carrière.) Bij Resistance Retribution krijg je extra wapens en abilities voor de singleplayer.

Met AdHoc Party kun je bepaalde psp games die geen infrastructuur ondersteunen toch online spelen met een PSP zoals Monster Hunter, Final Fantasy. Er worden in de Europese niet zo veel games ondersteund als in de Amerikaanse by the way.

Hoe ziet alles eruit:

De PS3 van mij glimt en het past mooi bij de andere apparatuur. Jammer dat er krasjes kunnen komen op het glimmende als je je PS3 een keer wilt schoonmaken. HEt is niet veel maar. De krasjes komen doordat je fijne stof eraf wilt vegen die dan enkele krasjes kunnen maken. Het is niet veel en valt wel niet op.

Van voor zijn er 2 USB poorten. Ik had er graag 3/4 gehad omdat ik toch vaak speel en mijn PS eye eraan verbind, een controller laad en ik heb ook een externe HDD verbonden/USB stick. Van achter is er een HDMI out, digitale input voor audio speakers, AV out, voeding en een ethernet aansluiting. Je kan tegenwoordig ook bijpassende USB hubs kopen die van de 2 er 4 maken of van de 2 er 3 maken met ook een SD kaart reader.

...
Conclusie:

Ik ben blij met mijn PS3. It only does everything. Dat klopt alleen niet allemaal tegelijk (cross-gamechat, muziekspeler) Conclusie is gewoon + en -

REVIEW IS NOG NIET AF EN SUGGESTIES ZIJN WELKOM ALS IK BIJVOORBEELD DINGEN BEN VERGETEN.

Verdere updates zullen komen
...

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 80GB Zwart?

Reviews door de redactie

Jammer dat de Xbox360 games er vaker beter uitzien, maar afgezien van de graphjcs en de slechtere onlineplay (Xbox Live rules) is het een top apparaat: Bluray (heb de XBox niet); Goeie exclusives (GT5, Metal Gear, Final Fantasy etc); een vetter design; gratis online; hd is zelf uitbreidbaar etc!

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 19 december 2010 22:34]

Waar is dit op gebaseerd?
En volgens mij is de online gameplay presies het zelfde, op het feit na dat dat je moet betalen voor xbox live en dat cross-game chat wel mogelijk is.
Het is hetzelfde. Online gaming is waarschijnlijk bij de exclusives beter. Grafisch mooier op xbox is fout omdat de PS3 het beter doet met de CELL. Mooiste games op console zijn Killzone en Uncharted. Kun je zelf opzoeken.
Bij de meeste spellen moet ik je daar toch ongelijk in bewijzen. De meeste spellen worden gemaakt voor de Xbox360 samen met XNA en worden daarna geport naar de PS3. Meestal zijn hier de gevolgen van dat de resolutie lager is en/of anti-aliasing lager is/uit staat en/of dat de FPS lager is. (60FPS vs 30FPS)

[Reactie gewijzigd door MikeKiller op 19 december 2010 23:05]

Dat was vroeger. Nu is het meestal niet het geval. HEt gebeurt zelfs zo dat multiplatform games eerst voor de PS3 worden gemaakt en dan ook op de Xbox.

OF zoals bioware met mass effect 2 het direct goed doen door de game in de engine van mass effect 3 te laten lopen.
It only does everything.
Jammer dat de Xbox360 games er vaker beter uitzien
PS3-games winnen meer prijzen dan X360games qua pracht, alleen bij de multiplatformgames was het grafisch nagenoeg altijd beter bij de X360.
Bij de X360 had het voordeel dat men wist waar men mee werken moest vanwege de oude architectuur van het apparaat.
De PS3 werkt gewoon heel anders en dan kon je vooral merken aan de luie en verwende developers die dachten dat zij het porten van games tot een kunst hadden verheven tot de PS3 kwam.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Valve, die nog niet zo lang geleden met het schaamrood op de kaken kwamen terugkruipen.
Nu willen ze de PS3 zelfs als hoofdplatform gaan gebruiken.
en de slechtere onlineplay (Xbox Live rules)
De meningen zijn hierover verdeeld.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 21 december 2010 21:12]

Like no other. (dat was de slogan toen hij net uitwas :D van sony)

Toch vind ik het jammer dat de ps2 versie niet meer te koop is.
Ik heb nog wel een PS2 te koop staan :)
Je zegt dat de mediaspeler functies erg goed zijn, hier ben ik het niet geheel mee eens. Ik heb al mijn media op een NAS staan, en dan kan je bijvoorbeeld geen playlist aanmaken. Dat werkt alleen als je files fysiek op de PS3 harde schijf aanwezig zijn.

Verder kan je alleen shuffle in de huidige map aanzetten, niet voor bijv. je hele collectie enz.

Sony had het hele mediaspeler gedeelte veel beter uit kunnen werken. De PS3 is er snel genoeg voor, en als ze hem in de markt willen zetten als alleskunner is de huidige manier wel een beetje een houtje-touwtje oplossing vind ik.

Over de game functies etc. ben ik zeer tevreden, alleen voor het luisteren naar muziek ben ik momenteel aan het kijken naar een htpc achtige oplossing want de PS3 heeft naar mijn mening teveel beperkingen op dit gebied.
Ik heb ook een nas en als je een m3u lijst aanmaakt heb je gewoon een playlist. Dit ligt dan aan jouw UPNP player die dit misschien niet kan. Vanuit mijn Qnap met Twonkey lukt het super.

Het enige waar de ps3 mee achterloopt op ondersteuning is de codecs. Voor muziek dan flac bestanden. Voor video zouden iso's ook ideaal zijn om te kunnen lezen, voor de rest kwa streaming ben ik er heel tevreden mee.
@ firebird : Ik vind het goed omdat ik eerst geen besef van de mediafuncties had. Ik kocht mijn PS3 namelijk als gamesysteem. Ze hadden het natuurlijk beter kunnen uitwerken maar voorlopig is het genoeg voor mij.

Misschien dat ze er bij versie 4.0 er een echte mediaspeler van maken. Zal denk ik de verkoop ervan doen stijgen.
Eens. Bestandsformaatondersteuning is kut, FAT32 bestandsgrootte is kut. Dat zorgt ervoor dat je bij films altijd met extra software moet werken mocht je willen afspelen van de PS3 hardeschijf zelf (ivm transcodes / bestandsopsplitsing).

Alleen MP3's zijn standaard prima, al mis ik bijvoorbeeld zoiets simpels als een "on the go playlist" en ondersteuning voor het scrobbelen naar last.fm.

In combinatie met een goede mediaserver wordt het allemaal wat beter qua filmondersteuning, maar vereist dat je altijd een ander apparaat aan moet hebben staan en dat andere apparaat moet in het geval van enigzins exotisch 1080p spul ook nog krachtig genoeg zijn om on-the-fly te kunnen transcoden.

Maar goed. Sony heeft er gewoon geen belang bij de mediafunctionaliteit écht goed te maken. Dat zou alleen maar concurreren met hun eigen diensten en belangen.