Acer eMachines E525-573G16MI Review

Mizgala28 1 september 2011, laatste update op 1 september 2011, 2.095 views

Acer eMachines E525-573G16MI

Pluspunten

• Touchpad

Minpunten

• Maar 2x USB
  • Maar Wi-Fi b/g
  • Maar 160GB HD
  • Slechte batterij duur (dramatisch zelfs)
  • en nog veel meer...
  • Update: laptop is dood

Dus deze eMachine 525 is allang van mijn zusje (sinds ik Toshiba L500 1ZP heb, hiervoor had ik de emachine).

Ik kocht hem in augustus 2009 voor 399 euro bij Scheer &Foppen, dat was toen mijn budget.

Waarom eMachine E525?

De prijs, die was toen erg laag voor een laptop, ik had hem nodig voor internet en het maken van mijn site.

Featureset

Wat er erbij zit is niet veel, wel is erg verpakking van slechte kwaliteit en het gaat snel kapot (ik pakte het in de winkel in mijn handen en oeps kapot is de doos, ook zit de laptop doodleuk in folie en niks meer geen piepschuim enz. gewoon folie).

De inhoud van de doos:

De doos
De laptop
Lader met netsnoer
Handleiding(maar liefst 3 pagina's) en reclames

De inhoud is simpel maar wel compleet.

Input

160GB 5400 rpm Western Digital harde schijf
15.6" HD 1366x768 glossy scherm
DDR2 3 GB 667mhz RAM

Prestaties

Zo dit klinkt zielig maar toch heb ik het gedaan, zoals elke slimme Tweaker weet, Intel GMA4500M is zielig voor games en zelfs HD video.

Ik heb hiervoor Fraps gebruikt.

Burnout Paradise Ultimate Box

Low alles uit 800x600

22 fps

GTA 3

Je zou denken dat hij vloeiend loopt op 1366x768, maar nee zonder regen is het 32 frames maar door regen is het ineens 24 frames dus 1280x720 is max, dan krijg je altijd tussen 32 en 41 frames.

Demigod

Voor de lol getest, ik kreeg met alles op low 800x600 12 frames.

...en verder prestaties

De computer denkt te veel na, opera start wel in 1 seconde maar ie8 doet er meteen 6 seconden over in de modus zonder invoegtoepassingen.

Warmte en geluids productie

De laptop wordt tijdens normaal gebruik warm, tijdens de lichte games zelfs snikheet.
De temps zijn gemeten met Everest en HWmonitor.

Idle(zonder pad):

Harde schijf: 48 tot 56 graden

Stressed(met pad):

Processor: 75 tot 77 graden
Harde schijf: 47 tot 54 graden

Doe koeling maakt weinig lawaai, helaas is de kleine 12mm fan erg klein, ook ter vergelijking met mijn Toshiba heeft de laptop geen uitlaat boven de heatpipes, de emachine heeft kleine uitlaat en hij koelt slecht.

Mobiliteit en accuduur

De mobiliteit van de laptop is "normaal" te noemen, hij is niet erg zwaar (2.5kg) en ook niet groot (15.6") dus hij is wel draagbaar.

De laptop is met verlichting van 10% na 1,5 uur leeg en dat tijden internetten, op 100% verlichting is het meteen 1 uur of net iets minder.

Software

Ik zal het hier niet over de windows houden maar over de rotzooi die je erbij krijgt, je krijgt erg veel zooi, want wat moet ik met volledige pakket van Northon trial, Office Trial, Photoshop Trial en nog veel meer, in totaal ben je de hele dag kwijt aan verwijderen van al die zooi, northon vraagt zelfs 3 keer of je heel erg zeker bent van verwijdering.

overige

Dus de toetsenboord en de touchpad werken goed en zijn stil, handig is de knopje die de touchpad uitzet, de laptop heeft helaas alleen wi-fi b en g, verder heb je geen hotkeys (touchpad aan/uit, wi-fi aan/uit, laptop aan/uit) en dat was het.

Dus 399 euro voor een laptop van deze kwaliteit was vorig jaar "redelijk" te noemen, nu is het slecht, 2x USB, wi-fi b/g zijn enkele voorbeelden, de prijs is wel goed toch kun je beter een netbook nemen die sneller is dan deze eMachine E525 tenzij je niet kan leven zonder ingebouwde dvd-speler.

Nu voor de 399 euro heb je een Acer die net zo uitziet als deze eMachine maar wel 2gb ddr3 heeft, een 250gb hd, windows 7 en webcam.

En natuurlijk een Celeron van 2.2Ghz.

Dus is deze laptop het waard, nee dat is hij niet wel is hij geschikt voor op de tafel voor internet en chat (geen skype tenzij je je eigen webcam en microfoon aansluit) want de batterij die is ook snel leeg.

P.S> de foto's komen later wel nu moet im ze eerst opzoeken want ik heb ze wel.

Update 1-9-2011:

De laptop is dood, de moederboord is doorgebrand (de kwaliteit van de koelpasta was zo laag dat die volledig is uitgedroogd).

De laptop was 1 jaar ouder dan mijn Toshiba alleen de emachines heeft 540 werkuren gehad binnen die 2 jaar en mijn Toshiba heeft nu al bijna 1500 uur, maar tja wat verwacht je van een goedkopere moederbedrijf van Acer.

Heb jij ook een Acer eMachines E525-573G16MI?