ASRock 870 Extreme3 Review

Ubilosis 29 november 2010, laatste update op 29 november 2010, 8.653 views

ASRock 870 Extreme3

Pluspunten

• Feature set
  • Prestaties

Minpunten

• Layout

Layout Score: 3
Ik heb dit moederbord gekozen op advies van de BBG uit November 2010. De prijs die ik voor dit bord neerlegde was een ongeveer 75 euro. Naar mijn mening niet heel duur. Ik schrijf deze review nadat ik gister de PC binnen heb gekregen en in elkaar heb gezet en me daar een aantal dingen opvielen. Ik loop de review lijst maar af aangezien dit mijn eerste review is.

Verpakking
Het moederbord was goed verpakt, inclusief cd met drivers en manual.

Featureset
Er is op dit moederbord een groot aantal USB poorten, achter op 5 (6?) keer USB2.0 en 2x USB3.0, op het moederbord zelf zit nog een connector voor USB voor de voorkant van je kast, ook zit hier een aansluiting voor FireWire, die ook achterop het bord zit. Er zijn 5 SATA poorten aanwezig die in eerste instantie handig lijken gepositioneerd. Daarover later meer. Er zijn ook (naar mijn mening) veel fan aansluitingen, wat ik wel prettig vond in combinatie met een CoolerMaster CM690 II, die nogal wat fans meegeleverd krijgt standaard. Er is ook een "Turbo UCC" optie bij het booten, wat dit precies inhoud is mij nog steeds niet heel helder, aangezien de handleiding hier niks over zegt?

EDIT#1: De True333 die in de reacties kwam is het volgende, het mobo ondersteund (eventueel drivers op de CD beschikbaar mocht het niet automatisch gaan) SATA3, eSATA3 en USB3.0. Voor de USB 3.0 zijn er 2 ports aan de achterzijde van het mobo, of de front USB connectie 3.0 is durf ik niet te zeggen.

Ook is er geen IDE- aansluiting. Een minpunt in sommige ogen, ik mis het niet aangezien ik er nieuwe HDD's bij genomen heb.

EDIT#2 Volgens ErwinJ is de Turbo UCC mogelijkheid om de CPU snelheid vrij van snelheid te laten lopen. Voor een iets uitgebreidere uitleg zie de comment. De instantboot heb ik nog niet geprobeerd, maar wordt door ErwinJ aangeraden omdat Windows7 dan sneller opstart. Ik zal dit zo spoedig mogelijk bevestigen.

Layout
Dit is naar mijn mening het grootste minpunt aan dit bord. Hoewel ik geen ruime ervaring in heb, vond ik het niet makkelijk aansluiten. Allereerst liep ik tegen het monteren van de cooler aan. Hoewel dit geen lastige klus is, had ik het idee dat de koeler goed vast zat toen ik hem nog niet aangetrokken had. Dit kan natuurlijk ook aan de stock cooler van de AMD Phenom II 1090T liggen.

Daarna kwam ik de SATA aansluitingen tegen, aangezien ik mijn moederbord er al ingemaakt had, (CPU, koeler, geheugen, voeding in de kast vervolgens bord er in? Misschien foute volgorde?) zaten aan de kant van de hdd's de SATA aansluitingen, echter was het klooien om ze er goed in te krijgen voor mijn gevoel. (Op de enkele na die naar boven toe zat). Vervolgens merkte ik bij de aansluiting van de videokaart op dat de hd_audio connector in de weg zat bij een dual-slot videokaart, (wat ze tegenwoordig bijna allemaal zijn??) zodoende kon ik die niet aansluiten.

EDIT#3: Bij een enkele videokaart is het geen probleem om de hd_audio aan te sluiten, de videokaart moet dan echter in de 2e PCI-e slot, bij een CF setup wordt dit dus lastig danwel onmogelijk, afhankelijk van de cooler van de GPU.

Volgens DonnyR is het installeren van een custom cooler, zoals de bij hem gebruikte "Mugen 2 rev b" niet eenvoudig, is het wat priegelen en is het niet makkelijk gepositioneerd. Aangezien ik met de stock cooler al wat moeite ondervond, kan ik hem hier gelijk geven.

Prestaties
Over de prestaties van het mobo heb ik weinig te melden, hij doet het en het gaat rap zat.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Zal zodra er wat fout gaat, deze review updaten, momenteel nog geen kwalen. Bij de 2e keer opstarten een CMOS error, waarschijnlijk vanwege het abrupte beeindigen van de stroom toevoer (handig zo'n stekkerblok met schakelaar, vooral als hij bij je voeten ligt.. 8)7 )

Overklokbaarheid
Niet gedaan, ook niet van plan.

Compatibiliteit
Het schijnt dat er verschillende SSD's niet ondersteund worden door dit mobo, danwel CPU of de combinatie er van, let in ieder geval op als je dat wel wil doen.

EDIT#4: Gecopieerd vanuit de BBG, credits aan de starter van het topic:
"TRIM op een Sandforce SSD (Corsair Force, OCZ vertex2/Agility2) werkt niet i.c.m. een AMD chipset!

Er schijnen problemen te zijn met de Crucial C300 SSD's in combinatie met de Marvell 9128 SATA3 controller. Deze controller zit op zo ongeveer alle X58 en P55 moederborden, maar ook op sommige moederborden mat AMD chipsets. Kijk op de website van de fabrikant van je moederbord voordat je tot aanschaf van deze (verder uitstekende) SSD overgaat!"

Ondersteuning door fabrikant
BIOS was up2date, verder nog geen ervaring mee. Er staan wel retour gegevens en meer in het boekje van het mobo, maar ik hoop daar nooit gebruik van hoeven te maken. Op de CD met drivers stond een ALL-IN-ONE driver, die na installatie toch nog aangevuld moest worden met de LAN-driver. (noem het dan geen ALL-IN-ONE?) wat ik nog nooit eerder had gehad, maar het werkt als een zonnetje na installatie.

EDIT#4: De installatie die ik had gedaan was een Windows7 32-bit, deze installeerde de LAN-driver niet automatisch. Volgens Naarden4ever zou de driver gewoon ondersteund moeten worden, echter heb ik bij beide de 32 en 64-bit (waar hij nu op draait) deze vanaf de CD ge´nstalleerd, verder leverde dit dan ook geen problemen op.

Ik ben tevreden met de betaalde 75 euro nog wat.

Heb jij ook een ASRock 870 Extreme3?

Heb ook hetzelfde moederboord en behuizing.
Ik kon me 6870 niet instaleren op het 1e slot omdat me front hd audio in de weg zat...
2e slot ging wel.
Nu blijkt ook die front audio niet te werken.
Gaat telkens aan/uit als ik er iets op aansluit. (nog zien of ik die kan laten werken)
Verder was het een priegel werk om de fan van de mugen 2 rev b te connecten aan het moederboord.
Zat niet echt op een handige plek.
Bij mij met zelfde bord en een HD 6850 is dit geen probleem, ik heb de (dubbelslots) videokaart in beide slots gehad en het past prima. Ok, bij het bovenste slot zit de HD-audio aansluiting er dicht bovenop, maar het past wel.

Ik heb er zelf ook de Mugen 2 op zitten en ik heb de fan eerst aan het moederbord aangesloten, toen op de kast gelegd. Koeler op CPU monteren en dan de fan aan de koeler hangen. Nog steeds een beetje gepriegel, maar volgens mij makkelijker dan dat stekkertje van de fan achter de koeler moeten aansluiten.
Ik heb het moederbord + de 1090T ook vrijdag gekregen en ingebouwd samen met de synth mug.2 b cooler. het bord bied idd veel waar voor dit geld met de sata aansluitingen ben ik het ook helemaal eens met je. Bij mij is alleen naar de 2de keer het eruithalen van mijn videokaart om bij de sata sluiting te komen het witte schuifstukje bij het pcie slot kapot gegaan. Gelukkig blijft de kaart zo ook wel zitten.

De turbo ucc heb ik nu eens aangezet en dat loopt mijn 1090T vrij van snelheid. Hij start dan op met 3.4ghz per core en onder Win 7 loopt hij op tot 3.9ghz als hij zwaar bezig is, in rust stand loopt hij op zo'n 900mhz. Dus volgens mij als je ucc aanzet lopen de cores op de snelheid die hij denkt nodig tehebben, als ucc uit staat blijven de cores op alle tijden op 3.2ghz lopen.
wat betreft de temp. met ucc aan loopt het op tot 40 graden dus ook dat zit wel goed. (ik heb verder geen extra fans in de kast.)

ook het programma instand boot van asrock is een aanrader in 7 sec win7 opgestart. ;-)
mvg.
Ik heb me vanaf nu ook voorgenomen om alvast het aantal S-ATA kabels (dat ik nodig heb) in het moederbord te prikken voordat ik hem helemaal inbouw (en de rest erbij), want ik heb probleem eigenlijk met zo'n beetje alle moederborden tot nu toe gehad.
de turbo ucc is een unlocker voor je gesloten cores, dit is bij jou niet het geval aangezien je een 1090t gebruikt
vind de indeling juist heerlijk :D
niet meer de mega heatpipes vergeleken met mijn Gigabyte GA-EP45-DS4 bordje haha
maar de SATA aansluitingen zitten wel echt beroerd, als ik wat extra's aan wil sluiten, moet ik mijn 5870 eruithalen...

ik ahd btw ook hetzelfde probleem met de LAn driver en Windows 7 32BIT.
had gelukkig nog een oud netwerkkaartje die meteen werkte, dus kon ze downloaden, maar tis en blijft omslachtig :S

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 29 november 2010 23:46]

Ik word van het Koreaanse gedeelte van de handleiding bij dit bord nog wijzer dan van jou review.

Probeer de volgende keer punt voor punt te beschrijven wat er te vertellen valt over de verschillende optie;s aansluitingen, plus en minpunten.

vergeet ook niet te vermelden hoe de prestatie;s zijn, of het bord eventueel goed overklokt.

waarom je oog op dit bord is gevallen en welke andere moederborden je eventueel overwogen hebt.

Paar foto's zou ook erg fijn zijn, en als je edit doe dit dan op een overzichtelijke manier.

Toch 2 sterren gegeven als aanmoediging, want alle begin is moeilijk :-)
EN ik wildantoch weten of het een goed bord is om mee te overklokken.
Je moet in iedergeval de Vcore aanpassen, dat kan bij dit bord niet en dan kom je al snel bij een bottleneck :| .
Ik heb ram van 1600mhz en een cpu die unlocked is.
Schande als ik dan niet ver kan komen hŔ.
Daarom vraag ik jou vriendelijk of je op zijn minst een foto kan nemen van de instellingen in de BIOS.

Bedankt :D !
Weet iemand hoe je het turbo ucc opstart logo kunt uitzetten dit vindt ik erg lelijk en goedkoop staan
Foto's van je problemen en het moederbord zelf zouden erg fijn zijn. je kunt ze verwerken met de [img][/img] tags.

Verder even verdiepen in welke SSD's dus niet ondersteund worden zou ook erg fijn zijn. ik wil deze ook kopen i.c.m. een Vertex II en als deze het niet doet zou dat erg jammer zijn. De LAN-driver van Windows 7 die er al standaard op zit, zou deze LAN-chip moeten ondersteunen. Ik had met mijn ASRock M3N78D ook gewoon plug n play internet. deze chip in de 870 lijkt ook gewoon ondersteunt te worden in Windows 7, dus waarom de lan-drivers niet werkten weet ik ook niet. maar hoort dus niet zo.
Hoeveel SATA-kabels worden er meegeleverd? is er een IDE- aansluiting? geen onbelangrijke informatie. de TRUE333, zou je die kunnen uitleggen? geen onbelangrijke functie van het moederbord.

Zet er iets meer informatie bij, ook plaatjes die het kunnen verduidelijken kunnen je sterren opleveren!

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 26 november 2010 12:14]

Inderdaad, 3 SATA aansluitingen, echter is het wel zo dat deze in platte vorm zijn, wat nodig is voor de onderste SATA aansluiting, maar de andere 2 zou makkelijker zijn met een 'gebogen/hoekige' aansluiting.

Ik had het bij Win7 32-bit. Gisteren 64-bit geinstalleerd, heb eigenlijk blindelings de LAN driver gewoon geinstalleerd, durf niet te zeggen of hij het daarvoor al deed of niet?

Er is geen IDE- aansluiting, en er zijn drivers voor de USB3.0 op de meegeleverde CD, ook SATA3 staat aangegeven op het bord, alsmede eSATA, echter heb ik dat nog nooit gebruikt.

En ik ben vergeten de kiekjes te schieten, ik zal dat vanavond nog even doen! :)
Goed, ik wacht hoopvol dan nog even af. ik geef je nog geen oordeel.
Hmm, ik heb hetzelfde bord sinds een week en er zitten bij mij toch echt vijf interne SATA aansluitingen op en vijf kabels bij. Dan nog een eSata aansluiting op de achterkant.

Persoonlijk vind ik dit nog weinig, mijn kast heeft een eSata aansluiting aan de voorkant, daar ben ik een v.d. aansluitingen aan kwijt, dan nog een voor de DVD writer en dan zijn er nog maar drie aansluitingen over voor HDD's. Ik heb er nu twee inzitten, maar verwacht dat dat er op termijn zeker drie worden en als ik dan nog wil uitbreiden moet ik dus de eSATA voorop de kast offeren. Nou gebruik ik die voorlopig niet, maar toch.
Ik had er 3 sata kabels bij. er zit verder geen IDE-aansluiting op.

Welke SSD's....zoals op vele forums vermeld alleen die AMD ondersteunen bv. de Crucial.

Foto's heb ik ook ff niet voor je maar voer in google ff asrock extreme in en je krijgt er genoeg.

True333 zie: http://www.asrock.com/news/index.asp?cat=News&ID=159

mvg
Wat betreft TRIM op een Sandforce SSD ism AMD chipsets:

Volgens OCZ is er met hun drives geen probleem, zie quote OCZ forum staff:

"The native Win7 drivers will allow Trim pass-through. A fix has been implemented in the v1.11 firmware for these drivers until Microsoft updates them. I use the AMD drivers myself and don't worry about Trim. The drive seems to look after itself just fine."

Hier is de link
Ik heb hetzelfde moederbord en behuizing. Heb je de reset switch van de behuizing al verbonden met het moederbord ? ik kan dat niet vinden. Allen een voor gemonteerde schakelaar.
Benrab,

De reset switch zit gewoon naast de connector van de power switch. Er zit inderdaad een knop op het moederbord, een voor power en voor reset. De handleiding kan je vertellen welke pinnetjes je nodig heb voor de reset button van je kast, bij mij werkt het vlekkeloos dus ik ga er van uit dat het bij jouw ook mogelijk moet zijn.
heb vandaag deze mobo gekocht. alles werkt prima, maar mijn led licht werkt niet. op mn vorige mobo werkte het wel. heeft iemand nog anders problemen hiermee?
True333 houdt in dat het moederbord usb 3.0, sata3 en eSata3 ondersteunt. Tenminste, dat vermeldt de website van Asrock bij dit moederbord. Ik heb dit moederbord zelf ook, ondertussen iets langer als een maand, en ben tot zover nog niet tegen problemen aangelopen. Het werkt bij mij allemaal zoals het moet werken.

Persoonlijk ben ik erg tevreden over de prijs van dit moederbord, je krijgt veel moederbord voor niet al te veel geld.