Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40C630 Zwart Review

Marcus73 26 november 2010, laatste update op 26 november 2010, 4.426 views

Samsung LE40C630 Zwart

Pluspunten

• HD beeldkwaliteit
  • Beeldconfiguratie
  • Vormgeving
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• SD beeldkwaliteit

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Koopbesluit
Na drie jaar zeer tevreden mijn Samsung 32" LCD gebruikt te hebben, werd het tijd voor een upgrade. Criteria waren: beelddiagonaal 42", minimaal een 2009 model, 100Hz, uiteraard prijs/kwaliteit en vormgeving. In de 42" categorie doet Samsung helaas niet mee en de vormgeving van de huidige Sony LCD's met de zilveren onderkant vind ik persoonlijk niet mooi. Philips had naar mijn mening een twijfelachtige kwaliteitsbeoordeling, het type waar ik naar gekeken heb was de Philips 42PFL5405H, maar bij o.a. de consumentenbond kwam deze niet goed uit de bus op basis van beeldkwaliteit. Vormgeving was redeljk, op de overbodige ronding aan de onderkant na. Vanwege die reden kwam ik uit bij wederom Samsung, waar ik zeer tevreden over ben geweest in het verleden. Zowel mijn twee LCD monitoren (P2450), eerste LCD (23R81) en recente Full-HD 32A552 modellen doen het nog steeds uitstekend en scoren bij mij hoog op de bovenstaande criteria. Aangezien 46" echt te groot is voor mijn opstelling, kwam ik uit op de 40". Via pricewatch kwam ik uit op de LE40C6XX serie waarin de C630 en C650 elkaar qua prijs niet veel ontlopen. De C650 heeft de @internet functie die ik niet nodig heb vanwege mijn aangesloten HTPC en qua vormgeving vind ik de rood/roze ronding van dit model overbodig en zeker niet mooi. Daarnaast heeft de C650 een ultra-clear panel met op verschillende forums opmerkingen over een schijnbare spiegeling. De C630 (strak en mat) is het uiteindelijk geworden. Voor de lezers die de panel lottery hebben meegekregen, het is een SQ04 en dus manufactured door Samsung zelf. Belangrijke informatie voor de aankoopbeslissing heb ik gehaald uit deze review: http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-le40c650-20100506527.htm

Bestelling en bezorging
Op donderdag besteld bij bol.com waar ik goede ervaringen mee heb en vrijdag met UPS halverwege de ochtend bezorgd. Ik vind de bezorging van UPS veel professioneler dan die van bijvoorbeeld TNT. Uiteraard is het belangrijkste van de bezorging de tijdigheid en kwaliteit (geen beschadigingen). Maar het moment waarop je nieuwe aankoop je voordeur binnenkomt is toch een groot onderdeel van de 'voorpret' en de professionele manier waarop UPS dat doet, draagt er bij mij aan toe dat afgelopen vrijdag toch een erg leuk feestje is geweest.

Unboxing
Je ziet steeds vaker unboxing videos op bijvoorbeeld youtube. Ook een mooi moment als onderdeel van de aankoop. Hier een unboxing video van het grotere broertje, de C650: http://www.youtube.com/watch?v=l-otwk0jnDg. De doos in goede staat gekregen, duidelijke instructie voor het uitpakken en geheel compleet met documentatie, installatieonderdelen en natuurlijk de remote control. De installatie van de voet is eenvoudig en ik moet zeggen een erg stevige constructie. Conclusie: vormgeving is zoals op de plaatjes, erg mooi en strak althans naar mijn mening.

Installatie
Het installeren van de televisie is erg eenvoudig. De plug & play werkt prima. Voor HD/SD digitale tv, eerst installeren met coax in tv, pas daarna CAM (CI+) inschuiven en laten authoriseren en daarna de smartcard. De overige instellingen zijn eenvoudig te wijzigen zoals gebruikelijk bij Samsung. Een voor mij aantal nieuwe settings zijn: motion plus (100hz technologie) en 10p witbalans voor veel meer detail configuratie. Geluidopties zijn prima. Gelijk de SPDIF out op mijn receiver aangesloten en het tv geluid uitgeschakeld. De HTPC laat zich op dezelfde manier aansluiten op de LCD via HDMI1/DVI. Daarbij zet ik de naam van de HDMI1/DVI uitgang op PC in het menu voor een uitstekende 1920x1080 scherpe resolutie. Nadeel van deze optie is dat veel beeldkwaliteit opties niet meer beschikbaar zijn. Dit los ik zelf op door de HTPC ATI configuratie te gebruiken voor items zoals kleur en contrast.

Beeldkwaliteit
Over het algemeen uitstekend. Goede zwarttinten en mooie kleurpatronen. Het probleem wat zich hier bij mij voordoet is de kwaliteit van de SD zenders via de ingebouwde tuner. Deze zijn vaag en onscherp. Na veelvuldig schuiven met de instellingen, blijft de kwaliteit ver achter op de SD kwaliteit die mijn losse decoder via HDMI laat zien (met dezelfde coax!). Het vreemde hieraan is dat de HD kwaliteit van de ingebouwde tuner hetzelfde is als die via de losse decoder. Ik vermoed dat de upscaling van de ingebouwde tuner van mindere kwaliteit is of niet goed werkt (?). Onderzoek op internet forums leert mij dat ik niet de enige ben, maar het nou ook weer niet zo dat er massaal over geklaagd wordt. Ik lees namelijk ook veel dat de SD kwaliteit en in het bijzonder de upscaling wel goed is met deze tuner. De vraagt blijft dan: wat is de oorzaak? Via de INFO knop op de remote zie ik dat RTL4 bijvoorbeeld in 576i wordt weergegeven. Mijn losse decoder via HDMI toont RTL4 in 1080i (upscale) althans dat geeft de LCD aan. Voorlopig maar even de decoder laten staan, maar ik blijf dit een vreemd iets vinden.

Ondanks het SD probleem met gelukkig een 'work-around', ben ik zeer tevreden met de LCD. Uitstekende beeldkwaliteit op een zitafstand van bijna 3 meter. Hier ga ik veel plezier aan beleven. Samsung blijft voor mij de marktleider op het gebied van LCD's.

Heb jij ook een Samsung LE40C630 Zwart?

Ik denk dat je het probleem van SD upscaling vooral niet moet vergelijken met je 32" TV. Je moet het gewoon zo zien dat wanneer je een klein beeld hebt en je naar een grotere TV stapt dat alles eigenlijk vergroot word waardoor dingen indd onscherp/vaag worden. Digitale tv via een decoder neemt niet voor niets zo een vlucht sinds de komst van betaalbare platte TV's.
Dus denk niet dat je als negatief moet zien van deze TV ?

Neem bijv Digitenne (in principe) al ee een digitaal beeld toevoer maar is ook alleen maar aan te zien op 32" of kleiner niet op 42 inch ook heel onscherp.

Dus is een eigenschap van elke 40" of groter. Heb zelf een 46pfl9705 van philips en ook daar is analoge niet om aan te zien.

Verder nette review
Heb precies dezelfde tv. Ik ervaar de SD niet als vaag en onscherp. Natuurlijk zit er een stuk minder detail in dan in HD, maar ik stoor me niet als ik ernaar kijk, en ik zit er 2.20 meter vandaan. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de losse decoder de beelden beter upscaled.
Verder, tv om aan te raden. Heb zelf ook gevraagd of ik de versie-stikker kon zien in de winkel, en ik heb een SQ02 Panel.
Ik heb exact dezelfde TV maar gebuik hem in combinatie met een digitenne CI module. Bij mij is de uitwerking radicaal anders : digitenne heeft er nog nooit zo mooi uitgezien !
De kwaliteit van de upscaling wisselt wel tussen de verschillende zenders, NED1-3 zijn stukken beter dan bijvoorbeeld SBS6. Waarschijnlijk ligt dit aan de verdeling van de bandbreedte die de zenders krijgen.

Hoe groter de TV is, des te sneller worden de beperkingen van het uitgezonden signaal zichtbaar. Op dat gebied is 40" een ideale afmeting voor een TV.
Dank voor jullie snelle reactie. Over het SD verhaal, misschien kijk ik wel teveel HD films via mijn HTPC en @janvk: eens met het verschil tussen een 32 en 40/42". Het heeft ook mijn beoordelingscijfers niet beinvloed. Maar de losse decoder via HDMI krijgt het 576i beeld wel superscherp. Maar als ik de laatste nieuwsberichten lees, zal het toch niet al te lang duren voordat Ziggo ook RTL gaat doorsturen in HD, maar het is wel lang wachten... :O
Even een vraag : waar kun je codering van het panel (bv SQ4) vinden ?
Ik heb zelf een le37c530, en ik heb het idee dat het scherm aan de zijkanten naar grijs verkleurt.Dus ik ben benieuwd wat voor paneel er inzit.
Goede review overigens !
@cheapcharlie: thanx. Panel ID staat bij mij op een sticker die op de rechterzijkant is geplakt, vlak boven CAM slot. Maar dan had je dat bij jouw c530 wel moeten zien... Volgens bepaalde forums is er bij andere modellen soms een grotere sticker op de achterkant met een 1-letterige code die verwijst naar welke fabrikant het is..Succes.
Kun je ook opnemen naar bijv. een usb schijf? Zodat je geen aparte ontvanger met HDD of HDD recorder aan hoeft te sluiten?
@annoklar: volgens mij heb ik in het forum ergens gelezen dat het niet zou kunnen:
Is er soms een update/oplossing soms ook een fix voor het audio/video sync probleem van .MKV files die ik via usb afspeel? Zonder alle mkv te converten.

Ik heb diverse .MKV files geprobeerd die op m'n pc met VLC Player prima draaien maar als ik dezelfde file op usb stick zet en bekijk met mijn Samsung LE40C630 waarop de firmware T-MSX6DEUC-1002.1 voorgeinstalleerd stond.

Ik zag wel in het forum dat er een nieuwe firmware is maar die lost een ander probleem met CI+ voor Ziggo op.