Drobo FS Review

Graviton12 25 juni 2011, laatste update op 7 januari 2012, 1.849 views

Drobo FS

Pluspunten

• Gemakkelijk indien enkel basic opzet nodig is.
  • BeyondRAID, je hoeft geen identieke schijven te gebruiken, alle types, merken en groottes werken (mits FW update tot 3TB)
  • Dual Disk redundancy mogelijkheid.
  • VMWare en Citrix ondersteuning.

Minpunten

• Mogelijk hoge toon van voeding en fan is luidruchtig (Zou aangepakt zijn in nieuwe batches)
  • Spindown HDD's werkt niet (precies wel sinds laatste FW update).
  • Paswoord is niet veilig zonder tweaks uit te voeren (reset zichzelf naar 'root').
  • DroboApps worden niet ondersteund door DR, zijn verouderd en zitten veel bugs in.
  • Firmware en Drobo Dashboard updates laten op zich wachten (Beter geworden)
  • HDD vervangen doet hij uren over (2TB), zorgt voor "non protected status", stroom weg, data weg.
  • Eens problemen met de shares is het precies voor altijd. Heb Drobo Dashboard op verschillende systemen draaien, als ik nu de DroboApps wil mounten op een systeem dat niet als eerste tijdens het opzetten gemount was dan kan ik er niet aan, wil dus zeggen dat een herinstall van het eerste systeem je eigenlijk verplicht om te ssh'en bv.

Kwaliteit voeding Score: 3
Helaas niet in de mogelijkheid om een serieuze review te schrijven op dit moment.

Als je op zoek bent naar iets waarbij alles out of the box werkt, vooral de apps bv, kan je er best van wegblijven, wat Data Robotics ook mag adverteren, klopt vrij weinig van tenzij je enkel opslag zoekt.
Ze maken op hun hele website reclame over apps maar in kleine lettertjes wassen ze hun handen totaal in onschuld als er iets mis mocht gaan (open source) dus geen ondersteuning.

Indien je geen Linux ervaring hebt, good luck met vele uurtjes op te zoeken.

Desondanks redelijk tevreden wbt de FS ook al ben ik er dagen mee bezig geweest om alles te tweaken.

Dus vooraleer te bashen, geduld is een schone zaak, ik dacht ik maak al een korte om eventuele vragen te beantwoorden voor mensen die erover nadenken deze te kopen.

Websites

------------
- Forum: http://www.drobospace.com/forums/
- Data Robotics: http://www.drobo.com/
- Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Drobo

Operating Systems

------------------------
- Windows
- Linux (Dashboard zou in sommige distros aanwezig zijn, anders manueel installen)
- OS X

Specs
---------
- Aantal disks: 5, maximum 3TB met deze FW
- Firmware: 1.1.5
- Dashboard: 2.0.2
- Self healing, schijven worden constant nagekeken
- Drives mogen in eender welke configuratie erin gestoken worden
- HFS+, NTFS, FAT32

Maximum snelheden liggen rond de 20-25MB/s

Aansluitingen
-----------------
- RJ45 1Gb met MTU tot 9000

Drobo Apps
----------------
  • - DroboAdmin 1.3 (Beheer module Apps)
    - Apache 1.3.41_1 (Onderliggend voor Droboadmin App)
    - CTorrent dnh3.3.2_1 (Command Line Torrent)
    - Dropbear 0.52_1 (SSH Server)
    - Firefly 0.2.4.2_2 (Apple OS DLNA/ITunes???)
    - Fuppes r578_1 (DLNA)
    - Lighttpd 1.4.26_1 (Web Server)
    - Pure-ftpd 1.0.28_1 (sFTP)
    - Rsync 3.0.7_1 (Sync software)
    - Unfsd 0.9.22_1 (FS tool)
    - Wake-On-Lan 1.09_1 (WOL)
    - Perl v5.10.0 (Apps schrijven)

Apps onder ontwikkeling

-------------------------------
- MediaTomb
- Oxygen (beta stage)
- Transmission daemon
- SQLite
- Subversion
- Unrar

Er zijn enkele mensen die het op zich genomen hebben om apps beginnen te schrijven wegens uitblijven van nieuwe versies van degene die op de Drobo website staan.

- http://drobo.jhah.net/
Sommige zitten alleen op de gesloten fora dus niet mogelijk om te linken.

• Linksys WAG160N (Annex A)
  • Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
  • Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB
  • Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
  • 100Mbit netwerk, 1Gbps is mogelijk

Heb jij ook een Drobo FS?

Het laatste regeltje in je review(tekst) doet het hem.
Het laatste puntje (vervaning) is niet echt een fout van de Drobo lijkt mij, maar meer iets dat door de schijven zelf komt. Zo kost ook een Raid5 array rebuilden ook een eeuwigheid, zeker bij de moderne, groene en grote, schijven die in een gemiddelde NAS worden geplaatst.
Edits: FW, Drobo Dashboard versies
Ik kan maar 1 ding meer zeggen over dit toestel, grootste zooi dat ik in 26 jaar ben tegen gekomen.

Raad het iedereen af om ook maar in de buurt te komen van een Drobo, toch in ieder geval de FS.

Voor de mensen die me niet geloven, spijtig dat het Drobo forum alleen maar is voor mensen die een serie nr kunnen opgeven, je zou nogal verschieten wat je daar allemaal terugvind.